הסם הפסיכיאטרי ליתיום Eskalith - תופעות לוואי

הסם הפסיכיאטרי ליתיום Eskalith - תופעות לוואי
ליתיום - תופעות לוואי
הסם הפסיכיאטרי ליתיום (Eskalith) רושמים בדרך כלל לטיפול בהפרעה דו קוטבית. התרופה אינה מרפאת אך מקלה על תסמיני ההפרעה. ליתיום נלקח בדרך כלל שתיים עד ארבע פעמים ביום ומגיע בצורות שונות, כולל כמוסות, וסירופ. תופעות לוואי נפוצות המדווחות כוללות שלשולים, ישנוניות, בחילות.

 מקור: אתר MedTv

איך הליתיום - Eskalith עובד?
ליתיום הוא יסוד טבעי, כמו אשלגן או סידן. בשנת 1800, מדענים חשבו כי ליתיום יכול להיות טיפול יעיל בצינית (דלקת מפרקים קשה). מאוחר יותר, בשנת 1940, הליתיום שימש כתחליף מלח, אך הורד מהשוק עקב מספר מקרי מוות שנגרמו על ידי רעילות ליתיום. מאוחר יותר, התגלה כי ליתיום עשוי לטפל במאניה (שיגעון). בשנת 1970 אישר מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) את התרופה לטיפול בהפרעה דו קוטבית.

הדרך המדויקת שבה פועלת התרופה לטיפול בהפרעה דו קוטבית לא ידוע. ליתיום עשוי להשפיע על כימיקלים שונים במוח הנקראים נוירוטרנסמיטרים, מה שיכול להסביר את יעילותה בטיפול בהפרעה דו קוטבית. טיפול תרופתי אינו מרפא, עם זאת - עוזר להקל בסימפטומים (תסמינים הפרעת דו קוטבית).


תופעות לוואי של ליתיום - Eskalith

ליתיום היא תרופה ישנה לטיפול בהפרעה דו קוטבית, אושרה לפני שנים רבות. עם תרופות חדשות יותר, תופעות לוואי מתועדות בקפידה וידוע השיעור המדויק של אנשים שמפתחים כל תופעת לוואי. לתרופות ישנות יותר כמו ליתיום, מידע על תופעות לוואי פחות ספציפי והאחוזים המדויקים אינם מדווחים.

ברוב המקרים, הרופא המטפל יבצע בדיקת דם כדי לבדוק את רמת ליתיום בדם. אם רמת הליתיום מתאימה ותופעות הלוואי נסבלות, ייתכן שלא יהיה צורך בשום. אם רמת הליתיום גבוהה מדי, או אם תופעות הלוואי מסוכנות או בלתי נסבלות, יש להפחית את מינון הליתיום.


באופן כללי, תופעות הלוואי הבאות הן סימן להרעלה קלה עד מתונה של ליתיום:

רעידות קלות, במיוחד הידיים
צמא מוגברת או הטלת שתן תכופה
שלשול
הקאה
נומה
חולשת שרירים
בעיות קורדינציה.


סימני רעילות חמורים יותר כוללים:

סחרחורת
ראייה מטושטשת
צלצולים באוזניים (טיניטוס)
רעידות קשות
התקפים

תופעות לוואי אחרות

כמה תופעות לוואי ליתיום עלולות לא להיות קשורות ברמה של ליתיום בדם. למרות שכמה תופעות הלוואי עלולות להיות רציניות יותר מאחרות, יש ליידע את הרופא המטפל יודע מיד אם נתקלים בכל אחת מהן. למרות שתופעות הלוואי הללו פחות קשורות עם רעילות ליתיום, הן עלולות להעיד על בעיה עם התרופה.

תופעות הלוואי אלו כוללות:

דיבור עילג
עוויתות
סחרחורת
תחושה ספינינג (ורטיגו)
בעיית שליטה בשלפוחית ​​השתן או במעיים בעיות
אי שקט
אובדן תיאבון
בחילה
יבש או שיער דליל
נשירת שיער
יובש בפה (ראה ליתיום יובש בפה)
ההאפלה הלחשים
מתח שרירים חריגה או תנועות
קצב לב לא סדיר (הפרעות קצב)
קצב לב איטי (ברדיקרדיה)
התעלפות
בעיות ראייה

מנת יתר של ליתיום
אדם עלול ליוטול ליתיום יותר מדי. תופעות מנת יתר תהיה תלויה עד כמה נלקחה והאם היא בשילוב עם אלכוהול או סמים אחרים. התסמינים השכיחים כוללים: רעידות הקאות, ראייה מטושטשת. אם היה מנת יתר לאחרונה, אפשרויות הטיפול עשויות לכלול "שאיבת קיבה", או מתן תרופות מסוימות. אפשרויות אחרות כוללות טיפול דיאליזה.

ליתיום והריון
במחקרים הקשורים לליתיום בזמן הריון, התרופה העלתה את הסיכון למומים מולדים, בעיקר מומי לב. כתוצאה מכך, ה-FDA מסווג את זה כמו תרופה קטגוריה ההריון D, כלומר, היא נחשבת ללא בטוחה לשימוש במהלך ההריון.


הרעלת ליתיום
אנשים הנוטלים ליתיום להפרעה דו קוטבית עלולים לפתח הרעלת ליתיום כי המינון האפקטיבי קרוב למינון הרעיל. כדי למנוע וכדי לזהות את זה, הרופא בדרך כלל דורש בדיקות דם סדירות המודדות את רמת ליתיום בדם. על בסיס בדיקות אלה, המינון עשוי להיות מותאם. התסמינים של רעילות כוללים הרעד, מתן שתן מוגבר, בעיות קורדינציה.

ליתיום ונשירת שיער
נשירת שיער היא תופעת לוואי אפשרית של ליתיום, למרות שהאחוז המדויק של אנשים אשר פיתחו נשירת שיער בזמן נטילת הסם לא נמסר. בהתחשב נשירת שיער נפוצה בציבור הכללי, קשה לדעת אם זו תופעת לוואי נגרמת על ידי הליתיום או על ידי גורמים אחרים (כמו גנטיקה). בנוסף לנשירת שיער, יובש ודילול השיער הן תופעות לוואי אפשריות של ליתיום.


קישורים:
  • השוק שחור של רפואת הנפש במגזר החרדי - פרופ. עומר בונה , ד"ר אילן רבינוביץ'  - המאמר הרבנים מבקשים, הרופאים רושמים: השוק השחור של רפואת הנפש במגזר החרדי הארץ , יאיר אטינגר , אפריל 2012 - כדורים פסיכיאטריים לדיכוי היצר המיני, תרופות הניתנות בלי פיקוח מספק 
ומרשמים לפי הזמנה. כך הופך הטיפול התרופתי במגזר מענה לכל בעיה - זה לא מדע בדיוני ולא תוכנית ריאליטי. הסיפור הזה קורה בישראל במשך שנים, מתחת לאף. במפתיע איש לא מכחיש את השיטה, לא הפסיכיאטרים שרושמים ולא המטופלים שבולעים. כולם מודים ללא כחל ושרק: תרופות פסיכיאטריות ניתנות לבחורי ישיבות ולאברכים, לנערות סמינר ולנשים נשואות, לפי בקשת המערכת - הרבנים, “המשגיחים”, מדריכי החתנים, הממונים על הסדר בישיבות ובפנימיות... 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה