אלימות קשה של מדריכים על בני נוער בפנימיית רננים

מרץ 2007 - פנימיית רננים - החניך הותקף, נחבל, טופל בבית חולים, והמדריך החשוד בתקיפה התלונן נגדו במשטרה.

הכתבה אלימות קשה בפנימיית רננים , מגזין המושבות , סמי עלי , מרץ 2007

ביום רביעי שעבר הגיע לבית החולים הלל יפה, תלמיד בן 17 מפנימיית "רננים", כשהוא חבול קשות בפניו, החבלות הן כתוצאה של עימות אלים שפרץ בין התלמיד לבין אחד המדריכים בפנימייה. המשטרה עדיין חוקרת. המוסד החינוכי מגבה את המדריך. מידע פנימי אשר הגיע ל"מגזין המושבות" מעלה את החשד כי המדריך הפעיל כח חריג ולא לראשונה. לעומת זאת, מי שהולך לשלם את המחיר הוא הנער ומשפחתו אשר אין ביכולתם לעמוד מול הממסד.
.
ביום רביעי ה-28 לחודש ביצע מדריך מפנימיית רננים השכמה בביתני המתבגרים שהם הנערים המבוגרים ביותר בפנימייה. אחד מהחניכים נער בן 17, שאינו מקובל חברתית ומשמש כקורבן לחבריו שלא אוהבים אותו מסיבות שונות הקשורות למצבו האישי, התקשה להתעורר. המדריך ניסה להעירו מספר פעמים, ולא היסס להשתמש בשיטות לא שגרתיות ואף בברוטליות ובבעיטות למיטה ומשיכת השמיכה בכוח מהילד וזריקתה אל מחוץ לחדרו. בעקבות זאת התלמיד שסובל מבעיות רבות ובעיות התנהגותיות, (להזכיר שהנער בגיל התבגרות ומדובר בפנימייה פוסט אישפוזית), החל לקלל את המדריך, שנכח לבד בביתן החניכים בניגוד להנחיות ולתקנות. אז החלה מריבה אלימה בין המדריך לחניך. לפי המידע שקבל מגזין המושבות ממקורות פנימיים, המדריך חנק את הנער והפילו לרצפה בכוח תוך כדי מכות עזות ואגרופים. דבר שאסור לעשות. ודאי שלא לבדו, ללא נוכחות מדריך נוסף, שיכול לעזור לו לרסן ולפקח על מעשיו של המדריך הראשון. הנער הגן על עצמו ניבל את פיו כלפי המדריך והשליך עליו סל כביסה.
.
בעקבות האירוע המזעזע נחבל הנער קשות ונפצע בגופו, הוא דמם מפיו ושיניו, דם דלף מאוזניו, חבלות קהות ויבשות עם שטפיי דם רבים, חבלות בצווארו, פניו ושריטות בכל חלקי גופו ואפילו נימיי דם שהתפוצצו בעיניו וגרמו לשטפי דם גדולים בעיניים, ולנפיחות עקב מכת אגרוף בפניו, מכל התקרית הזו המדריך יצא ללא כל פגע או פצע ואפילו שריטה מהחניך המדמם.
.
הנער הובהל לבית החולים הלל יפה על ידי העובדת הסוציאלית של הפנימייה, ושם הוא ניבדק וקבל טיפול רפואי. מבית חולים הילל יפה נמסר שביום רביעי בצהריים הגיע קטין לבית החולים והוא טופל במשך מספר שעות עקב פציעתו - מכות יבשות, שטפי דם מסביב לעיניים, חתכים שטחיים וחבלות יבשות הנער עבר סדרת בדיקות וצילומים, ולא התגלו שברים. הנער שוחרר לאחר מספר שעות. החבלות היו בעיקר בפנים, פניו של הנער היו נפחות אך מבחינה רפואית לא נשקפה סכנה לחייו. המשטרה זומנה על ידי הצוות הרפואי, המשטרה גבתה עדות מהקטין ומהמדריך. המדריך טען שהוא נפצע במהלך ניסיון להרגיעו ולא עקב תקיפה. כמקובל בית החולים הזמין משטרה והחוקרים גבו עדויות מהנער, במקביל המדריך מהר והגיש תלונה במשטרה נגד הנער, לאחר שקבל הנחייה מהנהלת הפנימייה, שדאגה בראש וראשונה לדאוג לעצמה ולפנימייה. משפחתו של הנער הגיעה למקום. והוריו מתכוונים לעקוב אחר החקירה.
עדויות תלמידים שהגיעו לידינו מציירות תמונה אחרת. לדברי התלמידים, החוששים להיחשף, התקיף המדריך, שזו אינה הפעם הראשונה שהוא נוקט באלימות, את התלמיד, בעודו ישן. האלימות של המדריך הסלימה את תגובתו של הנער, שכאמור אכן סובל מבעיות שונות, והוא הגיב באלימות משל עצמו.
.
עוד נודע למגזין המושבות כי המדריך החשוד בתקיפה, העובד במקום עשר שנים, ניהל שיחות אינטנסיביות עם עמיתיו המדריכים ועם תלמידים רבים, ואף יצר איתם קשר טלפוני במהלך היום. הוא, על פי מקורותינו, דאג לעשות להם מין שטיפת מוח, והקים מטה מאבק כנגד הנער, שגם כך איננו אהוד ואינו מקובל בקרב הצוות או חבריו. הוא ביקש מעמיתיו שיעידו לצידו ויטילו את האשמה על הנער. ואף גבש גרסה לאירוע, שמתכונתה היא שהנער התחיל ותקף אותו ופגע בו ואז הוא התגונן והגן על עצמו מפני הנער המשתולל, בעת שניסה לרסן אותו, וכך הנהלת הפנימייה תדאג שנער לא יחזור למתחמה ויגורש ממסגרת רננים.
.
הנהלת הפנימייה, מגבה כאמור את המדריך. רוית לוי מנהלת הפנימייה, סיפרה שהמדריך עשה השכמה בבוקר שלמחרת מסיבת פורים, הוא ניסה להעיר את הנער אשר סירב לקום, הנער קם עצבני והחל להשתולל טרק דלתות. המדריך עזב את החדר וירד במדרגות, הנער הטיח בראשו של המדריך סל כביסה מלא בגדים באופן מכוון. המדריך נפגע בראשו עקב כך, המדריך חזר וניסה להרגיע את הנער שהיה בתקרית זעם, ניסה לרסנו. הנער התנגד פיזית. המדריך עשה כל מאמץ להרגיעו מאחר והוא סיכן את הנערים, המדריך והסביבה. באירוע נכחו הנערים הנוספים השוהים בביתן מספר 15. בסופו של דבר הצליח המדריך להרגיעו והנער נלקח למרפאה הפנימייה הרופא המליץ להעבירו למיון מאחר ומדובר בפציעות ראש, פנים וחתכים. הנער נלקח על ידי אחות ופסיכולוגית וטופל בנוכחות הוריו. ההורים זעמו על המקרה ובמקביל דיווחה ההנהלה לכל הגורמים. המדריך הגיע אף הוא לרופא מאחר וסבל מפגיעה בראשו ובחילות. עקב זאת יצא לחופשה ולא הגיע לעבודתו. המשטרה גבתה עדות מהמדריך והנער והוא שוחרר לאחר מספר שעות לביתו לבלות שם את חופשת הפורים. הנער אמור לחזור ביום שלישי בבוקר מהחופשה. ההורים היו נסערים והבינו שהתרחש אירוע חמור, סיפרנו להם את אשר נאמר למפקחת ואנו ננקוט בהליכים רק לאחר סיום החקירה המשטרתית ונקבל החלטות. אם התברר שהמדריך התנהג שלא כשורה ינקטו נגדו הליכים על פי החוק והנהלים. לגבי פציעות ודימום היא אמרה שהמידע מוטעה לחלוטין והוא רק סבל מפציעות בפנים וחבלות יבשות. בינתיים הכל ממשיך כרגיל והחניך יישאר בפנימייה עד לסיום החקירה והבדיקה.
לשאלה "האם היא מודעת שפתיחת תיק פלילי במשטרה יכולה לגרום לנער לפגיעה חמורה בעתידו?"
היא ענתה ש"נפתח תיק במשטרה מאחר ומדובר באשמה חמורה ונאלצנו לעשות זאת כי היה מצב מסוכן שיכל לגרום נזק לאנשים רבים. במקרים שכאלה הנושא תלוי בנער עצמו ובהתנהגותו. הטיפול עובר לידי שירות מבחן, שם ישנה הזדמנות לנער להביע חרטה ולשקם את עצמו ובכך להביא לסגירת התיק ומניעת מצב בו התיק יתגלגל הלאה ויביא לכליאתו."
היא מקווה מאד שהכתבה תציג את מלוא התמונה והעובדות ולא תעסוק בהכפשות. הפנימייה אינה סובלת מאירועים כאלו וזה מקרה יוצא דופן והוא מטופל בצורה המקצועית והטובה ביותר.
נחום עידו, דובר משרד הרווחה אמר שמבדיקה ראשונית של משרד הרווחה עולה כי הנער הוא זה שתקף את המדריך בזמן שזה בה להעירו. הנער סירב להתעורר ותקף בחמת זעם והמדריך היה חייב לרסן אותו בשיטה הנקראת בשפה המקצועית "הולדינג" אשר פירושה להצמיד לרצפה כדי לא לפגוע באחרים. יצוין כי מדובר בנער שניסה להפעיל את כוחו נגד המדריך, ומדובר בנער חזק מאד המדריך וגם הנער הגיעו לבית החולים וקבלו טיפול. שניהם הגישו תלונה במשטרה, המשרד ימתין עד לסיום חקירת המשטרה וקבלת מסקנות, ואז המשרד יסיק מסקנות וינהג בהתאם.
המידע שקבלנו ממקורות פנימיים, מצייר תמונה שונה במקצת. המקור מציין שזו לא הפעם הראשונה שהמדריך החשוד בתקיפת הנער נוהג באלימות כנגד חניכים. המידע מדגיש שהמדריך נוהג לתת סטירות, צביטות ובעיטות לחניכים באופן די קבוע בהתנהלותו. ומאידך זוכה לגיבוי של הנהלת הפנימייה אליה הוא מקורב באופן אישי.
יצוין כי פנימיית רננים הינה מסגרת מיוחדת, פוסט אשפוזית, וחניכים אשר נפלטים ממנה מוצאים את דרכם או לכלא או למוסדות נוער סגורים, ובמצבים קיצוניים מוצאים עצמם בבתי חולים לחולי נפש. ההתנהלות והתגובות מסמנות שאכן הולכים לנקוט צעדים קשים ביותר נגד הנער שעלולות לפגוע בעתידו. בניגוד למדריך שהתנהל בצורה מחפירה כנגד הילד ואף התסיס את שאר הנערים כלפיו, כנראה במטרה להרחיק את הנער לצמיתות מהפנימייה וכל זאת נעשה תחת חסותה של ההנהלה. בצל הקשיים שחיים הוריו שסובלים מבעיות נפשיות, ואינם יכולים לטפל בבעיה ללא מעורבות ותמיכה של צד שלישי. מבלי שיש לו או למשפחתו את היכולת והאפשרות להגן עליו מפני ההשלכות של התנהלות הפנימייה שהעדיפה לגלגל את האחריות כלפי הנער.
.
תגובות:
בוקסה: תגובת המשטרה - רפ"ק אבי דניאלי
הנושא הגיע לידי רפ"ק אבי דניאלי, מפקד תחנת זכרון יעקב, בינתיים חוקרים את המקרה וצוין כי המדריך מהפנימייה הגיש תלונה מיד לאחר האירוע נגד הנער שתקף אותו. התלמיד הגיע למחרת, רק לאחר ששוחרר מבית החולים, יום לאחר האירוע, הגיע עם הוריו למשטרת חדרה שם הוגשה תלונה מטעם ההורים והנער נגד המדריך בגין תקיפה אלימה במסגרת חינוכית אשר הועברה לטיפול בתחנת זכרון. לפי החקירה יש לנער סימני חבלה, המדריך נחקר. החקירה נמשכת ועדיין אין התקדמות.
.
לידים:
החלה מריבה אלימה בין המדריך לחניך. לפי המידע שקבל מגזין המושבות ממקורות פנימיים, המדריך חנק את הנער והפילו לרצפה בכוח תוך כדי מכות עזות ואגרופים. דבר שאסור לעשות. ודאי שלא לבדו, ללא נוכחות מדריך נוסף, שיכול לעזור לו לרסן ולפקח על מעשיו של המדריך הראשון.
בעקבות האירוע המזעזע נחבל הנער קשות ונפצע בגופו, הוא דמם מפיו ושיניו, דם דלף מאוזניו, חבלות קהות ויבשות עם שטפיי דם רבים, חבלות בצווארו, פניו ושריטות בכל חלקי גופו ואפילו נימיי דם שהתפוצצו בעיניו וגרמו לשטפי דם גדולים בעיניים, ולנפיחות עקב מכת אגרוף בפניו, מכל התקרית הזו המדריך יצא ללא כל פגע או פצע ואפילו שריטה מהחניך המדמם.
ההורים היו נסערים והבינו שהתרחש אירוע חמור, סיפרנו להם את אשר נאמר למפקחת ואנו ננקוט בהליכים רק לאחר סיום החקירה המשטרתית ונקבל החלטות. אם התברר שהמדריך התנהג שלא כשורה ינקטו נגדו הליכים על פי החוק והנהלים. לגבי פציעות ודימום היא אמרה שהמידע מוטעה לחלוטין והוא רק סבל מפציעות בפנים וחבלות יבשות. בינתיים הכל ממשיך כרגיל והחניך יישאר בפנימייה על לסיום החקירה והבדיקה.
.
קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה