איפה שירותי הרווחה: פינוי-בינוי בכוח בקריית-גת: 'הוציאו ילדים מהמיטה'

הכתבה פינוי-בינוי בכוח בקריית-גת: 'הוציאו ילדים מהמיטה' , ynet , טובה דדון , אוגוסט 2011
מתחם במרכז העיר שימש בעבר לדיור ציבורי, ובמקומו רוצה העירייה להקים בניינים חדשים. חמש משפחות שרכשו דירות שם סירבו להתפנות תמורת 300 אלף שקל. הבוקר הפתיעה העירייה: "הם באו כמו גנבים בלילה"
.

.
ברחבי הארץ ישנים באוהלים, פיתרון למצוקת הדיור לא נראה באופק, אבל בקריית-גת החליטו להביא דווקא כעת לשיא את העימות עם הדיירים במתחם יאסקי שבמרכז העיר. אחרי שנים של דיונים, סכסוכים משפטיים ואיומים, פונו היום (ג') במפתיע הדיירים - אנשים קשי יום בעיקרם - שהתבצרו במתחם וסירבו להתפנות ממנו.

במסגרת תוכנית פינוי-בינוי של משרד השיכון, שבמסגרתה אמורים להיהרס בניינים ישנים המוקצים לדיור ציבורי ברחבי הארץ כדי שקבלנים יבנו במקומם בניינים חדשים, אמורים היו להיהרס כבר מזמן גם הבניינים במתחם יאסקי. בעבר היו כל הדירות בבניינים האלה בבעלות חברת "עמידר", אך במרוצת השנים היא מכרה חלק מהן לדיירים שם.

הרוחות סוערות היום בקריית-גת (צילום: צפריר אביוב)
הרוחות סוערות היום בקריית-גת (צילום: צפריר אביוב) במשך כ-20 שנה נדחה שוב ושוב יישום תוכנית ההריסה לגבי מתחם יאסקי, משום שהבעלים הפרטיים של דירות שם לא הגיעו להסכמה עם הרשויות לגבי גובה הפיצוי שיקבלו. חמש המשפחות הללו, שמצבן הכלכלי רעוע, רכשו בזמנו את הדירות בעמל רב, והפיצוי שהוצע להן כעת עומד על 300 אלף שקלים - סכום שבעזרתו לא ניתן לרכוש כיום דירה, בוודאי במרכז העיר. הן דרשו לשכן אותם בדירה בבניינים החדשים שייבנו.

לדיירים בדירות שנותרו בבעלות חברת "עמידר" במתחם יאסקי נמצאו במהלך השנים פתרונות דיור אחרים ברחבי העיר, ובתיהם החלו להיאטם. עם הזמן הפך המקום מוזנח, והיה למוקד משיכה עבור נרקומנים, זונות ועבריינים. לפני כשנתיים עתרו הדיירים שמחזיקים בבעלותם הפרטית דירות במתחם לבית המשפט, וזה הוציא צו מניעה שלא אפשר את פינוים.

אלא שהבוקר הופתעו הדיירים כשנציגי העירייה הגיעו לארבעת הבניינים, שנמצאים בשדרת העצמאות, ליד אחד הכבישים הראשיים של קריית-גת, ובידיהם צווים מאושרים. חברת הובלות אספה את חפציהם, המשטרה סייעה לפנותם בעזרת כוחות גדולים, ואנשי הרווחה הוזעקו גם הם לעזור. הדיירים עצמם לא קיבלו כל התרעה מוקדמת, ולא היו יכולים להתכונן מראש.

גם הדיירת שעובדת בעירייה לא ידעה

"הם באו ודפקו בחוזקה על הדלתות, הם הוציאו את הילדים מהמיטות", סיפרה בבכי אחת הדיירות שפונו, "הם באו כמו גנבים בלילה". הכוונה לפנות את הדיירים מיד נשמרה בסוד, עד כדי כך שאפילו אחת הדיירות שעובדת בעירייה לא ידעה עליה.

הפינוי היום. "פתאום יש מספיק שוטרים?" (צילום: צפריר אביוב)
הפינוי היום. "17 שנה יש במקום הזה שודדים, גנבים ונרקומנים, והמשטרה לא מגיעה. פתאום לצורך הפינוי יש מספיק שוטרים?", תהה אחיה של אחת הדיירות. מנהל מחלקת הרווחה של עיריית קריית-גת, יהודה לגאמי, אמר כי הדיירים יופנו לדיור חלופי לפי הצורך. בינתיים פונו הדיירים לבית הארחה בקיבוץ גת הסמוך לעיר, והעירייה תממן את שהותם שם למשך חודש, עד שישתכנו בדירה חלופית.

מעיריית קריית-גת נמסר בתגובה: "עיריית קריית-גת מבקשת לבצע פינוי ואטימה של מתחם המגורים יאסקי בעיר מפאת
מסוכנותו למתגוררים בו ולשוהים בסביבתו, והיות שהוא מהווה מפגע תברואתי וסביבתי חמור לתושבי הסביבה הסמוכה והעיר כולה. רוב רובן של 228 הדירות במתחם פונו ונאטמו זה מכבר. חברת 'עמידר' ומשרד הבינוי הגיעו להסכמה עם רוב מחזיקי הדירות בבעלות או בשכירות על פינוי מרצון.

"הדיירים הספורים שנותרו בבניין פונו היום מתוך דאגה לבטחונם ולשלומם. כניסות המבנים ייאטמו והמתחם יגודר. כמו כן נותקו תשתיות החשמל, המים והגז למבנה. המבצע תואם מראש עם משטרת ישראל וכוחות הביטחון. עיריית קריית-גת תסייע, אם תתבקש, במציאת פתרון זמני לשיכונם של הדיירים המפונים".

קישורים:

תגובה 1:

  1. השר משה כחלון, עכשיו חייהם של מפוני יסקי בידיך. עכשיו תראה לעם איך אתה מסוגל לעזור למשפחות אלה. משפחות שנשארו מחוסרי דיור ורכוש. זה הזמן להוכיח כבל עם ועדה, את הכוח שלך ואיך אתה עוזר לחלשים ובעיקר לאלה שגנבו את דירותיהם, הרסו את רכושם ובזזו להם דברים אישיים.

    השבמחק