משטרת ישראל, פקיד סעד לחוק הנוער ומה שביניהם

"שוטרי הסיור מלווים את פקידי הסעד לחוק הנוער בביצוע צו חירום, המשטרה חייבת לדווח לפקיד הסעד על חשד להתעללות או להזנחה והחקירה נערכת במשותף - בעזרת קציני משטרה וחוקרי הנוער המשטרתיים. פקיד הסעד מדווח למשטרה במקרה של חשד פלילי או פונה לוועדת פטור שבהם אינו מעוניין לפנות למשטרה" (דוח מחקר של מכון ברוקדייל: "פקידי הסעד לחוק הנוער בישראל: תפקידים, דרכי עבודה ואתגרים" (יולי 2008, עמ' 48 בדוח, או 68 בקובץ PDF).
.
מהם הדיווחים שמעבירים פקידי הסעד למשטרה?
"קציני הנוער (מהמשטרה) אמרו שפקידי הסעד מעבירים אליהם מקרים רבים של שאפשר היה לפתור ללא מעורבות של עובד נוער:
' ... לפעמים הן מעבירות דיווחים שלדעתי הם 'כיסוי תחת' הן יוצרות לנו עומס וסותמות את המערכת. אני לא מסוגל לענות על הכל. דיווחים מטופשים שהן יכלו לבדוק בעצמן ולפתור. הן טוענות שפקידת סעד ארצית (חנה סלוצקי) טוענת שצריך לדווח על כל דבר, אפילו מכה על היד ... דיווחים שאנו מרגישים שהם מיותרים וגורמים לנו לא להגיע לדברים החשובים' ". (עמ' 54 בדוח, או 74 בקובץ PDF).
.
כיצד מטפלת המשטרה בפתיחת תיק פלילי על פקידי סעד?
"נושא חשוב שעלה בראיונות עם מדור הנוער היה תפקיד המשטרה בפתיחת תיקים לפקידי סעד. אם יש בסיס לחשד שפקיד סעד לא מילא את תפקידיו כראוי, המשטרה מוסמכת לפתוח לו תיק פלילי, באישור פרקליטות המחוז.
' ... יש מצבים של פתיחת תיקים, להערכתי 4-5 בשנת 1999. האישור לפתיחת תיק הוא מפרקליטות המחוז ... כיום הבעיה של פקידת סעד ראשית היא מול פרקליטות מחוז ולא מול משטרה כמו שהיה בעבר ... משתדלים לא לפתוח תיקים רק אם יש כוונת זדון ... '
נראה כי בסך הכל תפקיד זה לא פוגם ביחסי העבודה בין המשטרה לפקיד הסעד:
' פקידת סעד ראשית מגינה עליהם כאם. אנו משתדלים לא לפתוח תיקים, רק אם יש כוונת זדון. בסה"כ בשטח יש יחסי עבודה טובים.' "
.
במאמר "מה לגבי טובת הילד" (רונן פז, NEWS1 נובמבר 2007) נכתב:
"אבות חוששים להלין וזאת מחשש לנקמתה של פקידת הסעד רונית צור. מי שהעז להלין על המערכת הוענש בפגיעה בקשר בינו לבין ילדיו מאחר שלא פרגן לפקידות הסעד. נתקלתי אפילו במקרה בו פקידות הסעד המליצו לבית המשפט למנוע קשר לא מפוקח ביו האב לבנו בן השלוש מאחר ויש חשש שהילד הקטן לא יאהב את פקידת הסעד. במקרה אחר התעקשה רונית צור בכתב כי פקידות הסעד באו לקראת האב והרחיבו לו את הסדרי הראיה עם ילדיו וזאת למרות שההפך הגמור הוא הנכון."

נקודות:
קישורים

תגובה 1:

  1. אין שום גוף שאפשר להלין נגד פקידת סעד שסרחה מתפקידה. אתן דוגמא אמיתית, להבהרת הדברים. בשנת 2007, הגשתי תלונה במשטרת ישראל, יאח"ה, על פקידת סעד, עינת צור, מנהלת תחנה בתל-אביב. כמובן שיאח"ה, סגרו את התיק, למרות שהיה להם חומר קביל ועסיסי להעמידה לדין, וברור מאליו שרונית צור, הממונה על הפקידת סעד כתבה לי מכתב שעינת צור פעלה כמו שפעלה כשראיית הילדים לנגד עיניה. מבקר המדינה, עד היום אני מחכה שיחזור אלי. כנראה שהמכתבים והפקסים שלי אליו, התאדו, והשר הרצוג, הוא יטפל בפקידת סעד?
    מה אני רוצה לומר לכם? פקידות סעד הינן האיום המוחשי לקיום מדינת ישראל, ולילדי ישראל. כל מי שמתעסק עם פקידת סעד, שידע שהכח הבלתי מוגבל שלהן, יכול לקחת לו את הילדים, גם אם הוא אב / אם השנה, ומעולם לא פגע בילדיו. פקידת הסעד כבר "תתפור תיק" נגד המתלונן נגדה.

    השבמחק