שר הרווחה משה כחלון משליך אזרחים לעת זיקנה - סיפורה של רעיה שפילמן ניצולת שואה

מדיניות משרד הרווחה בראשות השר משה כחלון מוזילה חיי אזרחים ומשליכה אותם לעת זיקנה

הכתבה למה משרד הרווחה דורש להעביר ניצולת שואה בת 90 מבית האבות?  , שמעון איפרגן  , מקו , יולי 2012
רעיה שפילמן, קיבלה מתנת יומולדת משמחת מהמדינה לגיל 90 - משרד הרווחה מסרב להמשיך את מימונה בבית אבות ודורש את העברתה למוסד סיעודי לאלתר, בטענה שמצבה הרפואי אינו מאפשר השארתה בבית האבות. בנה: לא חל שינוי במצבה הרפואי

רעיה שפילמן, ניצולת שואה, שהוכרה גם כנכת נפגעי נאצים, חגגה רק לפני כחודשיים יום הולדת 90. מתנת יום ההולדת ממדינת ישראל הייתה הפסקת שהותה בבית אבות והעברתה לאלתר למוסד סיעודי, למרות שלטענת בנה, לא חל שום שינוי במצבה הרפואי.

שר הרווחה משה כחלון משליך אזרחים לעת זיקנה - סיפורה של רעיה שפילמן ניצולת שואה
רעיה שפילמן. אם לא תועבר, הבן יצטרך לשלם 5,219 ש"ח כל חודש
שפילמן, ששרדה את השואה ונמלטה מציפורני הנאצים, מתגוררת בשמונה השנים האחרונות בבית אבות 'בית שחם' שבזכרון יעקב שמיועד לניצולי שואה. מקום בעל תנאים טובים ובנה היחיד, אילן, היה די מרוצה מהיחס והטיפול שאמו מקבלת בערוב ימיה.

אלא, שלפני כמה שבועות הוא קיבל הודעה מפתיעה ממשרד הרווחה, לפיו על אמו לעזוב לאלתר את בית האבות בית שחם בנימוק שהיא חולה סיעודית ויש להעבירה למוסד סיעודי
שר הרווחה משה כחלון משליך אזרחים לעת זיקנה - סיפורה של רעיה שפילמן ניצולת שואה
"המעבר יזעזע את אמא שלי ועלול לגרום למותה". ארכיון
הבשורה נחתה על הבן אילן שפילמן בהפתעה גמורה, לדבריו, ימים ספורים לפני הדרישה למעבר. כל ניסיונותיו לשנות את רוע הגזירה עלו בתוהו. לשפילמן הובהר, כי אם יתעקש שאמו תשהה בבית האבות, עליו לממן את שהותה במקום כולל התרופות והציוד הרפואי בעלות כוללת של 5,219 שקל, ללא כל סיוע או סבסוד של משרד הרווחה.

עוד נאמר לשפילמן, כי עליו להמתין לקבלת קוד ממשרד הבריאות (קוד העברת האחריות על הטיפול בה ממשרד הרווחה למשרד הבריאות - ש.א), כדי שבאמצעותו הוא יוכל למצוא לאמו מוסד סיעודי בו תטופל במימון המדינה.

"הסברתי לממונים במשרד הרווחה שקבלת קוד כזה אורכת שלושה, ארבעה חודשים, ושעד אז אמא שלי תישאר בבית האבות, אבל אף אחד לא רצה לשמוע אותי. נאמר לי, חד משמעית, שאם היא תישאר בבית האבות בזיכרון יעקב אני אממן את שהותה במקום על חשבוני כולל תרופות", קובל שפילמן בשיחה עם מאקו, "זו בושה וחרפה שמדינת ישראל מתעללת בניצולי שואה ומתנהגת כלפיהם באטימות".

שפילמן, לא התייאש ושיגר מכתב חריף לשר הרווחה, משה כחלון, ולמפקחת על המעונות במשרד הרווחה, ורד שחם, בו ביקש ממנה להשאיר את אמו בבית האבות עד למציאת מוסד סיעודי הולם עבורה.

במכתב כתב שפילמן, כי הוא ביקר בעשר מוסדות סיעודיים ברחבי המדינה, אך לא הצליח בפרק הזמן הקצר הזה למצוא מקום לאמו עקב תפוסה מלאה, ובמוסדות אחרים התנאים בהם הוחזקו הקשישים היו ברמה ירודה ביותר עד כדי חשש לחייהם.

למרות החיים הקשים, אמי מעולם לא התלוננה

"במקומות שבהם ביקרתי המצב היה מזעזע ביותר והתנאים היו ירודים. במקום שאמי נמצאת כרגע, בית שחם התנאים טובים וראויים. זה המקום האידאלי עבור אמה שלי, מקום נקי, תנאים מעולים. העברתה כרגע למקום אחר בתנאים ירודים מאוד עלול לגרום לה לזעזוע עד כדי מותה", הזהיר שפילמן במכתבו, "לאמי יש חברים בבית האבות שאיתם היא משחקת רמי והיא רגילה למקום אז למה לעקור אותה ולגמור לה את החיים בצורה אכזרית במקום אחר. לא מספיק מה שהיא עברה בשואה מידי הנאצים?!!!".

לדבריו, אמו סבלה כל כך במהלך חייה שלא מגיע לה שמדינת ישראל תתנהג אליה בצורה כל כך מחפירה ומעליבה.

צילום׃ AP "למרות חייה הקשים, אמי מעולם לא התלוננה על כלום, מלבד דבר אחד, שלא נשאר לה לתת כלום לנכדים", כתב שפילמן, "על סבלה של אמי נבנתה המדינה, המדינה קיבלה כספים רבים ממשלת גרמניה אבל משום מה אין את המשאבים והמקורות לדאוג לאנשים אלו כדי שיסיימו את המעט שנותר מחייהם בכבוד".

המפקחת על המעונות במשרד הרווחה, ורד שחם שיגרה לשפילמן מכתב תשובה לפיו שכבר לפני כמה חודשים הוא קיבל מכתב לפיו אמו מוגדרת כסיעודית וכי עליו למצוא לה מוסד סיעודי שיטפל בה.

"לצערנו לא שיתפת פעולה ולא פעלת למצוא מקום חלופי. אי לכך, משרד הרווחה, לא יוכל להמשיך לממן לאימך במצבה התפקודי הנוכחי", כתבה שחם.

שפילמן הבן, לא הרים ידיים ושיגר מכתב ערעור נוסף לכל צמרת משרד הרווחה, אך התשובה שקיבל לא השתנתה במאום.

נכון לעכשיו, שפילמן החליט להשאיר את אמו בבית שחם ולא להעביר למוסד סיעודי שתנאיו ירודים ובו היא עלולה למות כשהוא מסתכן במימון שהותה במקום.

"אני חושב שמדינת ישראל צריכה להפסיק לנהל מלחמות ביורקרטיות על חשבון גבם של ניצולי השואה. שייתנו לאמא לי למות בכבוד ולהנות מהשנים המעטות שעוד נותרו לה, זו לא בקשה גדולה מדי, די אנושית", דורש שפילמן.

במשרד הרווחה דוחים את טענות הבן ואומרים כי היא "נמצאת במצב סיעודי קשה ומורכב מאוד וזקוקה לטיפול מיוחד במוסד המתמחה בטיפול במצבים אלו. בנה של גברת שפילמן עודכן על כך לפני מספר חודשים והתבקש לדאוג למציאת מסגרת סיעודית עבורה אך לא עשה זאת. חשוב לציין כי בהישארותה בבית שחם,גברת שפילמן מסכנת את בריאותה וחייה. משרד הרווחה מאפשר לגברת שפילמן לעבור למסגרת סיעודית חילופית באיזור מגוריה שבה היא תטופל במקצועיות ובכבוד הראויים לאדם במצבה".

קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה