אטימות משרד הרווחה - התעללות סדרתית במעון חוסים אילנית בפרדס חנה

תיעוד מזעזע: התעללות קשה בחוסים חסרי ישע במוסד "אילנית" , פז שוורץ , ערוץ 10 , בארץ | 19/05/2013

חוקר פרטי שהסתנן למוסד פסיכיאטרי אילנית בפרדס חנה תיעד את מסכת העינויים שעוברים החוסים במקום, חלקם לוקים בפיגור שכלי. במקרה אחד, סירב מטופל לאכול וחטף מכות וקללות מהמטפלים. "תגמור כבר לאכול יא בן זונה", צעקה עליו מטפלת. משרד הבריאות: "עד סוף השנה תסתיים ההתקשרות עם המוסד"



פרשת התעללות קשה נחשפה אתמול (ראשון) במוסד הפסיכיאטרי "אילנית" בפרדס חנה. פז שוורץ, חוקר פרטי שהסתנן למוסד במסווה של עובד, תיעד את היחס הקשה, האלימות וההשפלה שחווים החוסים במוסד מצד המטפלים. "אלימות מילולית, אלימות פיזית, כל הזמן, כל רגע נתון", הוא מתאר.
אלימות, על פי עדותו של שוורץ, היא דבר שבשגרה. במקרה אחד, סירב מטופל לאכול והוא חוטף מכות וקללות מהמטפלים. "תגמור כבר לאכול יא בן זונה", צעקה עליו מטפלת. "תלך החוצה, כוס אוחתק", זרק לעברו מטפל אחר, תוך שהוא שמרביץ לו.

במקרה אחר, הבחין שוורץ בחוסה קשור לכיסא בחדר האוכל, לאורך כל שעות היום. "בסביבות ה-14 יום הוא היה קשור לכיסא", סיפר שוורץ. "כשהוא משוחרר בלילה, מקלחים אותו עם צינור ושולחים אותו לישון בחדר מבודד, כשהוא נעול, ובבוקר חוזר חלילה".

מטפלות הורשעו בשידול החוסים לביצוע מעשי סדום

זו לא הפעם הראשונה בה מתגלים מקרי אלימות מזעזעים במוסד, המאכלס כ-140 חוסים. על הנעשה מעבר לחומות המוסד ניתן אולי ללמוד מגזר הדין שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי בחיפה, שהרשיע את עדי רווח ואורלי וונדה, שתי מטפלות שעבדו במוסד, בפרשיית התעללות מינית חמורה בחסרי הישע. בין הסעיפים בהם הורשעו המטפלות היו שידול החוסים לביצוע מעשי סדום ומעשים מגונים, כשרווח אפילו מצלמת את המעשים במכשיר הטלפון שלה.

אנשי משרד הרווחה ערכו ביקורת במקום וזו העלתה ממצאים קשים. "מממצאי הביקור עולה תמונה קשה בקשר לאיכות הטיפול של המעון", נכתב בדוח שחובר לאחר הביקור. "המראות והריחות קשים. קיימים כשלים היגייניים חמורים רבים. ממצאי הדוח קשים".

כבר ב-11 בנובמבר 2012 העביר מנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו, מסמך לארגון "בזכו"ת". "החלטת המנכ"ל היא להיערך לסגירה הדרגתית של האשפוזית באילנית", נכתב בו, אבל התכניות האלה עדיין לא בוצעו. "אנחנו קודם כל דורשים ממר רוני גמזו, לסגור את החלק שלו באילנית, להוציא מהמקום את האנשים עם המוגבלות הנפשית שהוא מממן אותם שם", דרשה נעמה לרנר, מארגון בזכו"ת. גמזו התחייב בפני חדשות 10 היום כי עד סוף השנה תסתיים ההתקשרות עם מוסד אילנית, וכ-200 חוסים הנמצאים תחת הפיקוח של משרד הבריאות יועברו לפתרונות אחרים.

קישורים:

מעון גילעם משרד הרווחה – כליאת ילדים בבידוד ימים שלמים ומתן סמים פסיכיאטריים ללא פיקוח  - נעולים – תחקיר מעון גילעם – כליאה בבידוד ימים שלמים, מתן סמים פסיכיאטריים ללא פיקוח לקטינים  - "תוציאו אותי מפה, אני לא יכול יותר, כואב לי" - זעק נער צעיר מתוך חדר הבידוד של המעון הנעול גילעם. זה לא עזר לו. כמה שבועות אחר כך אושפז הנער במחלקה לבריאות הנפש. עדויות שהגיעו ל"7 ימים" מתארות נערים הנשלחים לתקופות ארוכות בבידוד, היעדר אחות מוסמכת ומעטפה אחת, עם כדורים פסיכיאטריים, שמוכנה בערב למקרה של "מצבי התנהגות מסוכנת"...

לסגור את מכלאות משרדי הרווחה והבריאות - כדי  להגיע למכלאות משרד הרווחה לא צריך לעשות עבירה פלילית או לעבור הליך שיפטי פומבי עם ראיות. די בחוות דעת משוחדת או רשלנית של פקידת או "מומחה" מטעמה, ובתי משפט לענייני משפחה או נוער בדלתיים סגורות ללא ראיות ישלחו כל ילד, אזרח, קשיש לכליאה במכלאה לחודשים או שנים. מדובר במכלאות משרד הרווחה כגון פנימיות, מרכזי חירום ועוד.. ומוסדות פסיכיאטריים...

משרד הרווחה מחריב חיי הילדים בפנימיות ומתנער מאחריות - הכתבה פנייה למבקר: מי אחראי לשלומם של ילדי הפנימיות? , יובל גורן | 18/3/2013 - לאחר שמדריך הורשע באונס נער בפנימייה, ניסתה המועצה לשלום הילד לברר איזה גוף ממשלתי אחראי על תפעול המוסד ועל שלום הילדים בו - אך ללא הצלחה משרד הרווחה: "הנושא באחריות משרד החינוך" משרד החינוך: "זו אחריותו של משרד הרווחה"...

מדריך הפנימיה החריב את עולמו של בן ה- 13 - מרץ 2013 - הצביעות והאכזריות של רשויות הרווחה ובתי משפט לנוער התולשים בכפייה בדלתיים סגורות, ללא ראיות, ילדים מבתיהם למוסדות כליאה מופרטים, שם הם מופקרים להזנחה התעללות ואונס במשך שנים ואין מושיע...

תחלואי הסחר בילדים ברשויות הרווחה ובתי משפט לנוער - מווסתים ילדים בין פנימיות משיקולים זרים - יוני 2012 - משרד הרווחה מווסת ילדים בין פנימיות משיקולים זרים, פוגע בהם ומרחיק אותם מהוריהם. מדובר בילדה אשר הוצאה בכפייה מידי אמה מאחר ופקידת סעד לחוק הנוער סברה שהאמא אינה מסוגל לגדלה. הילדה הועברה לפנימיה באזור מגורי האם. "מחול השדים" של פקידת הסעד ושופטי הנוער ממשיך והם רוצים להעבירה לפנימיה מרוחקת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה