דלתיים סגורות ללא ראיות - התבטאויות תמימות של ילדים מובילות להתערבות אגרסיבית של רשויות הרווחה

מה מסתתר מאחורי הדלתיים הסגורות בבתי משפט לענייני משפחה ובתי משפט חנוער המתנהלים ללא ראיות, אינם מפרסמים פסקי דין, תולשים מידי שנה שנה אלפי ילדים מביתם ומשפחתם למוסדות הרווחה המופרטים ללא פיקוח בניגוד לאמנת זכויות הילד, ומעניקים לפקידות סעד ברשויות מקומיות סמכויות סטטוטוריות לקביעת גורל הילד ומשפחתו.
 
התבטאויות תמימות של ילדים מובילות להתערבות אגרסיבית של רשויות הרווחה , 06.07.2014 | ליאור שדמי שפיצר , תקדין

משחק בעל אופי מיני או אמירה תמימה על מכה יכולים להביא להרחקת ילדים ממשפחות נורמטיביות, למעצר ההורה או לשלילת אפוטרופסות. עו"ד אלונה קודנקו מזהירה מפני רגישות היתר של המערכת אשר פוגשת את הסמכויות הדרקוניות של שירותי הרווחה

"התבטאויות תמימות של ילדים בבית הספר או בפני חברים מובילות להתערבות אגרסיבית של רשויות הרווחה העירוניות, בין היתר באמצעות צווי הרחקה, הפעלת מרכזי קשר והפרדת ילדים מהוריהם", כך אומרת עו"ד אלונה קודנקו, המתמחה בדיני משפחה, דיני קטינים ומאבקי משמורת ומזונות. לדבריה, העניין כבר הפך לתופעה רווחת ומדאיגה.

באחד המקרים, מספרת עו"ד קודנקו, ילדה ציירה בגן איבר מין גברי ואמרה ש"זה הפיפי של אבא". צוות הגן עירב את הרשויות, והמשטרה הוציאה צו הרחקה לאב ונפתחה נגדו חקירה בחשד לניצול מיני של בתו. האב הכחיש את החשדות מכל וכל, ותסקירי הרווחה אכן קבעו כי הקשר בינו לבין בתו הוא אמיץ, וכי קיימת סבירות גבוהה מאוד כי האיש כלל לא ביצע מעשים מגונים בבתו. גם בדיקת הפוליגרף שעבר גילתה כי האב דובר אמת, אך למרות זאת, סירבה אשתו לשעבר לאפשר לו להיפגש עם בתם והוציאה שוב ושוב צווי הרחקה נגדו בשם הילדה. רק לאחר שלוש שנים של טיפול משפטי סבוך, הצליח האב להחזיר את המצב לקדמותו.

לדברי עו"ד קודנקו, מקרה זה איננו מקרה יחיד. "מדובר על תופעה מתרחבת, לפיה רשויות הרווחה מוזעקות בכל פעם שבו מתעורר חשד קל שבקלים לפגיעה בקטינים, אך במקום לטפל במקרה בזהירות, כדי לשמור על שלומו של הילד ושלום משפחתו, נוקטות הרשויות בצעדים שרירותיים, אולי בניסיון לכסת"ח את עצמן – וכך נוצרים אבסורדים קשים ופעולות אגרסיביות של הרחקת ילדים מהוריהם לשנים תוך פגיעה חמורה באוטונומיה של תא משפחתי", אומרת עו"ד קונדקו.

האב ההמום בילה לילה במעצר

פרשה אחרת התעוררה לאחר שילדה הציעה לחברתה לשחק ב"הורדת תחתונים". החברה התלוננה על הדבר בפני מורה בבית הספר, שמיהרה לערב את העובדת הסוציאלית של בית הספר ואת רשויות הרווחה. אל עו"ד קודנקו הגיעה האם המבוהלת, אשר בסיוע וליווי משפטי הצליחה למנוע מגורמי הרווחה לשלול את זכותה לשמש כאפוטרופוס על הקטינה ולהרחיק את הילדה מבית הספר.

מקרה אחר אירע בעקבות יוזמה ברוכה של מחנכת בבית ספר יסודי בדרום הארץ, שערכה לתלמידים שיעור על אלימות במשפחה ובסופו ביקשה מהם לגשת אליה בהמשך היום ולספר לה אם הוריהם פעלו נגדם אי פעם באלימות. אחד הילדים דיווח למורה בתמימות כי אביו בעט בו פעם. המורה מיהרה לדווח העל המקרה לעובדת הסוציאלית של בית הספר, אשר גם היא לא העמיקה בחקר תלונת הילד ולא ביררה את נסיבות המקרה והאם מדובר באירוע חד פעמי או מתמשך. תחת זאת העבירה העובדת הסוציאלית מכתב דחוף לרשות הרווחה העירונית על חשד לאלימות במשפחה, וזו פנתה באופן מיידי למשטרה.

האב ההמום נקרא לבירור במשטרה ובילה לילה במעצר, אך לבסוף נזכר באירוע המדובר והצליח לשכנע את הקצין התורן כי הבעיטה האמורה לא היתה אלא הטלת חיץ בין הילד לאחיו הקטן במהלך תגרה בין האחים, שבה התערב האב כדי למנוע את מהאחים להלום באגרופיהם זה בראשו של זה.

לדברי עו"ד קודנקו, "רבות מהרשויות לא מבררות עד סופן את נסיבות המקרה, לא מתייעצות עם פסיכולוגים לפני שהן נוקטות בצעדים, ולא מבררות בצורה עדינה ומתחשבת את נסיבות המקרה עם הילדים עצמם. במקום זאת, בוחרות רשויות רווחה בערים לא מעטות לפעול במהירות ובפזיזות תוך פגיעה קשה בראש ובראשונה בילדים עצמם". לא פעם ולא פעמיים התגלה כי הצעדים שבהם נקטו רשויות הרווחה חרגו בהרבה מהסמכות הניתנת להן בחוק.

התערבות מתונה תמנע צלקות בנפש

"רגישות היתר שפיתחה המערכת והסמכויות הדרקוניות הניתנות לשירותי הרווחה העירוניים גורמים למצב שבו מופרדים בכל שנה עשרות ילדים מהוריהם, ומחויבים להיפגש עמם במרכזי קשר", אומרת עו"ד קודנקו. "מטרתם של מרכזי קשר חשובה וטובה, אך כאשר מכריחים ילדים נורמטיביים לבלות בהם את שעות האיכות שלהם עם אביהם או אמם, הדבר יוצר נזק בלתי הפיך לנפשו של הילד. הילד, על פי רוב, כלל לא מבין מדוע אביו לא יכול לשחק אתו כבעבר, ומפתח כעסים ותופעות דחק רבות, בעוד שהאבות, שהם על פי רוב המורחקים, נקרעים בסבל רב בשל האשמות חסרות בסיס על מעשים שמעולם לא ביצעו".

עו"ד קודנקו מוסיפה כי אם הילדים מבינים מדוע אין הם רואים את אביהם ומודעים לכך שתלונתם היא זו שהובילה למעשה, הדבר מצלק עוד יותר את נפשם, בייחוד אם הבסיס להרחקה היה תלונה או אמירה תמימה לחלוטין, ולא הייתה בה שום טרוניה אמיתית כלפי ההורה.

מה צריכים לעשות הורים שנודע להם כי רשויות הרווחה עורבו בעניינם בשל התבטאות או התנהגות של ילדם? עו"ד קודנקו ממליצה להורים אלה לפנות במהירות האפשרית לייעוץ משפטי אצל עורכי דין העוסקים בדיני קטינים. "פעמים רבות ההורים כלל לא מודעים לנהלים הפנימיים המחייבים את בתי הספר ורשויות הרווחה. לא פעם, לדבריה, התגלה כי בית הספר או רשויות הרווחה עיגלו פינות, הסיקו מסקנות חפוזות, ונקטו פעולות שאין בסמכותם להפעיל.

"עירוב של משפטן הבקי בתחום דיני הקטינים בשלבים הראשונים של התפתחות הפרשה עשוי למנוע מהגופים לפעול בצורה אגרסיבית, פעולות שלאחר מכן מונצחות, אם בשל ניסיונות של אותם גופים להצדיק את פעולותיהם, ואם בשל הרצון של כל המעורבים לנקוט בזהירות, ולהרחיק הורים החשודים באלימות מילדיהם, גם אם אלימות שכזו מעולם לא הוכחה", אומרת עו"ד קודנקו.

עו"ד קודנקו קוראת בנוסף למשרד הרווחה ולמשרד החינוך לחדד את הנהלים בין הגופים האחראיים על שלום הילד ולקבוע סולם דרגות התערבות מתון יותר, אשר ימנע פעולות בלתי הפיכות הקורעות משפחות נורמטיביות ופוגעות בראש ובראשונה בילדים המעורבים.

תגובת משרד החינוך ומשרד הרווחה טרם התקבלה.

דלתיים סגורות ללא ראיות - התבטאויות תמימות של ילדים מובילות להתערבות אגרסיבית של רשויות הרווחה
דלתיים סגורות ללא ראיות - התבטאויות תמימות של ילדים מובילות להתערבות אגרסיבית של רשויות הרווחה


פלייליסט - דרכי רמיה רשויות הרווחה לתלישת ילדים מביתם ומשפחתם בוועדות החלטה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה