התעללות במטופלים בבית החולים הפסיכיאטרי לנוער "איתנים" ירושלים

תחקיר של עמנואל רוזן וענת גורן, אפריל 2008, ערוץ 2: בית החולים הפסיכיאטרי "איתנים" אמור לטפל בבני נוער במצוקה קשה של התעללות, ואלימות, אך הם יוצאים משם חבולים ופגועים לא פחות.
.

.
מטופלת א': "אמרו לי שאם אני לא אשתה את זה אז הם יקשרו אותי וידחפו לי את זה באינפוזיה, שתיתי את כל הכמות. אחרי 10 דקות התחלתי להקיא, והסתובבתי עם פח כל היום. באחד בלילה לא יכולתי להירדם כי לא יכולתי בכלל לשכב, כל פעם ששכבתי אז הקאתי עוד. הזמינו את הרופא תורן, הוא אמר לי שהקיבה שלי בפעילות יתר ושזה מסוכן לי ללב, ושהוא ייתן לי כדור נוגד הקאות. ... בישיבת בוקר עשו לנו 'שיחת השתקה', אמרו לנו שאף אחד לא יאמין לנו ושלא נתלונן, כי אנחנו במצב פסיכוטי"
.
מטופלת ב': "הכניסו אותי לחדר הרגעה, ... שם את הידיים שלו מתחת לבית שחי שלי וחנק אותי, ... הצמיד לי חזק חזק את הראש לחזה, וחרחרתי, אני זוכרת אמרתי לו: 'עזוב אותי' , אחרי 5-7 שניות הוא זרק אותי לרצפה , הוטחתי בקיר, ושכבתי שם על הרצפה דקה שתיים, לא ראיתי כלום, רק מטושטש, ולא יכולתי לנשום, ניסיתי להכניס אויר, קמתי אחרי כמה דקות, התחלתי כבר לבכות, 'די שברתם אותי, אני מרימה ידיים, אני נכנעת', וכן דפקו לי שם זריקה בתחת."
.
מטופל ג': "ישבתי בחדר פעם אחת ובכיתי כי הרגשתי מאוד מאוד רע, אני לא יכולתי לישון, והמשכתי לבכות בחדר, ובכיתי ממש בשקט במיטה, לא עוברת חצי שעה, ושני אחים כלליים מגיעים וגוררים אותי לחדר קשירה בגלל שבכיתי".

פסיכיאטר יעקב מרגולין - מנהל בית חולים איתנים - הורשע בהזנחהכתב אישום חמור נגד המנהל ד"ר יעקב מרגולין ו-8 מעובדיו מדצמבר 2006 - ניר חסון הארץ
כתב אישום חמור נגד מנהל ושמונה עובדים בבית החולים הפסיכיאטרי "איתנים", שליד ירושלים, קיים מדצמבר 2006. בין העבירות המופיעות בכתב האישום: תקיפת חסרי ישע, התעללות בחסרי ישע, הזנחת מושגחים, שימוש פסול באמצעי כפייה והפרת חובת דיווח.
.
כתב האישום מתאר מסכת קשה מאוד של התעללות במאושפזים, הסובלים מאוטיזם ופיגור. הנאשמת העיקרית היא דנה בן מאיר, ששימשה כאחות הראשית במחלקת שבה טופלו האוטיסטים. על פי כתב האישום הובילה בן מאיר מדיניות נוקשה מאוד כלפי המטופלים, שכללה מניעת תרופות, מעשים משפילים, אלימות ודיכוי. בן מאיר החליטה על דעת עצמה כי ניתן לשנות בכפיה התנהגויות מסוימות של החוסים, שנבעה לדעתה מהתנהגות רצונית, כמו התקפי אפילפסיה. לכן היא הורתה לצוות המחלקה לנהוג בקשיחות ואף באלימות כלפי החוסים.
.

מנהל בית החולים, ד"ר יעקב מרגולין, מואשם בכך שידע על מעשיה של בן מאיר אך לא עשה די כדי למנוע אותם. ביוני 2003 הוא קיבל דו"ח שהעלה חשד להתעללות בחוסים במחלקה, אולם הוא לא התייחס אליו ברצינות. "נאשם 1 (מרגולין) לא נקט אמצעים סבירים כדי לספק לחוסים, חולים קשים, צרכי חיים חיוניים: טיפול הולם, יחס אנושי, דרכי טיפול מקובלות והגנה מפני התעללות בהם", נכתב בכתב האישום.
חמשת הנאשמים האחרים הם עובדי המחלקה שמואשמים בהפעלת אלימות פיזית ומילולית, התעללות והזנחת החוסים. האחות הראשית של בית החולים, נעמה עמנואל-דוקשיצקי מואשמת בהתעללות בחסרי ישע ובהפרת חובת הדיווח. כתב האישום מכיל גם מקרים של אלימות פיזית ואיום באלימות פיזית כלפי המטופלים.

נקודות:
  • במשרד הבריאות לא הפיקו את הלקחים מהעמדה לדין של המנהל ושמונה מהעובדים של בית החולים הפסיכיאטרי "איתנים" בירושלים,וההתעללות במטופלים נמשכת, למרות שנגד המנהל ושמונה מעודי בית החולים האשמים מתנהל משפט על אישומים של התעללויות.
  • בבית החולים הפסיכיאטרי "איתנים" משתמשים בקשירות, וזריקות כאמצעי ענישה.
  • בבית החולים הפסיכיאטרי "איתנים" משתמשים באמצעי טיפול המסכנים את חיי המטופלים.
  • בבית החולים הפסיכיאטרי "איתנים" מפחידים את המטופלים ומבלבלים אותם על מנת שלא יתלוננו.
קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה