עובדת סוציאלית צפרא דוויק בהתקף אמוק

בעקבות תחקיר "שישבת" ("זהירות פקידי סעד"): יגובשו נהלים חדשים להוצאת ילד מהוריו , גדעון אלון , 31.12.2013 , ישראל היום

מנכ"ל משרד הרווחה יוסי סילמן אמר בדיון בוועדה בכנסת: "אבסורד שהעובדת הסוציאלית תהיה גם הממליצה וגם המכריעה"

צפו בצפרא דוויק (איגוד העובדים הסוציאליים) צורחת בהתקף אמוק על הפרסומים העובדתיים כי עובדים סוציאליים תולשים ילדים מביתם ומשפחתם בדלתיים סגורות ללא ראיות ומשליכים אותם למוסדות ומשפחות אומנה להתעללות והזנחה ואין מושיע.


 משרד הרווחה מגבש נהלים חדשים להוצאת ילד מרשות הוריו, כך התברר היום בישיבת הוועדה לזכויות הילד של הכנסת, שהתכנסה לדון בנושא בעקבות תחקיר "שישבת" של "ישראל היום" - "זהירות פקידי סעד".

מנכ"ל משרד הרווחה יוסי סילמן אמר, כי קיים מתח מובנה בין הרצון למנוע אסונות לבין נקיטת צעד קריטי כהוצאת ילד מביתו. "איננו חפים מטעויות ואנו פתוחים לביקורת. מתוך 10,000 ילדים מחוץ לבית, 2,500 נמצאים במשפחות אומנה והשאר (כ-7,500) במוסדות. בקרוב יהיו שינויים בהליכים, ההורים והילד יוזמנו לשימוע והם יוכלו להביא עורך דין מטעמם, שימומן על ידי המדינה. יהיה ליווי משפטי להורים לאורך כל התהליך".

סילמן הודה, כי "זה אבסורד שהעובדת הסוציאלית תהיה גם הממליצה וגם המכריעה. אנחנו רוצים לנתק קשר זה ועל השופט למנות מגשר אחר". לדבריו, ילדים שמוצאים מהבית נמצאים בהזנחה קשה והמשרד יטפל מעתה גם בשיקום המשפחה ולא רק הילד, ויגבה עובדים סוציאליים שיטעו בשיקול הדעת - אך לא מי שיפעלו במזיד.

"מצפים מהם לחרוץ גורלות"

יו"ר הוועדה, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו) אמרה, כי "מצד אחד נרשמת קלות בלתי נסבלת של הוצאת ילדים מבתיהם, ומצד שני יש סרבול בהוצאת ילדים אחרים כשהמצב דורש זאת. לפעמים מרוב עבודה, לעובדים סוציאליים אין זמן לעשות בדיקות אמיתיות, למרות שמצפים מהם לחרוץ גורלות". לדבריה, הגיעה העת לפתח שרותי שיקום, הדרכה וליווי של המשפחה, ולא לפעול במנותק רק מול הילד.

ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) הדגיש, כי טובת הילד היא המדד היחיד, וכי 10,000 ילדים מחוץ לביתם "אינו מספר הגיוני". ח"כ ניסים זאב (ש"ס) הוסיף, כי "כל משפחה במצוקה צריכה לברוח ממחלקת הרווחה. ליוויתי עשרות משפחות, וכל פעם נדהמתי איך יכול להיות שעובדים סוציאליים הם יוזמי הדיון, הם יודעים לאיזה שופט לגשת ובמקביל, חוות דעתם היא המכריעה?!".

 ח"כ עפו אגבריה (חד"ש) אמר ש"הוצאת ילד מהבית היא האיום הראשון בו משתמשים העובדים  הסוציאליים", ואילו ח"כ יפעת קריב (יש עתיד) ציינה, כי "איש מאתנו לא רוצה להוציא ילדים מביתם, אך כעובדת סוציאלית לשעבר, אני יודעת שילדים שהיו מוצאים מביתם בזמן -  חייהם לא היו נהרסים".

השופטת (בדימוס) לענייני משפחה, חנה בן עמי, העידה על מקרה שהובא בפניה, בו ביקשו פקידי הסעד לקיים דיון משפטי בלי נוכחות האם, ובלא למסור לה את הפרוטוקול. זאת, למרות שהאם לא הואשמה בדבר אלא רק הייתה קשת יום ולא ניתנה לה כל עזרה. היא סיפרה כי פנתה לנשיא ביהמ"ש העליון אהרון ברק וליועמ"ש, אך אפילו לא הוזמנה להעיד על התופעה.

 ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הזהיר, כי יש כרסום מתמיד בדימוי הציבורי של העובדים הסוציאליים ועובדה זו צריכה לעורר אותם. "יתכן כי במשך הזמן נוצרה קהות חושים, ועדות השופטת בדימוס -- החריגה כשלעצמה -- מלמדת על כך. הורים נמנעים יותר ויותר מלהגיע ללשכות הרווחה, עקב החשש כיצד התהליך יסתיים".

קישורים:

 פשעי משרד הרווחה ובתי משפט לענייני משפחה ונוער - כפו על ילדה אימוץ והפקירוה לאונס במשך שנים רבות - יולי 2006 - ילדה שנשלחה לאימוץ ע"י רשויות הרווחה וצו בית משפט לענייני משפחה. המאמץ נהג לאנוס אותה מהיותה בגיל 6 עד גיל 18. כל אותה תקופה ארוכה שבה נאנסה הילדה, לרשויות הרווחה ובית משפט לענייני משפחה, ששלחו אותה בכפייה אל המאמץ, לא היה שמץ של מושג על הנעשה בבית המשפחה המאמצת, או שעשו דבר בנדון. המאמץ הורשע באונס ונדון ל- 16 שנות מאסר...

כישלון קונספציית האימוץ הסגור - סיפור ילדותה ונעוריה של דלית- להלן ציטוט מהספר "בשם טובת הילד - אובדן וסבל בהליכי האימוץ" של ד"ר מילי מאסס. הציטוט מספר את סיפורה של דלית שנשלחה לאימוץ בילדותה, ומאמציה זנחו אותה והתעללו בה. רשויות הרווחה הפקירו אותה בפנימיות, וכשהרתה החליטו לחטוף את תינוקה לאימוץ טרם שנולד. - ילדותה ונעוריה של דלית - סיפור ילדותה של דלית נודע לי מפיה לאחר שמוניתי על ידי בית המשפט כמומחית מטעמה, והוא יובא כאן ברצף כרונולוגי, כפי ששחזרתי אותו, ולא על פי הרצף שבו הוא נחשף בפניי בעת מעורבותי בהליך המשפטי...

השיטות הבזויות של פקידי סעד מאבחנים ומטפלים מטעם הרווחה לניתוק ילדים ממשפחותיהם - השירות למען הילד- משנת 1987 משמשת מילי מאסס מדי פעם כעדה מומחית בהליכים משפטיים הדנים בבקשות של המדינה להכריז על ילדים בני אימוץ ללא הסכמת הוריהם, בעילה שההורים אינם יכולים לגדל את ילדיהם. במהלך מילוי תפקידה, שעיקרו הערכת יכולתם של ההורים לגדל את ילדיהם, נחשפה מאסס לשיטות פעולה של פקידי סעד, מאבחנים ומטפלים, יועצים משפטיים מטעם הרווחה בעלת תקציבים ומשאבים ללא הגבלה אל מול משפחה מוחלשת הנאבקת לשמור על שלמותה...

פשעי משרד הרווחה - סיפור חטיפתה האלימה של עדי מביתה ומשפחתה והפקרתה במשפחה מאמצת מזניחה ומתעללת - סיפורה של עדי שנלקחה מביתה באלימות ע"י עובדות סוציאליות מלשכת הרווחה באר שבע ונשלחה לאימוץ סגור, שם הושפלה, הוכתה ועברה התעללות במשך שנים ע"י המאמצת ובנותיה - המאמר "סינדרלה משכונה א" , מתן צורי, ידיעות אחרונות , מוסף השבת , נובמבר 2011...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה