מחדלי לשכת הרווחה באר שבע - עשרות הורים אינם רואים את ילדיהם חודשים רבים עקב עיכוב פקידי סעד בהגשת תסקירים

הכתבה לא רואים את ילדיהם בגלל מחסור בעובדים , שמעון איפרגן , nrg , דצמבר 2008

129 משפחות בבאר שבע הנמצאות בהליכי גירושים ממתינות זה חודשים לתסקיר פקידות הסעד. עד אז לא רואים ההורים את ילדיהם

עשרות הורים אינם יכולים לראות את ילדיהם עקב עיכוב בהגשת תסקירים: 129 משפחות בבאר שבע הנמצאות בהליכי גירושים ממתינות זה חודשים ארוכים לקבלת תסקיר של פקידות הסעד, בשל מצוקת כח אדם. עד אז, מנועים ההורים לראות את ילדיהם. לעיתים אף במשך עשרה חודשים.

בתסקירים ממליצות פקידות הסעד לבית המשפט על גובה תשלום דמי המזונות, על משמורת הילדים, ועל הסדרי הראייה (מספר הפעמים בחודש בו יורשה ההורה לראות את ילדיו).

"המציאות הקיימת היא בלתי נסבלת", קובל עורך דין ותיק מדרום הארץ המתמחה בענייני משפחה. "אם שופט מורה לפקידות הסעד להגיש תסקיר תוך 60 יום והן לא מגישות אותו במועד עקב מצוקת כח אדם, השופט לא יכול לקבל החלטות, והעיכובים גורמים לפגיעה קשה בעיקר בילדים ובהורים".

בלי תסקיר אין החלטה

"במצב הנוכחי ההורים והילדים נופלים בין הכיסאות", הסביר. "משרד העבודה והרווחה צריך להקצות תקנים רבים של פקידות סעד כדי להפסיק את עוגמת הנפש שנגרמת לאותן משפחות".

א', תושב באר שבע שאשתו מסרבת לאפשר לו לראות את ילדיו, מחכה שבעה חודשים לפקידת הסעד שתגיש תסקיר לבית המשפט, אשר יקבע את הסדרי הראייה. "אשתי מעלילה עליי כל מיני עלילות, והקשר שלי עם
הילדים נפגע", סיפר א'. "השופט שמע את גרסתי, אבל בלי התסקיר הוא לא יכול לקבל החלטה עניינית", אמר בכאב.

שופט בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע, ישעיהו טישלר, מתח ביקורת על התנהלות משרד העבודה והרווחה ועל כך שאין מספיק תקנים של פקידות סעד. "אין לי ספק שפקידי הסעד עושים כל שביכולתם ואולי גם מעבר ליכולתם כדי להגיש דוחות ותסקירים", כתב השופט.

שידעו מהי המצוקה

השופט החליט לחשוף את התופעה בפני משרד העבודה, והעביר את התייחסותו בנושא לשר העבודה והרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג למנכ"ל משרדו ולמפקחת מחוז הדרום, מירי בקר. זאת, "כדי שידעו מהי המצוקה, וכיצד זו משפיעה על גורלן של משפחות רבות".

לדבריו, "לא ניתן להשלים עם המציאות שבה משפחות ממתינות חודשים ארוכים לקבלת תסקיר בעניינן, ובוודאי שלא ניתן להשלים עם המציאות שבעלי הדין אינם יכולים לדעת אף מה הוא מועד המשוער שבו עניינם יטופל".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "משרד העבודה והרווחה רואה חשיבות עצומה בתפקודם של פקידי הסעד ברשויות המקומיות. לכן הוא הקצה לכך תוספת של תקנים לרשויות המקומיות, ובהן גם עיריית באר שבע".

נקודות:
  • פקיד הסעד בלשכת הרווחה העירונית הוא מונופול בהגשת תסקירים לבית משפט. בתי משפט לענייני משפחה חסרי אונים ללא התסקיר של פקיד הסעד.
  • פקיד הסעד יפר צו שיפוטי להגשת תסקיר ויבזה את בית המשפט בתואנות שונות: מחסור כוח אדם, שביתות ועיצומים ועוד.
  • פקיד הסעד יעכב הורה לראות את ילדיו בתואנות שונות: מחסור כוח אדם, שביתות ועיצומים, ועוד.
  • משרד הרווחה אינו אוכף הפרות צוים שיפוטיים ע"י פקידי הסעד, גם כאשר כתוצאה מכך נגרם סבל רב להורים אשר אינם יכולים לראות את ילדיהם.
קישורים:

תגובה 1:

  1. טראומת הילך הוצאת הילד ממשפחתו
    הקמתם של מרכזי החירום ובתי מעבר הגדילה באופן ניכר את מספר הילדים שהוצאו בכפייה מחזקת הוריהם .בעקבות ההרחקה משתנה כל מהלך חייו של הילד .הוא נ ק ר ע הסביבתו הטבעית ,ממקום מגוריו ,ממשפחתו ,מחפציו האישיים , מחבריו ומהמסגרת החינוכית שבה הוא לומד .

    השבמחק