פשעי הרווחה והפסיכיאטריה - הזנחה ואי סדרים כספיים במעונות לניצולי שואה

הכתבה חשיפה: הזנחה ואי סדרים כספיים במעונות לניצולי שואה - דוח מיוחד של משרד הבריאות חושף כשלים חמורים בהוסטלים שבהם מאושפזים ניצולי שואה הלוקים בנפשם. בין הממצאים: ניצולים אוכלים בידיים כי אין סכו"ם, גברים רוחצים נשים, כספים שיועדו לצורכי רווחה נעלמו. מנכ"ל משרד הבריאות: "הכסף צריך לחזור".
.

.
ליאת שלזינגר | 25/1/2011 , מעריב

זמן קצר לפני יום השואה הבינלאומי, שיחול מחרתיים (ה'), חושף דוח סודי ומפורט של משרד הבריאות שורה ארוכה של מחדלים סביב הטיפול בניצולי שואה השוהים בהוסטלים לבריאות הנפש שהקימה המדינה לפני כעשור.

לפני שנתיים החליט משרד הבריאות להפריט את ניהול ההוסטלים, והם הועברו לניהול האגודה לבריאות הציבור בהליך פטור ממכרז. מאז המשיכו בתי החולים הפסיכיאטריים להעניק שירותים רפואיים ולוגיסטיים להוסטל, כולל ניהול כספיהם של הדיירים.

מהדוח עולה כי במהלך השנה האחרונה נערכו בדיקות בשלושה הוסטלים ברחבי הארץ. בעקבות הביקורים, שאותם ערכו אנשי מערך הבקרה של מחלקת בריאות הנפש במשרד הבריאות, חובר דוח עב כרס ומקומם, המצביע על ליקויים חמורים בשניים מהמוסדות – בשער מנשה ובפרדסיה לב השרון.

מהדוח עולה כי במוסד בשער מנשה אוכלים הניצולים את ארוחותיהם בידיים, וכי בזמן הארוחה אין כוסות לשתייה או מפות שולחן. בפרדסיה מקבלים השוהים כפות בלבד. בניגוד לנהלים, במוסד בפרדסיה גברים רוחצים נשים, משום שמצבת כוחות העזר במקום אינה כוללת ולו אישה אחת. בשער מנשה זוכים הדיירים למקלחת פעם ביומיים, ואין להם לחצני מצוקה. בשני המוסדות קירות החדרים מתקלפים, והתקרה מלאה סימני רטיבות.

צילום: יוסי אלוני
המעון בפרדסיה. הצוות אינו כולל נשים, אז הגברים רוחצים את ניצולות השואה. צילום: יוסי אלוני


תנאיהם של העובדים נפגעו - והניצולים סובלים

עוד עולה מהדוח כי בעקבות פגיעה בתנאי העבודה של עובדי ההוסטלים, שנעשתה בעקבות הפרטתם, חלה ירידה ניכרת ברמת הטיפול בניצולים. למשל, בעקבות צמצום מספר העובדים בכל משמרת חלה עלייה במספר השוהים הנופלים וסובלים משברים. כמו כן, בהוסטלים לא מועסק רופא גריאטרי, ורופאים אחרים נעדרים מעבודתם מבלי שיימצא להם מחליף.

את המצב אולי ממחישה התלונה האנונימית הבאה, שנשלחה למבקר המדינה על ידי עובדים בפרדסיה: לטענתם, אחד הרופאים במקום ממלא את עבודתו באופן לקוי, מאחר למשמרת, לא זמין בטלפון לצרכים רפואיים וגם "מגיע מדי פעם להוסטל עם טיסני מסוקים (תחביבו - הטסת מסוקים זעירים בשלט רחוק) ומטיס אותם בחצר ההוסטל ובתוך המחלקות. לעתים הוא מגיע להוסטל רכוב על סקייטבורד ומתנייד בין המחלקות על שני גלגלים".

כמה מהממצאים החמורים

ביותר בדוח מעידים כי כספים שהופרשו על ידי המדינה לרווחת הניצולים משמשים לרכישות בבתי החולים ועבור צוות העובדים. בספטמבר 2009 העניקה ועדה בין משרדית בראשות מנכ"ל משרד הרווחה תקציב סיוע בסך 616 אלף שקל לכל אחד מההוסטלים. הייעוד של הכסף: רווחת הניצולים, שיקומם והנעמת זמנם בפעילויות עשירות ומגוונות.

אלא שאת הכספים, כך לפי הדוח, ניהלו בכלל הנהלות בתי החולים הפסיכיאטריים, ולא האגודה לבריאות הציבור – והכל תוך שקיפות חלקית מאוד, אם בכלל. כך, למשל, בשער מנשה נרכשו שלוש כורסאות עיסוי עבור הצוות, בכסף שיועד לעיסויים עבור השוהים. בפרדסיה נקנו שבעה מחשבים, ולפי הדוח, "חמישה מתוך שבעת המחשבים שנרכשו נמצאים בשימוש הצוות בלבד".
צילום ארכיון: מקס ילינסון
המעון בשער מנשה. אין לחצני מצוקה. צילום ארכיון: מקס ילינסון

הכסף עבור הקמת פינת החי נעלם

בשער מנשה, 22 אלף שקל שיועדו ליציאה למסעדות לא שימשו ליעדם. לפי הדוח, לא ברור מה עלה בגורל הסכום, בשל היעדר שקיפות. מחברי הדוח עדיין מנסים לאתר סכום של 80 אלף שקל שקיבל המוסד בשער מנשה לצורך הקמת פינת חי שמעולם לא הוקמה. בדוחות הכספיים של המוסד לא מצוין לאיזו מטרה שימש הכסף.

גם תמונת המצב בנוגע לביגוד האישי של הניצולים עגומה. הסכום שהוקצה לכך בתקציב הרווחה היה 215 אלף שקל. עם זאת, מהממצאים עולה שלמרות הסכום הגבוה, לניצולי השואה אין בגדים להחלפה ובגדיהם נטולי סימון אישי.

יתרה מזאת, ידוע כי בשער מנשה ביקש הצוות המקצועי לרכוש שמיכות מתאימות לדיירים, אולם בהנהלה סירבו לאשר זאת – ולא מסרו נימוק כלשהו. בסופו של דבר נרכשו עבור הניצולים שמיכות בית חולים רגילות.

חודשים ארוכים מסתובב הדוח הזה במערכת הבריאות ובאגודה לבריאות הציבור, אולם הליקויים המשמעותיים לא תוקנו. בבקרה חוזרת, שנייה במספר, שהתקיימה בפרדסיה באוקטובר האחרון, נמצא כי בסעיפים רבים "לא חל כל שינוי מאז הבקרה הקודמת".

מנכ"ל משרד הבריאות: "הכסף צריך לחזור, זה מטורף"

לפני כחצי שנה כתב רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, מכתב לכל הנוגעים בדבר בעקבות הדוח: "חברי, קיבלתי בתדהמה את דוח הביקורת. מי זו האגודה הזו שמרשה לעצמה להפר חוזה איתנו בדבר כוח אדם ולטפל בציניות שכזו במטופלים היקרים האלה? אני דורש מהם לקבל עליהם את ההערות והביקורות ולהתחייב לתקנם בתוך שבועיים, אחרת אבקש להפסיק את ההסכם איתם תוך הזמן המופיע בהסכם. אני מבקש טיפול בהול ודיווח אלי".

גמזו.
גמזו. "קיבלתי בתדהמה את דוח הביקורת", כתב לפני כחצי שנה. צילום ארכיון: תומר אפלבאום

השבוע אמר גמזו: "אני מתחייב שכספים שלא הגיעו ליעדם יוחזרו בימים הקרובים לטובת ההוסטלים. הכסף צריך לחזור, זה מטורף". גמזו מסר כי במשרדו כבר בוצעה בדיקה מפורטת בנוגע לשימוש שנעשה בכספי הרווחה של ניצולי השואה, והודיע כי יפעל לשינוי הנוהל שלפיו בתי החולים הפסיכיאטריים אחראים לניהול הכספים של הניצולים.

יו"ר האגודה לבריאות הציבור, יהודה כהן, דוחה את הממצאים. לדבריו, המצב בהוסטלים "היה ועודנו מהמעולים בארץ", כהגדרתו. "מאז שהתחלנו לנהל את ההוסטלים, המצב רק השתפר. כשמחפשים ליקויים, מוצאים ליקויים. הליקויים הם שוליים, וכל מה שנמצא אנחנו מתקנים באופן מיידי", הוסיף.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד מכיר את הסוגיה ופועל נמרצות על מנת לוודא שלא נגרמת שום פגיעה באיכות השירות הניתן לניצולי השואה במסגרות השונות. במהלך השנתיים האחרונות נערכו ביקורות רבות מטעם לשכות הפסיכיאטרים המחוזיים בהוסטלים לניצולי שואה המנוהלים על ידי האגודה לבריאות הציבור. בחלק מממצאי הביקורת נמצאו אי דיוקים שתוקנו לאחר קבלת התייחסות האגודה לבריאות הציבור, וחלק מהליקויים שנמצאו בפועל תוקנו. משרד הבריאות ממשיך לבקר את המסגרות באופן שוטף ופועל להמשך תיקון הליקויים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה