הוצאת ילדים מביתם - הקורבנות העיקריים הם מזרחים, עולים וחרדים

דצמבר 2009 - הכתבת סופיה רון-מוריה, מעיתון "מקור ראשון" סיקרה את המפגש בכנסת. המאמר "מדוע ילדי חוזרים בתשובה נשלחים לאימוץ"
סופיה רון-מוריה - המאמר "מדוע ילדי חוזרים בתשובה נשלחים לאימוץ"
"הקורבנות העיקריים הם מזרחים, עולים וחרדים", הסבירה השבוע לי מרינה סולודקין (קדימה), כשידה מונחת על ערימה של 24 פניות, כל אחת מכילה תיק הכולל 10-20 עמודים.
הפניות הללו הגיעו לסולודקין בחודש האחרון, לאחר שהקימה שדולה פרלמנטרית למאבק בניסיונותיהם של שירותים סוציאליים למסור ילדים לאימוץ. קבוצת עו"סים כבר פנתה השבוע ליו"ר הכנסת רובי ריבלין בבקשה לרסן את הח"כית הנמרצת מדי.
ביום שלישי בערב התכנסה השדולה. את המאבק מנהלות פרופ. אסתר הרצוג, דיקן הקתדרה לארכיאלוגיה במכללת בית ברל, ופעילת הליכוד איילה שטגמן. במפגש נכחו גם פעילי עמותה שמנהלת מאבק נגד תופעות אלימות בפנימיות. רק ח"כ אברהם מיכאלי מש"ס הגיע לישיבת השדולה. עם זאת, לפתיחת הישיבה התייצבה יו"ר האופוזיציה ציפי לבני.
לבני ישבה בחדר עשר דקות, ואז הודתה בכנות שאיננה מכירה דייה את הנושא ושעליה לעזוב להופעה באחת האוניברסיטאות. התבטאותה עוררה מחאה בקרב פעילי העמותה נגד אלימות בפנימיות, שצעקו כי הגיע הזמן שתלמד את הנושא ותתחיל לפעול ולא רק לדבר.

בישיבה הופיעו שתי נשים: עולה גרושה מבריה"מ שחזרה בתשובה וילדיה נלקחו ממנה, אך הוחזרו לחזקה; וישראלית, גרושה אף היא, שילדיה נלקחו ממנה ונמסרו לחזקת הגרוש שלה, שמשתמש בסמים. ילדיה הוחזרו רק לאחר התערבותה הפעילה של סולודקין. לאישה השנייה, אומרת הח"כית, היא מתקשה לעזור מאחר שעורך דינה אפשר לה לחתום על הסכם גירושין בעייתי.
מתוך 24 הפניות שנחתו על שולחנה, סולודקין דחתה רק שתיים. אחת, מחשש לאלימות במשפחה (הילדים שם, היא אומרת נופלים בתדירות מעוררת חשד), ואת השנייה של מהגרת לא חוקית.
החברה הישראלית, מסבירה סולודקין חיה מתוך סטיגמות, ורבים משוכנעים שילדים נלקחים מהוריהם רק כשמתגלות תופעות אלימות במשפחה. ואולם, לעתים די בפנייה ללשכה סוציאלית משום שההורים או אחד מהם (עולה גרושה באחד מהמקרים, אלמן חרדי במקרה אחר) מבקשים סיוע כלכלי ממוסדות הרווחה, כדי להוביל לפתיחה בהליכי אימוץ.
.
המשפחות שנפגעות לרוב, אומרת סולודקין, הן משפחות חרדיות, מעדות המזרח וממעמד סוציו-אקונומי נמוך, כמו גם משפחות עולים וחוזרים בתשובה. לישיבת השדולה הוזמנו ח"כים מישראל ביתנו ושר הרווחה. בישראל ביתנו, לדברי סולודקין, לא הייתה היענות, ואילו מלשכתו של יצחק הרצוג נמסר זו כבר הפעם השנייה שהשר לא יוכל להגיע "עקב עומס בלו"ז".

חה"כ מרינה סולודקין, פרופ. אסתר הרצוג, ואילה שטגמן
חה'כ מרינה סולודקין, פרופ. אסתר הרצוג, ואילה שטגמן

קישורים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה