כתבי אישום נגד שישה רופאים מבית החולים הגריאטרי הרצפלד - קפלן בגדרה

אוגוסט 2009 - הכתבה "שישה בכירים בבי"ח גריאטרי יואשמו בהתעללות" , YNET , אלי סניור
.
ל-ynet נודע כי השישה, ביניהם סגן מנהל בית החולים קפלן לשעבר, ד"ר שמואל לוי, יואשמו בפרשה שבה ערכו לכאורה ניסויים במאות קשישים, בחלק מהמקרים שלא בידיעתם. הם יואשמו בכפוף לשימוע בהתעללות בחסרי ישע ובתקיפה
.
ייתנו את הדין על התעללות בחלשים שתחת אחריותם: פרקליטות מחוז המרכז תגיש כתבי אישום, בכפוף לשימוע, נגד שישה רופאים מבית החולים הגריאטרי הרצפלד-קפלן בגדרה בחשד להתעללות בקשישים - כך נודע הבוקר (יום ד') ל-ynet. בין סעיפי האישום: התעללות בחסרי ישע, תקיפה, ותקיפה שגורמת חבלה.

מטיוטת כתב האישום, שגיבשו עורכי הדין אילה אורן ודן כהן, עולה בין היתר כי הרופאים - בהם סגן בית החולים קפלן ומנהל הרצפלד לשעבר, ד"ר שמואל לוי, ערכו ניסויים במאות קשישים המאושפזים במוסד. עוד יועמדו לדין רופאים בכירים נוספים בבית החולים הגריאטרי.

פרשת ההתעללות התפוצצה ב-2005 בעקבות ממצאי דו"ח מבקר המדינה, שבדק את סוגיית הניסויים בבתי החולים בישראל. הוועדה מצאה שבוצעו עשרות ניסויים בלתי חוקיים ובלתי אתיים באלפי חולים, ומתחה ביקורת קשה על הוועדה לאישור ניסויים בבני אדם של בית החולים (ועדת הלסינקי), בראשותו של פרופסור אברהם אלירז, ועל מנהל קפלן-הרצפלד דאז, ד"ר יוסף בר-אל. מסקנות הוועדה לא פורסמו וגם לא נמסרו למשפחות החולים.

בין היתר תיאר המבקר שני ניסויים שבהם נבדקה השפעת מתן מינון מופחת של ברזל על בריאותם של יותר מ-100 חולים זקנים. המבקר מצא שחולה אחת מתה בלי שהדבר דווח במועד המתחייב בחוק למשרד הבריאות, ובלי שהוקמה ועדת בדיקה פנימית בבית החולים לבדוק את הקשר בין מות החולה לניסוי שבוצע בה. הוא ציין גם שכל מסמכי הניסוי נעלמו באופן מסתורי.

ועדת בדיקה - וחקירה ביאח"ה
בעקבות הדו"ח, הקים משרד הבריאות ועדה מיוחדת בנושא שמסקנותיה הועברו לחוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה). במשך כשלוש שנים חקרה יאח"ה לא פחות מ-22 חשודים בפרשה, תוך שהיא מסתייעת במומחים מתחומי רפואה שונים אשר חיוו דעתם בנוגע לניסויים. בהתייחס לחשדות לניסיון "טיוח", טען ד"ר לוי בעדותו כי כל מסמכי הניסויים הושלכו לפח בטעות על-ידי עובדת ניקיון בבית החולים. למרות זאת, מצאה הוועדה שגרסתו "אינה מתקבלת על הדעת".

בתום החקירה המליצה המשטרה להעמיד את החשודים לדין, לאחר שהתברר כי בהרצפלד התבצעו ניסויים במאושפזים,
חלקם תשושי נפש. חלק מהניסויים בוצע ללא ידיעתם של המאושפזים וללא רשותם - דבר המהווה עבירה פלילית. סעיפי האישום נגד השישה כוללים התעללות בחסרי ישע, תקיפה ותקיפה שגורמת חבלה.

בנוסף ללוי, יואשמו בפרשה שני רופאים שכיהנו כממלאי מקום של מנהלי מחלקות בהרצפלד ושלושה רופאים נוספים. השימוע לשישה צפוי להתקיים בימים הקרובים. יצויין כי לוי סיים את עבודתו בבית החולים לפני כשלוש שנים והוא אינו עובד עוד בשירותי בריאות כללית. שני רופאים אחרים עדיין עובדים בהרצפלד.

נושא הניסויים הרפואיים בבתי החולים, קופות החולים או מוסדות המחקר, מוסדר כיום רק בתקנות של משרד הבריאות ולא בחקיקה ראשית. האישור לניסויים ניתן על-ידי ועדות הלסינקי בבתי החולים וועדה מרכזית במשרד הבריאות. מאז הכנסת הקודמת יש ניסיון להעביר הצעת חוק ממשלתית המסדירה את נושא הניסויים בבני אדם. ועדת משנה של ועדת הבריאות וועדת המדע טרם סיימו את ניסוח טיוטת החוק בטרם הוא יועלה לקריאה שניה ושלישית.

בהכנת הידיעה השתתפה מיטל יסעור בית-אור

------------- סוף כתבת ynet -------------
.
מדיניות הרווחה - פקידי הסעד של הרשות המקומית ה"מטפלים" בקשישים
.
בסיפורה של הקשישה שרה כהן, רודפות פקידות הסעד של עיריית תל אביב אחריה על מנת למנות לה אפוטרופוס, ולהשים אותה בבית אבות, שם היא מקבלת "טיפול תרופתי" שאינה זקוקה לו. פקידי עירייה אלו לא בוחלים לבוא בליל הסדר בליווי שוטרים חמושים על מנת לקחת את הקשישה לבית האבות. הפקידים אפילו מסתירים מקרוביה של שרה את מקום הימצאה על מנת שיוכלו ל"טפל" בה ללא הפרעה.
ארבע פסיכיאטריים שבדקו את שרה כהן, וקבעו כי צלולה לחלוטין לא סיפקו את העובדות הסוציאליות תאבות הכבוד, היוקרה, והבצע של עיריית תל אביב.
רדיפתן האובססיבית של הפקידים הסוציאליים של עיריית ת"א תוך הפרה בוטה של זכויות אדם, מוסברת בלחצים/ שיקולים זרים של גורמים פרטיים וממסדיים במנגנון הרווחה הכושל.
פקידות הסעד הן עובדות עירייה ובתור שכאלה הם פועלות בראש וראשונה לנער את העירייה מאחריות בטיפול בחסוי.
בנוסף קיימים לחצים של בתי חולים גריאטריים לבצע ניסויים בקשישים אלו כפי שמתברר בכתבה לעיל.
שיקול זר נוסף הוא לחצים של תאגידים של אפוטרופוסים הרוצים קשישם עם נכסים. ידועה פרשת החשד על תאגיד האפוטרופסות דורי דורות, שהוציא כספי חסויים שלא כדין.
יש להתייחס בזהירות יתרה בכל פגישה או התקשרות כלשהי של פקידי הסעד ברשות המקומית, פוטנציאל ההרס של פקידים אלו הנו בענייני נפשות ובלתי הפיך.

אוגוסט 2009 - הכתבה "שישה בכירים בבי"ח גריאטרי יואשמו בהתעללות" , YNET , אלי סניור
אוגוסט 2009 - הכתבה "שישה בכירים בבי"ח גריאטרי יואשמו בהתעללות" , YNET , אלי סניור


קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה