שיטות "טיפול" פקידות הסעד לחוק הנוער וסדרי דין באמהות חד הוריות

מתוך התכנית "זה הזמן" ערוץ 10 של עמנואל רוזן.
כתבתו של עמנואל רוזן בתחקיר "זה הזמן" על רדיפתן של אמהות חד הוריות ע"י משרד הרווחה שמאיים להוציא מהן את ילדיהן ואף מוציא לפועל את האיומים. שופט בית המשפט העליון אהרון ברק נתן פסיקה תקדימית שפסלה את התסקיר של פקידות הסעד.
בכתבה רואיינו אמהות חד הוריות, פרופ' אסתר הרצוג, העובד הסוציאלי שמעון תג'ורי, ופקידת הסעד מזל ורס
.
שופטי בתי המשפט לענייני משפחה ונוער המוציאים את צווי הוצאת הילדים מהבית, אינם במשוואה, מאחר ושופטים אלו מאשרים תמיד את המלצות פקידי הסעד ורואים בהם סוף פסוק ("חותמת גומי").

מדובר באמהות חד הוריות אשר הם לא פושעות, לא נרקומניות, לא סוטות, ולא פסיכופתיות, ובכל זאת מדינת ישראל, איימה ומאיימת לקחת להם את הילדים.

ענבל (שם בדוי), אם חד הורית שמשרד הרווחה מאיים לקחת את ילדיה: "פחדתי פחד מוות, היה עליי לחץ עצום, מהבחינה הזאת שכל יום עלולים לקחת לי את הילדים".

יעל (שם בדוי) שמשרד הרווחה ניסה לקחת את ילדיה: "כל הזמן לאיים עליי: 'אנחנו נוציא לך את הילדים מהבית, אנחנו נוציא לך את הילדים מהבית', זה היה באופו שיטתי ... אני יודעת שעובדים עליי, אני יודעת שמשהו פה לא בסדר ואני צועקת 'הצילו', ואף אחד לא מקשיב לי ... שום דבר, הן לא הכירו את הילדים, שתי פקידות הסעד שבאו אליי הביתה לא בדקו שום דבר".

מתוך תסקיר פקידות הסעד על יעל: "ישנו חשד להסתה חמורה ושטיפת מוח מצד האם כלפי הקטינים. המסקנה: טובתם של הקטינים דורשת הוצאתם המידית מהבית"
.

.
רונית (שם בדוי) משרד הרווחה מאיים לקחת את ילדיה: "אפילו שהילד יהיה עם חום גבוה, תני לו אדוויל או אקמול, תביאי אותו למפגש, אם לא, את עולה למשפט, חוק הנוער בבית משפט המחוזי, ולוקחים לך את הילדים ואין דרך חזרה ... כל פעם התחושה שזה הסוף, שהילדים עוברים למשפחה אומנת, והפחד אוכל אותי"

פרופ. אסתר הרצוג, יועצת לשעבר של שר הרווחה: "יש פה כוח עצום שאין עליו פיקוח אמיתי, ... המערכת כולה פועלת בכפיפות לפקידות הסעד הארציות, הן עושות הייתי אומרת כמעט כל מה שהן רוצות, זה כוח עולה על זה של הפוליטיקאים, של השר".

מזל ורס הייתה שנים רבות פקידת סעד ועובדת סוציאלית במשרד הרווחה התפטרה לאחר שהרגישה שאינה יכולה עוד לתת יד למדיניות שנראתה לה מעוותת. מזל מספרת: "אנחנו הופכים להיות, מגורמים מטפלים, לגורמים שופטים, וזה לא התפקיד שלנו. הגיעו אליי מקרים שאני פשוט הזדעזעתי, להזדעזע זה בלשון המעטה, מהטיפול של איש מקצוע במה שהיה שמה. ... היא אמרה לי: 'תשמעי מזל, אנחנו צריכים תוצרת, תוצרת זה מה שחשוב, אין לנו זמן להתברבר' ... אין פה התייחסות רצינית, אין פה חשיבה לעומק, אין שום בירור מה קורה עם הילדים".

שמעון תג'ורי, עובד סוציאלי: "לא פלא שאחר כך ילדים עושים כל מיני מעשים שטותיים ואפילו התאבדויות כתוצאה מזה שלא מתייחסים לרגשות שלהם. זה נקרא התעללות שהיא פועל יוצא של שירותי הרווחה ... הייתה פקידת סעד חכמה באמת רגישה, אשר ראתה ילדה, ולא רצתה להוציא אותה מהבית, מה אמרו לה? 'גבירתי, את לא יכולה להיות פה עצמאית, למען יראו וייראו, הרי את מפוטרת', מי שלא תקבל את דעתם של הממונים, אחת דינה: החוצה! ".

מכתב שכתבה עובדת סוציאלית בכירה החוששת להזדהות בשמה: "האם אתן יודעות איזה מסע הפחדה עושות פקידות הסעד מול האישה? בסופו של דבר הן רוצות לכתוב בתסקיר שזה בהסכמה, אבל ההסכמה הושגה עם יד על ההדק! ".

משרד הרווחה מאיים לקחת את הילדיםקישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה