פסיכיאטר באירוע לרגל "יום השואה": רבים בארץ אינם יודעים שלפסיכיאטריה הגרמנית בכללותה מעורבות עמוקה וחד משמעית במהלכים שהובילו לשואה

פסיכיאטר באירוע לרגל "יום השואה": רבים בארץ אינם יודעים שלפסיכיאטריה הגרמנית בכללותה מעורבות עמוקה וחד משמעית במהלכים שהובילו לשואה.

באירוע רב משתתפים שערכה עמותת "מגן לזכויות אנוש" ב-8/5, , בתיאטרון אלהמברה המחודש, בית המרכז לסיינטולוגיה, תחת הכותרת: "ההיסטוריה האפלה של הפסיכיאטריה בגרמניה שלפני המלחמה", הוצג לציבור חומר תיעודי רב ערך, הכולל ראיונות עם היסטוריונים, חוקרי שואה, פסיכולוגים ופסיכיאטרים. החומר עסק בשורשיה של האאוגניקה,תורת טוהר הגזע, והראה כיצד ראשי הפסיכיאטריה הגרמנית דאז, בדגש על הפסיכיאטר אמיל קרפלין שהיה האב הרוחני של תורת הגזע בשנים שלפני מלחמה"ע ה-2, ועל תלמידו, הפסיכיאטר ארנסט רודין, שהפיצו אותה במסווה של מדע שנים לפני עליית הנאצים לשלטון.

ארנסט רודין צוטט באומרו:"הפסיכיאטר ואנשים בריאים חייבים לחבור יחד נגד הפגם הגנטי...על הפסיכיאטר לתת את שירותיו לקידום גזע בריא, בעל יכולת ועליון, שיעביר תכונות אלו בירושה". כמי שחגג את עליית שלטון ה-SS בגרמניה אמר רודין: "באמצעות העבודה הפוליטית של אדולף היטלר, רק הוא יאפשר לנו להגשים את חלומנו מזה שלושים שנה להפוך את טוהר הגזע למציאות".

פרופ' האנס ולטר-שמול, מההיסטוריונים המובילים כיום את חקר השואה בגרמניה, הסביר כי הפסיכיאטרים ביצעו במו ידיהם עוד לפני המלחמה עיקור וכפייה של מאות אלפי ילדים ואזרחים גרמניים שאובחנו כחולי נפש., הם גם הגו וביצעו את תכנית "המתת החסד",שבמסגרתה הובילו בכפייה עשרות אלפי חוסים לשישה מרכזי הריגה בתוך המוסדות הפסיכיאטריים בגרמניה ורצחו אותם בתאי גזים באמצעות גז רעיל.

ההיסטוריונים המופיעים בסרט התיעודי שהוקרן באירוע, ובראשם פרופ' שמול, קבעו באופן פסקני כי: "הצלחתה" של תכנית המתת החסד הפסיכיאטרית בגרמניה היא שסללה את הדרך לשואה. מסתבר ש- 92 אנשי הצוות ופסיכיאטרים ממטה תוכנית המתת החסד בגרמניה נשלחו בהמשך למזרח פולין, כדי להקים שם את המערך הלוגיסטי של מחנות ההשמדה הראשונים כמו טרבלינקה וסוביבור, מה שהיה קרוי "מבצע ריינהארד", ושם הם הקימו את אותו מנגנון שהכירו במרכזי "המתת החסד" הפסיכיאטריים, זה אומר שהם הקימו תאי גזים שהיו במסווה של מקלחות, ומשרפות מאחורי תאי הגזים. הם קבעו את הנהלים הארגוניים של מחנות ההשמדה בדיוק באותו אופן שזה נעשה בתוכנית המתת החסד". בנוסף הם ביצעו את ה סלקציות המוות המחרידות, שקבעו מי יחיה ומי אינו כשיר לעבודה וישלח לתאי הגזים. פרופ' שמול מסכם ומסביר כי: "זו הסיבה, שהשואה נראית במידה רבה כיישום של תכנית "המתת החסד" שהוגדל פי אלפי מונים".

בין היתר הצהיר שמול בראיון עימו גם את הדברים הבאים:

· "עד היום, הציבור לא באמת יודע שגם לאחר ההפסקה הרשמית של תכנית "המתת החסד" נטלה הפסיכיאטריה בעצמה את היוזמה להיפטר ממרבית המטופלים שלה על ידי הרעבה, מתן תרופות במינוני יתר, והזנחה של מטופלים".

· "לדעתי לא ניתן לומר שיש רק 'כמה תפוחים רקובים' בתוך הפסיכיאטריה, שעשו את עבודת השטח של הנאציונל-סוציאליזם, אלא זוהי בעיה עם המקצוע בכללותו".

· "בפסיכיאטריה, אנשים שופטים התנהגות חברתית של אנשים אחרים, ואנשים מטופלים בניגוד לרצונם החופשי, זהו טבעה של הפסיכיאטריה. תמיד קיימת סכנה פוטנציאלית, והאדם חייב תמיד להיות זהיר- כדי שהזכויות הבסיסיות והכבוד של האדם תישמרנה".

בחלק השני של האירוע נערך פאנל של שאלות ותשובות בין הגב' מגידו שאירחה את ד"ר ריקרדו שטיינבאום, פסיכיאטר ישראלי מומחה לילדים ומבוגרים.

ד"ר שטיינבאום נשאל ע"י הגב' מגידו האם הפסיכיאטרים שהציגו את תורת הגזע "כמדעית" באותה העת בגרמניה אכן הסתלקו מהעולם או האם יש לנו את אותו הדבר היום רק באריזה שונה? וענה, שלצערו הפסיכיאטריה לא השתנתה ושהיא ממשיכה להטעות את הציבור ולספק נתונים בלתי מבוססים ומסוכנים כאילו היו מדע. ד"ר שטיינבאום התמקד בנושא "הפרעת הקשב וריכוז" שלטענתו אין לה כל ביסוס מדעי, והסביר שבאמצעות קריטריונים "שרירותיים" מבוצע תיוג המוני של ילדי ישראל בהפרעה זו. הוא גם התייחס לכך שהשימוש בריטלין שמוגדר כסם מסוכן הינו הרסני ביותר.

ד"ר מיכאל קרונגהאוז, שנכח בקהל הצטרף והסביר שההרכב הכימי של ריטלין לא רק שהוא דומה לקוקאין, אלא שמחקר שנעשה בארה"ב קבע כי ריטלין מסוכן פי 10, ושתופעות הלוואי ותופעת הריבאונד שמגיעות בעקבות השימוש מסוכנות ועלולות לגרום לפגיעה בלב ולמוות.

בסיום האירוע חתמו המשתתפים על הצטרפות לתלונה שהגישה מנכ"לית העמותה הגב' גת מגידו לרשויות בגרמניה, הקוראת לשלטונות בגרמניה להפסיק להנציח את זכרו של הפסיכיאטר אמיל קרפלין, שהיה האב הרוחני של תורת הגזע והעיקור בכפייה בגרמניה, וכן על עצומה בינלאומית בנושא זה.

למידע נוסף,
יהודה קורן,
דובר עמותת מגן לזכויות אנוש
3350928 052

נציגי ועדת האזרחים לזכויות אדם הבינלאומית
cchr
www.cchr.org.il
אתר בינלאומי

נייד:3350928 052
טל' 7312875 03
טלפון עמותה: 5660699 03

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה