פסיכיאטר לאון גרינהאוס - כתב אישום חמור על ניצול משאבים ציבוריים לטובתו האישית

פסיכיאטר לאון גרינהאוס - כתב אישום חמור על ניצול משאבים ציבוריים לטובתו האישיתהכתבה אישום: פסיכיאטר בכיר ניצל משאבים ציבוריים לטובתו האישית , רוני לינדר-גנץ , דצמבר 2012 , ThaMarke

על פי החשד, פרופ' לאון גרינהאוס, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, לא הצהיר על קשריו העסקיים עם חברת תרופות בעת ששימש יו"ר ועדה פסיכיאטרית מייעצת לוועדת סל התרופות. בא כוחו של גרינהאוס: "הוא מכחיש בשלב זה את האישומים"

ועדת סל התרופות מתנהלת בשנים האחרונות בשקיפות יחסית, תוך שהיא פתוחה לעיתונאים ומפרסמת את הפרוטוקולים שלה. אך האם ייתכן שמאחורי הקלעים עלולים להתהוות קשרים בעייתיים בין רופאים לחברות תרופות?

קישור לגזר הדין שפורסם בינואר 2013

כתב אישום שהגישה בשבוע שעבר נציבות שירות המדינה לבית דין המשמעתי של עובדי המדינה בירושלים נגד אחד מבכירי הפסיכיאטרים בישראל, פרופ' לאון גרינהאוס, חושף חשד כזה, שלחברי ועדת סל התרופות אין לכאורה כל דרך להתגונן בפניו, והם אף אינם יכולים להיות מודעים לו.

גרינהאוס מנהל את המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, הכולל את בתי החולים כפר שאול ואיתנים ו-11 מרפאות באזור ירושלים, בית שמש וקרית ארבע. מתוקף תפקידו, הוא משמש גם יו"ר התת-ועדה במועצה הלאומית לבריאות הנפש שתפקידה בין השאר להמליץ לוועדת סל התרופות אילו מבין התרופות הרבות מתחום הפסיכיאטריה להעדיף על פני אחרות.

לפי החשד, בספטמבר בשנה שעברה, זמן קצר לפני דיוני ועדת סל התרופות, נפגש גרינהאוס עם הפסיכיאטר הראשי של הסניף הישראלי של חברת התרופות הדנית לונדבק, ד"ר יובל בן אמנון, ובמהלך הפגישה עבדו השניים על חוברת שבכוונת החברה להוציא. על עריכת החוברת שילמה החברה לגרינהאוס 4,000 שקל.

על פי כתב האישום, באותה פגישה הציג בן אמנון בפני גרינהאוס תרופה של החברה בשם Saphris, לטיפול בתסמינים של סכיזופרניה והפרעה דו-קוטבית, וביקש ממנו להמליץ עליה לוועדה. מאוחר יותר העבירה החברה חומר על התרופה לגרינהאוס, והוא, על פי החשד, הפיץ אותו בתת-ועדה.

כדי למנוע מהלכים מאחורי הקלעים שחברי ועדת הסל אינם מודעים אליהם קיים טופס גילוי נאות. כל מי שקשור לעבודת ועדת הסל אמור לדווח בו על ניגודי עניינים אפשריים, ובמקרה הצורך לפסול את עצמו מעיסוק רגיש. על פי כתב האישום, גרינהאוס לא דיווח בטופס על קשריו העסקיים עם לונדבק, אף שהיו לכאורה הדוקים, וכללו קבלת תשלום אישי מהחברה. יצוין כי התרופה לא נכנסה לסל התרופות.

לפי החשד, גרינהאוס אף ביקש ממזכירותיו לפנות לחברות תרופות ולבקש מהן להביא לו למרכז הציבורי שבו עבד "כמות גדולה של תרופות". נציגי החברות נענו לבקשה, ונהגו להעביר לו קופסאות רבות של תרופות, ואילו גרינהאוס, על פי החשד, היה לוקח את התרופות למרפאתו הפרטית.

גרינהאוס יצא ביום רביעי האחרון, עם הגשת כתב האישום, לחופשה לזמן בלתי מוגבל, כחלופה להשעיה. כתב האישום כולל ארבעה סעיפים, שהמשותף להם הוא ערבוב אסור בין תפקידיו הציבוריים לפרקטיקה הפרטית שלו.

סעיף האישום הראשון נוגע לדרישתו של גרינהאוס ממזכירותיו האישיות במשרתו הציבורית לבצע בעבורו מטלות פרטיות. בין השאר, על פי כתב האישום, הוא ביקש לשלם דו"חות חניה וחשבונות אישיים, להדפיס עבורו מכתבים אישיים לעירייה, להשיג עבורו התחייבויות מקופת חולים לטיפולים רפואיים אישיים, להפיץ פרסומי סדנאות שערכה אשתו ולקבוע תור למטופלים שלו במרפאתו הפרטית.

עוד נטען בתובענה כי גרינהאוס ביקש משתי מזכירותיו בהזדמנויות רבות לפנות לבתי חולים ולקבל מהם סיכומי מחלה של מטופלים שבהם הוא מטפל במרפאתו הפרטית. כמו כן, נטען, ביקש גרינהאוס מאחת ממזכירותיו לבצע הגהה לשלושה כתבי עת שערך בעבור חברה פרטית - מבלי לשלם לה על כך. את השכר שקיבל על העריכה - 1,500-2,000 שקל על כל אחד משלושת כתבי העת - לא שילשל לכיסו, אך העביר לעמותת הידידים של המרכז הרפואי, שמימנה בין היתר מחקרים שערך.

על פי אישום נוסף נהג גרינהאוס בין 2005 ל-2012 לצאת כמעט מדי יום מעבודתו הציבורית בין 12:00 ל-14:30 אל הפרקטיקה הפרטית או ענייניו הפרטיים, תוך שהוא מדווח על יום עבודה מלא של שמונה שעות, שאליו הוא מחויב.

האישום האחרון נוגע לניגוד עניינים שבו נחשד גרינהאוס, ביחס לרופאה זוטרה יותר. לטענת התביעה, במהלך 2008 הציע גרינהאוס לרופאה במרכז הציבורי כפר שאול שכפופה לו לעבוד במרפאתו הפרטית, ואף חתם כממליץ על טופס הבקשה שלה, ומאוחר יותר אישר בעצמו את הבקשה. על פי ההסכם ביניהם, נטען בכתב האישום, מעבירה לו הרופאה 40% מהכנסותיה עבור כל מטופל שבו היא מטפלת במרפאתו הפרטית של גרינהאוס.

בא כוחו של גרינהאוס, עו"ד ערן קייזמן, מסר בתגובה כי "כתב האישום הגיע לידנו רק ביום חמישי ועדיין לא קיבלנו את חומר הראיות. פרופ' גרינהאוס הוא רופא רב פעלים, מבכירי הפסיכיאטרים בישראל, ואדם שתרם רבות למערכת הפסיכיאטרית. הוא מכחיש בשלב זה את כל האישומים נגדו, וכשיבוא יומנו - נגיב בפני בית הדין". מחברת התרופות לונדבק נמסר: "מעולם לא נעשתה פנייה אל פרופ' גרינהאוס בבקשה שימליץ על תרופה כזו או אחרת לוועדת סל התרופות. הקשר בין ד"ר בן אמנון לבין פרופ' גרינהאוס הוא מקצועי בלבד, שבמסגרתו שימש גרינהאוס עורך של חוברת מידע לקהל הרחב אודות מחלת המאניה דפרסיה".

התעללות בחוסים במוסד פסיכיאטרי "איתנים"


קישורים:

טיפול נמרץ - יחסים מסוכנים של ראש שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות הפסיכיאטר ד"ר שלום ליטמן - הכתבה "טיפול נמרץ" , רן רזניק , 7 ימים , ידיעות אחרונות , 02.04.2010 , צילום: אלדד רפאלי - הפרשה שמסעירה את צמרת הממסד הרפואי בישראל: נגד ד"ר שלום ליטמן, מבכירי הפסיכיאטרים בארץ ומי ששירת כראש שירותי בריאות הנפש, הוגשה תלונה של מטופלת, אשר ליטמן ניהל עימה רומן - כולל יחסי מין על ספת הקליניקה...

עומס חסר תקדים בבתי החולים הפסיכיאטריים "איתנים" ו"כפר שאול" באזור ירושלים - תפוסת היתר בבתי החולים "כפר שאול" ו"איתנים" מביאה לכך שחולים שוכבים על מיטות מתקפלות בחדר האוכל ..

התעללות במטופלים בבית החולים הפסיכיאטרי לנוער "איתנים" ירושלים - תחקיר של עמנואל רוזן וענת גורן, אפריל 2008, ערוץ 2: בית החולים הפסיכיאטרי "איתנים" אמור לטפל בבני נוער במצוקה קשה של התעללות, ואלימות, אך הם יוצאים משם חבולים ופגועים לא פחות. מטופלת א': "אמרו לי שאם אני לא אשתה את זה אז הם יקשרו אותי וידחפו לי את זה באינפוזיה, שתיתי את כל הכמות. אחרי 10 דקות התחלתי להקיא, והסתובבתי עם פח כל היום. באחד בלילה לא יכולתי להירדם כי לא יכולתי בכלל לשכב, כל פעם ששכבתי אז הקאתי עוד ....

כתב אישום חמור נגד מנהל ושמונה עובדים בבית החולים הפסיכיאטרי "איתנים", ירושלים - ניר חסון הארץ 25 דצמבר 2006 - מנהל בית החולים, ד"ר יעקב מרגולין, מואשם בכך שידע על מעשיה של בן מאיר אך לא עשה די כדי למנוע אותם. ביוני 2003 הוא קיבל דו"ח שהעלה חשד להתעללות בחוסים במחלקה, אולם הוא לא התייחס אליו ברצינות. ....

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה