רשלנות פושעת בית חולים מזרע - מטופל ברח ממחלקה סגורה, המשפחה מצאה את הגופה בשטח המוסד

הכתבה ברח ממחלקה סגורה, המשפחה מצאה את הגופה , אחיה ראב"ד , מאי 2013 , ynet

בן משפחתם של תושבי המרכז טופל בבית החולים הפסיכיאטרי מזרע בעכו, עד שבשבוע שעבר ברח. למשטרה דיווח בית החולים כי אנשיו סרקו את האזור, אך אחייניו הם שנתקלו בעצמם בגופה "תוך פחות משתי דקות", לדבריהם

במשך יומיים הוגדר גבר בן 65 שברח מבית החולים מזרע שבעכו, כנעדר. הוא ברח מהמחלקה הסגורה. אבל את גופתו, שנמצאה בשטח בית החולים, לא איתרו אנשי הצוות או שוטרים שחיפשו אותו. היו אלה בני משפחתו שבאו למקום אחרי שלא קיבלו תשובות - ונתקלו במחזה המחריד. כעת הם דורשים לפתוח בחקירה בחשד לגרימת מוות ברשלנות.

בני המשפחה סיפרו כי אחיו של המנוח, שהוא האפוטרופוס שלו, קיבל ביום שני שעבר הודעה על בריחתו מבית החולים. הוא היה מאושפז קרוב ל-12 שנה בבית החולים הפסיכיאטרי ושהה במחלקה הסגורה. מצבו הגופני היה קשה לאחר שלקה בהתקף לב.



(צילום: גיל נחושתן)


בית החולים הפסיכיאטרי (ארכיון) (צילום: גיל נחושתן)

"אבא שלי, האפוטרופוס, קיבל את הדברים כמו שהם. הוא כבר ברח לפני כמה שנים", סיפר אחד האחיינים. "אבל אחרי יומיים, כשהבנו שלא מצאו אותו ולא קיבלנו תשובות לשאלות בסיסיות, כמו איך ברח ממחלקה סגורה ועוד במצב בריאותי קשה כמו שלו, נסענו לשם".

האחיין הגיע למקום עם אחותו, ולדבריו לא חלפו אלא מספר דקות מרגע הגיעו למקום ועד שנמצאה הגופה של דודו בשטח פתוח, המרוחק כמה עשרות מטרים מהמחלקה. "יצאנו מהמחלקה והתפצלנו. אני הלכתי ימינה, היא הלכה שמאלה, לא סרקנו את השטח בצורה יסודית או מתוחכמת. סתם, חיפוש רגיל תוך כדי הליכה. תוך פחות משתי דקות אחותי התקשרה שמצאה את הגופה.

"פשוט לא ייתכן שהם חיפשו אותו בצורה נרחבת כפי שתיארו, ולא מצאו אותו למרות שהיה במרחק של כמה עשרות מטרים מהמחלקה, בשטח בית החולים באזור חשוף", אמר. "בנוסף, הגופה הייתה במצב כל כך גרוע, שעד רגע זה לא באמת זיהינו אותו. לפי מצב הגופה ייתכן שהוא ברח עוד לפני המועד שהם אמרו. יכול בהחלט להיות שהוא גסס במקום שבו מצאנו אותו, ואף אחד לא בא לעזרתו. הוא אמנם לא היה בן אדם בריא, אבל לא אמור למות בצורה כזו".

בני המשפחה פנו למשרד לביטחון פנים, למשטרה ולמשרד הבריאות, ודרשו לזרז את החקירה, בעיקר בדבר זיהויו הוודאי של המנוח, והקביעה מתי וכיצד מצא את מותו.

מבית החולים מזרע, נמסר בתגובה: "המרכז לבריאות הנפש מזרע דיווח מיידית למשטרה ולמשרד הבריאות ובוצעו כל הפעולות הנדרשות. הננו משתתפים בצער המשפחה".

המשטרה: "ביה"ח מסר שסרק את האזור"

במשטרת עכו ממתינים לתוצאות נתיחת הגופה כדי להחליט אם לפתוח בחקירה, ובאילו כיוונים. בין השאר ציינו במשטרה כי בית החולים אמור היה לערוך סריקות בשטחו, ואילו הסריקות של המשטרה התמקדו באזורים שמחוץ לבית החולים.

דובר מחוז חוף במשטרה, רפ"ק ערן שקד, סיפר כי מבית החולים פנו למשטרה ביום שני, והודיעו על בריחה של חוסה. "במשטרה התייחסו לדיווח כדיווח על נעדר, שמטופל ברמת דחיפות וחומרה גבוהות יותר. התחילו פעולות לאיתור הנעדר, בין השאר נוצר קשר עם משפחתו, ונערכו סריקות מחוץ לשטח בית החולים, באזורים שיכול היה להימצא בהם כמו העיר עכו וחוף הים". הוא הוסיף: "במקביל ביקשנו מקצין הביטחון של בית החולים שיבצע סריקות בתוך תחומי בית החולים, ויבדוק את מצלמות האבטחה. למשטרה נמסר כי בית החולים עשה זאת".

לדברי המשטרה, אכן איתרו בני המשפחה יומיים לאחר מכן את גופת המנוח, "בסמיכות למקום ההיעדרות, ובתוך תחומי בית החולים. בבדיקת המעבדה לזיהוי פלילי שהוזמנה למקום קשה היה לקבוע את מועד המוות, ולכן הגופה נשלחה לנתיחה במכון לרפואה משפטית באבו כביר", אמר הדובר. "אנו מחכים לתוצאה של נתיחת הגופה, כדי להחליט על המשך החקירה".

אין זה המקרה הראשון שבו מדווחים על בריחה מהמחלקה הסגורה בבית החולים מזרע. כך אירע גם בשנת 2009, עת צעיר שירה בשוטר נמלט משם, ורק יומיים לאחר מכן הודיעה המשטרה על בריחתו. הוא הוגדר "מסוכן לציבור" ובסופו של דבר, זמן קצר לאחר הפרסום בתקשורת, נעצר על-ידי בלשי משטרה סמוך למרכז מסחרי במעלות. באותה שנה נרשמו עוד ארבעה מקרים של בריחה מבית החולים.

קישורים:

תושב טבריה: התעללו בי בבי"ח הפסיכיאטרי "מזרע" - פברואר 2013 - תושב טבריה: התעללו בי בבי"ח הפסיכיאטרי "מזרע". הגיש השבוע קובלנה למשרד הבריאות כנגד שני פסיכיאטרים ותלונה במשטרה...

הפקרת תיקים רפואיים - מוסד פסיכיאטרי מזרע - מבט לחדשות - מרץ 2011 - מאות תיקים רפואיים של חולי נפש נמצאו במכולת אשפה ליד המוסד הפסיכיאטרי מזרע בעכו. - פרטי המחלות, האבחונים, הטיפול והתרופות שנטלו החוסים היו חשופים לעיני כל. מדובר בתיקים לא מלפני שנים רבות אלא רק משנה שעברה.דוח מבקר הפנים של משרד הבריאות קבע: "המסמכים מכילים פרטים אישיים ומסווגים בניגוד לחוק הגנת הפרטיות ולחוק הארכיונים - אירוע חמור ורשלנות חמורה ביותר"...

בית חולים פסיכיאטרי מזרע - אדם אושפז במשך 29 שנה בכפייה בניגוד לחוק - הכתבה חולה נפש שאושפז 29 שנה בכפייה ישוחרר , יונתן הללי , יוני 2010 , nrg - בית המשפט המחוזי בחיפה קבע היום (ד') כי חולה נפש בן 52, שאושפז בכפייה במשך 29 שנים, ישוחרר מבית החולים הפסיכיאטרי בו שהה. האיש נשלח למסלול של אשפוז פלילי, לאחר שריצה שלוש שנות מאסר בעקבות הרשעתו באיומים על חיי אביו...

הכתבה סגן שר הבריאות יעקב ליצמן: מצב בית החולים מזרע בעכו בלתי נסבל , ג'קי חורי , הארץ , מרץ 2010 - סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ביקר היום (חמישי) במרכז הרפואי לבריאות הנפש "מזרע" בעכו, והזדעזע מתנאי המחייה של המטופלים במקום. סגן שר הבריאות אמר שהמצב בו נמצא בית החולים בלתי נסבל, וכי הוא יפעל עם צוות משרדו כדי לגייס משאבים ותקציבים לשיפור התשתיות. כמו כן, הודיע כי ייבחן את האפשרות להעתיק את בית החולים למקום אחר...

חולה נפש תקף מינית, בית חולים "מזרע" בעכו לא דיווח, התוקף הוחזר למחלקה - הכתבה פסיכיאטר מחוז צפון: להעניש את הנהלת "מזרע" , הארץ , נובמבר 2007 - הפסיכיאטר המחוזי ממליץ על צעדים משפטיים ומנהליים נגד הנהלת ביה"ח - עקב התנהגותה בפרשת התקיפה המינית שנחשפה ב"הארץ" לפני כשבועיים...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה