תביעה ייצוגית במיליארד שקל: טבע ופייזר לא יידעו על תופעות לוואי חמורות של תרופות נגד כולסטרול

תרופות נגד כולסטרול - תופעות ללואי חמורות: בלבול, אובדן זיכרון
תרופות נגד כולסטרול - בלבול, אובדן זיכרון
הכתבה ייצוגית במיליארד שקל: טבע ופייזר לא יידעו על תופעות לוואי , שירות גלובס, 4/12/12

כך נחשף בגל"צ ■ בתביעה, בהיקף של כמיליארד שקל, נטען כי 5 חברות תרופות לא יידעו כי התרופות לכולסטרול עלולות לגרום לבלבול ואובדן זיכרון

בקשה לתביעה ייצוגית על סך של כמעט מיליארד שקל הוגשה נגד 5 מחברות התרופות המובילות שמייצרות תרופות להורדת כולסטרול, ביניהן פייזר וטבע - כך נחשף היום (ג') בגלי צה"ל.

על-פי התביעה, כבר לפני 10 שנים התפרסמו מחקרים ומאמרים שונים ברחבי העולם שגילו כי התרופות האלה גורמות לתופעות לוואי כמו בלבול ואיבוד הזיכרון. התרופות שעליהן מדובר הן סימווקסין, ליפיטור, סימווסטטין-טבע, קרסטור ופראווליפ.

לטענת התובעים, חברות התרופות לא יידעו על תופעות הלוואי הללו בעלון לצרכן שמגיע עם כל תרופה - וכך נוצר מצב שמי שנטל אותן לא היה מודע לסכנות שעלולות להיות כרוכות בכך.

בישראל קיים נוהל לפיו אם חברת תרופות יודעת על תופעות לוואי בתרופה שלה, עליה להודיע למשרד הבריאות ולפעול לשינוי התוויות, אך במהלך העשור האחרון, כך נטען, זה לא נעשה.

בעקבות המחקרים, בפברואר האחרון ארגון הבריאות האמריקני, ה- FDA, נתן הוראה חד-משמעית לחברות התרופות לציין את תופעות הלוואי בעלון לצרכן. כיום, כמעט שנה אחרי, הכנסת המידע לעלון עדיין לא התבצעה בחלק מהחברות.

מבדיקה שערכה מערכת גלי צה"ל במאגר התרופות באתר משרד הבריאות עולה כי פייזר, אסטרזניקה ואוניפארם כבר עדכנו את התרופה, אך טבע ודקסל עדיין לא עשו זאת. כך או כך, טוענים מגישי התביעה – הצעד הזה היה צריך לקרות לפני שנים.

חברות התרופות מסרו בתגובה כי עדיין לא קיבלו את התביעה, ולכן אינן יכולות להתייחס אליה. למרות זאת, גורמים בחברות התרופות מסבירים כי ישנם מחקרים רבים, וכדי להכניס תופעת לוואי לעלון הם מחכים להחלטה רפואית גורפת שתוכיח שתופעת הלוואי אכן קיימת, ושלא מדובר במקרה חד-פעמי - אחרת, לטענתם, תיווצר הפחדה מיותרת של הציבור משימוש בתרופות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה