חוק הנוער (טיפול והשגחה) - מטופש ומופקר

מרץ 2010 - אירועי השבוע החולף חשפו את שירותי הרווחה במערומיהם. נערה "מטופלת" מזה שנים ע"י רשויות הרווחה נאנסת במשך שנים ע"פ החשד ע"י 13 נערים, עוברת התעללות קשה, ומצבה הנפשי קשה מאוד. לפקידי הרווחה המכירים אותה ומטפלים בה מזה שנים אין שמץ של מושג על ההתעללות ומה שורש הבעיה של הנערה.

מאידך הוגשו כתבי אשום חמורים נגד 13 נערים, וגם כאן לשירותי הרווחה והחינוך אין שמץ של מושג אודות נערים אלו, מעשיהם, למעשה לא מן הנמנע שנערים אלו הם נזקקים לא פחות מהנערה.
מדובר אפוא באבחון וטיפול לקויים של שירותי הרווחה לחוק הנוער לאורך שנים.

להזכיר מדובר באותם שירותי רווחה שחוק הנוער מקנה להם סמכויות נרחבות להוצאת קטין מביתו ומשפחתו והצבתו בכל מקום שיראו לנכון, ע"פ מה שהם סבורים (חושבים), ללא הוכחות או ראיות. בתי משפט לענייני משפחה ונוער גומעים בצימאון את מוצא פי פקידים אלו כמים זכים.

אירוע נוסף אשר חשף את חוסר היעילות והנזקים לפרט למשפחה ולחברה, ע"י שירותי הרווחה הוא פרסום הליקויים החמורים בדו"ח ועדת בדיקה על חוות הנוער "שדה בר".
כאמור ע"פ חוק הנוער יכול פקיד הסעד "להוציא את הקטין ממשמורתו של האחראי עליו, ... ולמסור אותו למשמורתה של רשות סעד אשר תקבע את מקום חסותו או להורות על החזקתו במעון או במעון נעול".
חוות הנוער "שדה בר" הוא אחד ממעונות אלו. ע"פ דוח ועדת הבדיקה החניכים הלכו לזונות שתו אלכוהול, חיו בתנאים מחפירים, ולמעשה הופקרו במהלך כל שנות פעילות החווה. מנהל החווה ומייסדה הוא אדם כוחני המטיל מורא על הכפופים לו והמשך קיום החווה מותנה בעזיבתו. בתפקוד גורמי הפיקוח של משרד הרווחה נמצאו ליקויים רבים.

אירוע שאינו קשור ישירות לחוק הנוער אך חושף את נבזותם של פקידי סעד, הוא מעצרה השבוע של עו"ד ירדנה נילמן, שחשודה בגניבה של כ-10 מיליון שקלים מעשרות קשישים בהיותה האפוטרופוסית שמונתה להם על ידי פקידי הסעד ממשרד הרווחה. פקידי הסעד מפקירים את חסר הישע בידי האפוטרופוס ואינם טורחים לברר מאומה על האפוטרופוס, או מצב החסוי. לא קשה לנחש איך סיימו, או יסיימו חסרי ישע אלו את חייהם.

ישנם אינספור דוגמאות נוספות, ראה קישורים להלן.

השאלה הנשאלת היא מדוע מוענקות לפקידי הסעד הטועים, מטעים, ומסכנים את הפרט המשפחה והחברה, סמכויות כה נרחבות בחוק הנוער, וחוקים אחרים?

התשובה באופן לא מפתיע היא כסף. קטין שמוכרז כנזקק ע"פ חוק הנוער, או מאוים להיות נזקק, שווה הרבה כסף למאבחנים, מטפלים, ומסגרות השמה חוץ ביתיות מופרטות, עמותות, פנימיות מעונות, משפחות אומנה, תאגידי אפוטרופסות ועוד. לגופים אלו כוח פוליטי בכנסת, באיגוד העובדים הסוציאליים, ברשויות המקומיות הם שורצים לאיתור ילדים.
הם יעשו כל שביכולתם להרחיב את סמכויות פקידי הסעד, לגבות אותם, ולמנוע פתרון אפקטיבי לאוכלוסיה המוחלשת.

קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה