אביליפיי – תרופת המרשם הנמכרת ביותר בארה"ב

אביליפיי - סם פסיכיאטרי אנטי פסיכוטי
אביליפיי - סם פסיכיאטרי אנטי פסיכוטי
באדיבות עמותת מגן זכויות אנוש.

דצמבר 2014 - מדהים שתרופת המרשם הנמכרת ביותר בארה"ב, הינה תרופה פסיכיאטרית אנטי-פסיכוטית – אביליפיי

אביליפיי (Abilify) היא תרופה אנטי-פסיכוטית מהדור השני, קבוצה הכוללת גם תרופות כגון ריספרדל, זיפרקסה וסרוקוול. נטען כי לתרופות אלו תופעות לוואי חמורות פחות מאלו של הדור הראשון, אולם בפועל, תופעות הלוואי שלהן דומות. עם זאת, מחירן של תרופות חדשות אלו גבוה בהרבה – חבילה של 100 כדורים עולה מעל $1500.

אביליפיי היא קרובת-משפחה של התרופה תוראזין, אשר ידועה לשמצה כתרופה שהיתה בשימוש נרחב במוסדות לחולי נפש, וגרמה למטופלים להיראות כזומבים הסובלים מרעידות בלתי נשלטות.

עקב מחירה הגבוה והשימוש הנרחב בה, הפכה אביליפיי לתרופה הנמכרת ביותר בארה"ב, נכון לתקופה שבין יולי 2013 ליוני 2014. בתקופה זו, אבילפיי נמכרה במעל 7 מיליארד דולרים!

ע"פ מגזין הדיילי ביסט, אבילפיי היא תרופת המרשם הנמכרת ביותר כיום, ומשווקת כתוסף לתרופות נגד דיכאון. לא רק שזה מדהים שתרופה אנטי פסיכוטית מכניסה יותר כסף מכל תרופות המרשם האחרות, איש אפילו אינו יודע כיצד היא פועלת כדי להקל על סימפטומים של דיכאון, כך נאמר בכתבה. עלון התרופה בארה"ב מציין שאופן פעולת התרופה "אינו ידוע", אך סביר כי היא "מאזנת" נוירו-טרסמיטרים במוח. אך מבקרי התרופה אומרים שתרופות אנטי-פסיכוטיות לא מטפלות בכלום, אלא רק גורמות לערפול ולרמת הכרה נמוכה יותר. הם מוסיפים כי ישנה עליה מדאיגה במרשם תרופות אנטי פסיכוטיות לטיפול בנדודי שינה.

והמבקרים צודקים. חברות התרופות מוצאות דרכים חדשות לשווק תרופות כמו אבילפיי לאוכלוסיה הכללית, לא רק לאנשים בעלי מחלת נפש קשה.

תופעות הלוואי של תרופות אנטי-פסיכוטיות מהדור החדש כוללות בין היתר: דילול קטלני של כדוריות הדם הלבנות, התקף לב או שבץ, אובדן הכרה עקב צמצום זרימת הדם למוח, דופק לב מואץ מאוד, עצבנות, חרדה, עוינות, כאבי ראש, סכרת, תרדמת, זיהום בלב, חוסר תפקוד מיני.


תופעות לוואי אביליפיי (מתוך עלון לצרכן):

כמו בכל תרופה, השימוש באביליפיי עלול לגרום לתופעות לוואי בחלק מהמשתמשים.
תופעות לוואי שכיחות ( 1:10 )- עוויתות או תנועות בלתי רצוניות, כאב ראש, עייפות, הקאות, בחילות, תחושת אי- נוחות בקיבה, עצירות, הפרשת יתר של רוק, סחרחורת, קשיי שינה, חרדהות ותחושת אי-שקט, ישנוניות, רעד וטשטוש ראיה.
תופעות לוואי בלתי שכיחות ( 1:100 ) - סחרחורת (במיוחד במעבר פתאומי ממצב שכיבה/ישיבה לעמידה), דופק מהיר, דיכאון.
בכל מקרה שבו הינך מרגיש/ה תופעות לוואי שלא צוינו בעלון זה, או אם חל שינוי בהרגשתך הכללית עליך
להתייעץ עם הרופא מיד.

תופעות הלוואי הבאות דווחו לאחר תחילת שיווקה של התרופה בשכיחות לא ידועה (לא ניתן להעריך את שכיחותן על פי המידע הקיים):

שינוי ברמות תאי הדם, דופק לא רגיל, מוות פתאומי לא מוסבר, התקף לב, תגובה אלרגית (כגון: נפיחות בפה, בלשון, בפנים ובגרון, גירוד, פריחה), רמת סוכר גבוהה בדם, התחלה או החמרה של סוכרת, חמצת קטונית תרדמת, רמת נתרן נמוכה בדם, עליה במשקל, ירידה במשקל, אובדן תאבון, עצבנות, חוסר שקט, ,(ketoacidosis) הרגשת חרדה, הימור מוגבר, מחשבות אובדניות, ניסיון להתאבד, התאבדות, הפרעות בדיבור, התקפי אפילפסיה, סינדרום סרוטונין (תגובה היכולה להתבטא בתחושת שמחה רבה, ישנוניות, מסורבלות, חוסר מנוחה, הרגשה של שכרות, חום, הזעה או נוקשות שרירים), שילוב של חום, נוקשות שרירים, נשימה מהירה מוחשת, הזעה, שינוי ירידה בהכרה, שינוי פתאומי בלחץ הדם ובקצב הלב,  התעלפות, לחץ דם גבוה, קרישי דם בורידים במיוחד ברגליים (סימפטומים כוללים התנפחות, כאב והאדמה של הרגל) העלולים להגיע לריאות ולגרום לכאב בחזה או לקשיי נשימה (אם נתקלת בתופעות לוואי אלה, פנה מיד לעזרה רפואית); התכווצות השרירים המקיפים את תיבת הקול, שאיפה של מזון כולל סיכון לדלקת ריאות (אספירציה), קושי בבליעה, דלקת בלבלב, כשל כבדי,דלקת בכבד, הצהבת העור או לובן העין, דיווח ערכים לא תקינים של בדיקות כבד, אי-נוחות בבטן ובקיבה, שלשול, פריחה על גבי העור, רגישות לאור, נשירה והידללות שיער חריגות, הזעה מוגברת, נוקשות או התכווצות, כאב שרירים, חולשה, בריחת שתן, קושי במתן שתן, זקפה כואבת או ממושכת, קושי בשמירה על טמפרטורת הגוף או חימום יתר, כאב בחזה, נפיחות בידיים, בקרסוליים ובכפות הרגליים.
בחולים קשישים עם דימנציה (שיטיון), דווחו מקרים חמורים יותר לאחר שימוש באפילפיי. בנוסף דווחו מקרים של שבץ או "מיני" שבץ.

תופעות לוואי בילדים ומתבגרים:

תופעות הלוואי אשר נצפו במתבגרים בגיל 13 ומעלה היו דומות בתדירותן ובסוגן לתופעות הלוואי אשר נצפו
במבוגרים, מלבד תופעות הלוואי הבאות:
תופעות לוואי שכיחות מאוד (מעל 1:10 )- ישנוניות, עוויתות או תנועות בלתי רצוניות, חוסר מנוחה ועייפות.
תופעות לוואי שכיחות (מעל 1:100 )- כאב בטן עליונה, יובש בפה, דופק מהיר, עלייה במשקל, עלייה בתיאבון, עוויתות שרירים, תנועות בלתי רצוניות בגפיים, סחרחורת (במיוחד במעבר פתאומי ממצב שכיבה/ישיבה לעמידה).
אם אחת מתופעות הלוואי מחמירה, או כאשר אתה סובל מתופעת לוואי שלא הוזכרה בעלון, עליך להתייעץ עם הרופא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה