תרופות אנטי פסיכוטיות מעלות את הסיכון לתמותה בקשישים

במחקר עקבה מבוסס אוכלוסיה שכלל כ- 75 אלף קשישים שהתגוררו בבתי אבות בארצות הברית, נבדקה ההשפעה של תרופות אנטי פסיכוטיות שונות על הסיכון לתמותה. לדעת החוקרים, הסיכון לתמותה עם תרופות אלו עולה עם העלייה במינון, והוא הגבוה ביותר עם הלופרידול (Haloperidol – Haldo, Haloper, Pericate, Peridor), והנמוך ביותר עם קווטיאפין (Quetiapine - Seroquel)

מטרה
להעריך את הסיכונים לתמותה הכרוכים בשימוש בתרופות אנטי פסיכוטיות מסוימות בקרב תושבים קשישים בבתי אבות.

שיטות ותכנון המחקר
מדובר במחקר עקבה מבוסס אוכלוסיה עם מידע מקושר מ- Medicaid, Medicare, the Minimum Data Set, the National Death Index והערכה לאומית של איכות בתי אבות בארצות הברית. המחקר כלל 75,445 משתמשים חדשים בתרופות אנטי פסיכוטיות – הלופרידול (Haloperidol – Haldo, Haloper, Pericate, Peridor), אריפיראזול (Aripiprazole - Abilify), אולנזאפין (Olanzapine - Zyprexa), קווטיאפין (Quetiapine - Seroquel), ריספרידון (Risperidone – Risperdal, Risperidex, Rispond), זיפרזידון (Ziprasidone - Geodon). כל המשתתפים היו בגיל 65 ומעלה, זכאים ל- Medicaid והתגוררו בבית אבות ב- 2001-2005. דגמי הסיכונים היחסיים של קוקס (Cox proportional hazards models) שימשו להשוואת סיכונים ל- 180 יום של תמותה מכל גורם ומגורם מסוים לפי תרופה, עם תיקנון לדירוג זיקה (propensity score adjustment) לבקרה מפני משתנים מתערבים (confounders) אפשריים.

תוצאות
בהשוואה לריספרידון, למשתמשי הלופרידול היה סיכון מוגבר לתמותה (יחס סיכונים 2.07, 95% רווח סמך 1.89-2.26), ולמשתמשי קווטיאפין היה סיכון מופחת (0.81, 0.75-0.88). ההשפעות היו החזקות ביותר זמן קצר לאחר התחלת הטיפול, נשארו אחרי תיקנון למינון, ונצפו בכל הגורמים לתמותה שנבדקו. לא נמצאו הבדלים משמעותיים קלינית בתרופות אחרות. לא היו עדויות לכך שהיתה השפעה שונה באנשים עם שיטיון (dementia) או הפרעות התנהגות. היה קשר מינון-תגובה בכל התרופות פרט לקווטיאפין.

מסקנות
על אף שהתוצאות לא מספקות סיבתיות והחוקרים מאמינים כי אינם יכולים לשלול את האפשרות של משתנים מתערבים שאריים, לדעתם ממצאי המחקר מספקים עדויות נוספות לסיכון הכרוך בשימוש בתרופות אלו בחולים קשישים, דבר המחזק את העיקרון על פיו אין להשתמש בתרופות הללו בהעדר צורך ברור. נתוני המחקר מצביעים על כך שהסיכון לתמותה עם תרופות אלו עולה עם העלייה במינון, והוא הגבוה ביותר עם הלופרידודל והנמוך ביותר עם קווטיאפין.



 קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה