תחלואי הפסיכיאטריה - בריטניה: ילד בן עשר התאבד בתלייה לאחר שנטל ריטלין ופרוזק, האב הגיש תלונה למשרד הבריאות הבריטי

בריטניה: ילד בן עשר התאבד בתלייה לאחר שנטל ריטלין ופרוזק האב הגיש תלונה למשרד הבריאות הבריטי , תרגמה מאנגלית יעל ידן , 13 ביוני 2011
באדיבות עמותת מגן לזכויות אנוש

הארי האקנל, שנטל פרוזק וריטלין, היה בן העשר כשהתאבד בספטמבר שנה שעברה. הוא נישק את אמו ואחיו הגדול לילה טוב, עלה לחדרו ותלה את עצמו ממיטת הקומתיים באמצעות חגורה.

אביו, דארן, מקשר את מותו לשני סמים פסיכיאטרים שנרשמו לבנו – פרוזק, נוגד-דיכאון חזק וריטלין, סם מרץ דמוי קוקאין.

חקירה העלתה שבגופו של הילד היו כמויות החורגות מהנורמה למבוגר הלוקח סמים אלה.

מר האקנל מגיש כעת תלונה רשמית על ה-NHS (National Health Service) על כך שרשמו לבנו את הכדורים האלה.

התנגד לתת לבנו פרוזק

פסיכיאטר הילדים רשם להארי פרוזק משום שהארי חווה הצקות מצד בני כיתתו ומשום שסיפר להוריו שהוא עצוב. מאחר שדארן ואשתו ג'יין התגרשו כשהארי היה בן שלוש, זה נודע לדארן רק מאוחר יותר.

גיליתי רק על זה רק כשהארי בא אליי לסוף השבוע ואמו אמרה לי כמה פרוזק עליי לתת לו: כדור אחד בבוקר וכדור אחד בלילה. 'את משוגעת?', שאלתי אותה, 'זה נוגד דיכאון'.”
מר האקנל סירב בתחילה לתת להארי את הכדורים, אבל גרושתו אמרה שאם לא יעשה זאת, הילד לא יורשה לבקר אותו. היא אמרה שהרופאים אמרו לה שהפרוזק יעצור את הדיכאון של הארי.

הסכמתי בחוסר רצון כי רציתי שהארי יוכל לבקר אותי,” נזכר מר האקנל. ”מאוחר יותר הלכתי עם אמו של הארי לפגוש את הפסיכיאטר. התעקשתי ללכת איתם כדי לומר לפסיכיאטר שאינני רוצה שהארי יקבל כדורים פסיכיאטרים כלל.”

מעולם לא שמעתי על ריטלין. נאמר לי שהכדור מיועד לעזור להארי להתרכז. מעולם לא אמרו לי שאחת מתופעות הלוואי של ריטלין היא דיכאון. אבל הפסיכיאטר אמר לי שאם הארי ייקח את הריטלין, הוא יוכל להפסיק לקחת שני הכדורים בתוך חודש.”

מר האקנל האמין לו, למרות שמדובר בתרחיש לא סביר – מרגע שהתחילו, רוב הילדים נוטלים את הסמים האלו במשך שנים. ”בסופו של דבר הסכמתי כי חשבתי שאני עושה את הדבר הנכון. הדבר הבא שקרה זה שתוך חודש או חודשיים, היתה דפיקה על הדלת ושני שוטרים אמרו לי שבני תלה את עצמו.”

הוא היה רק ילד. יכול להיות שהיו לו בעיות, אבל הציגו אותן בצורה מוגזמת. הרבה מהדברים שהארי עשה שאמו התלוננה עליהם, הוא לא עשה כשביקר אצלי. איך יכול להיות שלילד תהיה הפרעת קשב וריכוז כשהוא נמצא במקום אחד ולא במקום אחר? אני חושב שהארי רק ניסה למשוך תשומת לב משום שהיו עוד שלושה ילדים במשפחה, אחיו הביולוגי ועוד שני אחים מאב אחר.

מר האקנל ממשיך, ”אני חושב שהפרעת קשב וריכוז זו מחלה שהומצאה על-ידי חברות התרופות. איש מעולם לא מת מהפרעת קשב וריכוז והיא לא היתה קיימת פעם. רושמים את הכדורים ביד קלה מדי לילדים. ילדים רגילים לחלוטין לא מקבלים הזדמנות לגדול בלי הפרעה בימינו".

הילד היה שקט ולא צחק מבדיחות המורים

”המורים בבית הספר אמרו שהארי שקט,” מספר מר האקנל. "בני בדיוק עבר דירה ונכנס לבית ספר חדש בו לא הכיר איש. למה הם ציפו? מורה אחר אמר שהארי לא צחק מהבדיחות שלו. כששאלתי את הארי לגבי זה, הוא אמר שהבדיחות של המורה פשוט לא היו מצחיקות במיוחד.”

במהלך החקירה שביקש מר האקנל, הוא שאל את הפסיכיאטר מדוע רשם סמים לבנו. ”הפסיכיאטר אמר שלבני היה חוסר איזון כימי במוח. שאלתי אותו: 'איך אתה יודע? האם נטלת כימיקלים מהמוח שלו?'. הוא אמר שזו תיאוריה. אז בהתבסס על תיאוריה ולא יותר מחמישה מפגשים עם בני, הוא החליט לרשום לו ריטלין,סם חזק באותה המידה כמו קוקאין.

”כשאני גדלתי היו המון ילדים כמו הארי – קצת פעילים מדי, קצת שובבים, שלא תמיד עשו מה שאמרו להם," נזכר מר האקנל. "כעת מתייגים אותם כחולים בהפרעת קשב וריכוז. מה זה? מה השתנה? יש מחלה מוזרה באוויר? הארי היה פשוט ילד קטן ורגיל. אבל מאחר שאנחנו חיים בשנת 2011, הוא – כמו ילדים רבים אחרים – לקח כדורים. נראה שכמעט כל ילד מפתח פתאום את ההפרעה הזו. איזה שטויות. זה פשוט מוצא נוח להורים ולבתי ספר שלא מסוגלים לשלוט בילדים.”

שרת הפנים זועמת

בבריטניה נרשמים מדי שנה 661,000 מרשמי כדורים לטיפול בהפרעת קשב וריכוז – מספר שהוכפל תוך חמש שנים.

האיזור בבריטניה בו נמצא האחוז הגבוה ביותר של ילדים הנוטלים ריטלין, הוא איזור אמיד בצ'שייר בו גרים כדורגלנים מיליונרים ומנהלי עסקים גדולים, אך התופעה רווחת גם באיזורים אחרים. כך, בבית ספר יסודי אחד בדרום מזרח בריטניה בו לומדים 389 ילדים, לא פחות מ-80 ילדים נוטלים ריטלין – יותר מ-20%.

התאחדות הפסיכולוגים החינוכיים הבריטית דרשה בשבוע שעבר שתיערך סקירה לאומית על השימוש בריטלין וסמים דומים אצל ילדים. מזכירת ההתאחדות הכללית אמר, ”יש לנו חששות כבדים מכך שההשפעה הניורולוגית של הסמים האלה על מוחותיהם המתפתחים של הילדים לא נחקרה במלואה.”

פסיכולוג הילדים דייויד טרקסון טוען שאין לדעת מה הסמים החזקים והממכרים האלו יעשו למוחם של הילדים בעתיד.

גוויניד לויד, חוקרת חינוך מאוניברסיטת אדינבורו, מסבירה את ספקותיה לגבי האבחון: ”אי אפשר לעשות בדיקת דם כדי לראות אם לילד יש הפרעת קשב וריכוז. מאבחנים ילדים כחולים בה באמצעות רשימת בדיקה של התנהגות, למשל האם הילד קם מהכיסא ורץ סביב. חצי מהילדים בבית הספר יכולים להיות מאובחנים כך.”

אחרים טוענים שזוהי בסך הכל תגית לילד שקשה לו לשבת ולהתרכז, והמקור לכך היא צריכת מזון מהיר ומחסור בשעות שינה ובהתעמלות.

ריטלין עלול לגרום לעצירת הגדילה, דיכאון, עוויתות לא רצוניות של הגפיים, פסיכוזה ולפגיעה בשריר הלב. (העלון לצרכן של ריטלין)

שרת הפנים של בריטניה, תרזה, מיי, הזהירה לגבי תופעות הלוואי של סמים אלה. ”אלה הן תרופות מרשם חזקות ואנחנו לא יודעים אלו השפעות יהיו להן על ילדים.” היא סיפרה לפרלמנט את סיפורו של ילד בן שש שנטל ריטלין. ”הוא חווה דיכאון ותוך חודשיים מהיום בו התחיל לקחת ריטלין, הוא ניסה להשליך את עצמו מחלון. הוא החלים רק כשהורידו אותו מהסם. זה חייב להיפסק.”

התמריץ הכספי להורים – מעל 3000 ש"ח בחודש לכל ילד שאובחן

גורם מדאיג נוסף הוא שהורים לילדים שנוטלים ריטלין זכאים למגוון של הטבות והקלות מהמדינה, כולל דמי מטפל ודמי נכות לילד, שעשויים להגיע עד לאלפי פאונד בשנה. לדוגמה, משפחה אחת עם שני ילדים שנוטלים סם לטיפול בהפרעת קשב וריכוז, תקבל 600 פאונד בחודש (3350 שקלים) כדמי נכות על כל אחד מהילדים. במידה ויש להם שלושה ילדים שאובחנו כחולים בהפרעת קשב וריכוז ונוטלים ריטלין או סם דומה, הרווח הנקי שלהם מהמדינה יגיע בשנה ל-21,600 פאונד (120,600 שקלים). גם בישראל קיימת שיטה להקלות מס למשפחות עם ילדים שאובחנו עם הפרעת קשב וריכוז.

אין פלא, אם כך, שבבריטניה מסכימות אלפי משפחות בשמחה לשים את ילדיהם על סמים פסיכיאטרים כדי "לרפא" את התנהגותם ההיפר-אקטיבית.

המצב בבריטניה מדאיג וחוזים שאם יימשך, בקרוב אחד מתוך שבעה ילדים יאובחן עם ההפרעה וייקח סמי מרץ לטיפול בהפרעה. בארה"ב המצב חמור אף יותר – אחד מתוך חמישה ילדים נוטל כדורים לטיפול בהפרעת קשב וריכוז.

חוקר מקרי המוות: לא מדובר בהתאבדות מכוונת

חוקר מקרי המוות איאן סמית' הכריז בסיומה של חקירה שנערכה באפריל, שפסיכיאטר הילדים שרשם להארי את הכדורים הפסיכיאטרים פעל בצורה הולמת. עם זאת, הוא הזהיר שעל הפסיכיאטרים להיות זהירים ביותר כשהם רושמים סמים לילדים בני עשר.

סמית' שלל התאבדות מכוונת, אך אמר שלא ניתן להתעלם מההשפעה שהיו לריטלין ולפרוזק על מותו של הארי.

אך אביו של הארי מאמין שלכדורים היה חלק משמעותי ביותר בטרגדיה. כעת הוא מגיש תלונה נגד ה-NHS בטענה שרשמו "כדורים לא מתאימים" לבנו.

לכתבה המקורית בעיתון ה-Daily Mail

לקריאה נוספת:
כתבת NRG על כך שפרופ' קריסטופר גילברג, אשר נחשב לאבי הדיאגנוזה של הפרעות הקשב והריכוז

קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה