שר הרווחה משה כחלון - התנהלות תככנית חתרנית ולקויה - פרשת הבנק החברתי

יולי 2011 - מאז נכנס לתפקידו לפני כחצי שנה שר רווחה שתק משה כחלון נוכח התעללויות קשות ב"מטופלי" הרווחה שנחשפו במהלך תפקידו במשרד הרווחה. מדובר באירועים קשים במוסדות בחסות משרד הרווחה: הפקרת חוסה למותו במעון מוריה בגדרה, חשד לאונס במרכז גמילה לסמים, התעללות קשה בחוסים במוסד סגור אילנית בפרדס חנה, התעללות והזנחת ניצולי שואה בהוסטלים, ועוד. לשיטתו אמהות חסרות בית מאוימות כי ילדיהן ילקחו מהן. במה אם כן עוסק כחלון. להלן מאמר על גימיק "כחלוני": "בנק חברתי".

המאמר הבנק החברתי של השר כחלון , עירן פאר , יולי 2011 , גלובס

מעשה ברעיון של שר תקשורת, במחטף, בסינדול שר אוצר ובירידה מהעץ

מאחורי התדמית העממית של שר התקשורת והרווחה משה כחלון, מסתתר פוליטיקאי מתוחכם ונוקשה שיודע לאן הוא הולך ולא בוחל באמצעים כדי להשיג את מטרותיו. בסוף השבוע שעבר היעד של כחלון היה להשפיל את שר האוצר יובל שטייניץ, האיש שהוא רוצה לרשת. בתרגיל פשוט ניסה כחלון להעמיד את שטייניץ בפני דילמה: או שיוצג כאנטי חברתי ולא רגיש לאוכלוסיות חלשות או שייכנע לדרישות כחלון ויוצג כחסר חוט שדרה. כחלון ניסה, ואלמלא בנק ישראל, גם היה מצליח. זה הסיפור מאחורי תרגיל "הבנק החברתי" של חוק בנק הדואר.

1. תקציר הפרקים הקודמים - במשך יותר משנתיים מנהל משרד התקשורת משא ומתן עם משרד האוצר, לגבי תזכיר חוק בנק הדואר, חוק שירחיב משמעותית את יכולתו של בנק הדואר לתת שירותים פיננסיים ויהפוך אותו לבנק כמעט לכל דבר ועניין.

אחד הנושאים במחלוקת, היה סמכותו של שר התקשורת. משה כחלון תבע סמכות להורות לבנק הדואר לעשות מהלכים עסקיים. באוצר התפלצו. הרי אם יסכימו לתקדים, מחר בבוקר יתבע שר הביטחון לקבוע את מהלכיה העסקיים של התעשייה האווירית.

עד מארס הגיעו להבנות במרבית המחלוקות ואז התברר שגם לבנק ישראל יש התנגדויות. למשל בשאלת הפיקוח - אם בנק הדואר הופך לבנק, מי שאמור לפקח עליו הוא בנק ישראל, ולא משרד התקשורת כדרישת כחלון. ואם זה בנק, צריך הון עצמי ועמידה בכללי באזל 2. וכמובן שאם בנק ישראל אמור להעמיד לבנק הדואר נזילות, בנק הדואר צריך לעמוד בקריטריונים בסיסיים של ניהול סיכונים.

2. "הבנק החברתי" - הדגל של כחלון הוא להפוך את בנק הדואר לבנק חברתי, שיפתח "אפשרויות בפני השכבות החלשות ומקבלי השכר הנמוך, ליהנות משירותים בנקאים מוזלים". זה רעיון נשגב, ראוי וצודק חברתית. אף אחד לא מתנגד לו, אבל בבנק ישראל העלו תהייה מדוע בנק כזה צריך להיות בנק ממשלתי.

גם את בעיית מחירי מוצרי החלב לא פותרים באמצעות הקמת רפת, מחלבה, או רשת שיווק ממשלתית, הסבירו בבנק ישראל. ניתן להרחיב את שירותי הבנקאות באמצעות המערכת הקיימת ולא באמצעות הקמת בנק ממשלתי. לראיה, העלות החודשית הממוצעת בפועל לניהול חשבון עו"ש בבנק יהב היא 3 שקלים, חמישית מזו של הבנקים הגדולים, ובנק יהב נמצא בבעלות פרטית.

3. המחטף - בעוד המשא ומתן מתנהל, מחליט כחלון לשבור את הכלים. ביום חמישי בערב הוא מתראיין לערוץ 2 ומודיע כי יעלה את הצעת החוק ביום ראשון לוועדת השרים לחקיקה. קבל עם וטלוויזיה הוא מודיע שלמרות התנגדות האוצר ובנק ישראל, הוא יפעל לקדם את האוכלוסיות החלשות. בדרך זרק כחלון רמזים על כך שההתנגדות נובעת מרצון לשמור על המונופול של הבנקים הגדולים ומהגנה על רווחי הטייקונים. ביום א' הוא מתראיין ברוח זו ל"מעריב".

באוצר ובבנק ישראל הופתעו מכחלון שלא תיאם איתם את המהלך. "זה מחטף חד צדדי", אמר לנו בכיר באוצר. זאת ועוד, להצעת החוק הכניס כחלון את כל הסעיפים השנויים במחלוקת עם האוצר, כולל אלו שכבר הושגה בהם פשרה, כגון מתן הסמכות לשר התקשורת "להורות לחברה לספק לציבור שירותים פיננסיים אשר השר החליט כי הם נדרשים", או קביעה כי הפיקוח על בנק הדואר יהיה במשרד התקשורת.

4. מסנדל את שטייניץ - המפתח לתרגיל שעשה כחלון לשטייניץ הוא המשפט הבא: "המהלך הוא המשך ישיר למדיניות החברתית של שר התקשורת". במילים אחרות - אם שטייניץ יתנגד לחוק שיקים "בנק חברתי", הוא יוצג כאנטי חברתי, שבימים אלו זהו תג של קלון. ואם שטייניץ יתמוך? "אז היינו מוציאים אותו סמרטוט", אומר מקורב לכחלון "ומראים לכולם בליכוד מי בעל הבית". כל החלטה של שטייניץ הייתה מוציאה אותו רע, אבל כחלון בכל מקרה מרוויח ומוצג כאביר השכבות החלשות.

5. כחלון יורד מהעץ - באוצר הבינו את התרגיל שעשה להם כחלון. שטייניץ רתח מזעם ופנה לראש הממשלה. גם בבנק ישראל כעסו והוחלט כי המפקח על הבנקים, דודו זקן, יופיע בפני ועדת השרים ויסביר את הבעייתיות בחוק. ביום ראשון, חצי שעה לפני ישיבת ועדת השרים לחקיקה, ולאחר שהבין נתניהו כי בנק ישראל מתנגד, הוא ביקש מכחלון לדחות את הגשת הצעת החוק בשבוע.

קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה