מערך הרווחה המופקר בעיריית בת ים - קטינים בעיר מעשנים וסוחרים ונערה - בזנות

ילדים מעשנים בבת יםמערך הרווחה בעיריית בת ים מופקר.
.
הכתבה בת ים: קטינים מעשנים וסוחרים ונערה - בזנות , שי אלבלינג , יוני 2010 , ynet | צילום שי אלבלינג

ילדים בבת ים שלא מזמן רק דיקלמו בבית הספר "שלום כיתה א'", מוצאים עצמם מחוברים לעישון סיגריות וסמים קלים בשעות אחר הצהריים. נערים מתבגרים כבר עמוק בעולם הסחר בסמים ואפילו ילדה אחת, בת 15, מוכרת את גופה תמורת עשרות שקלים. אם לא היינו מצלמים ומקליטים, גם אנחנו לא היינו מאמינים. שר החינוך שמע והורה לפעול למיגור מימדי התופעה

שוקו, לחמניה וגראס: ילדים בני 13־10 בבת ים מעשנים סמים קלים באחת מחצרות בית ספר בעיר בשעות אחר הצהריים, קטינים בגילאי 17 כבר עברו לשלב הבא, והחלו לסחור בסמים, וילדה בת 15, שסיפורה ידוע לשירותי הרווחה בעירייה, מוכרת את גופה תמורת עשרות שקלים. כך נראו חצרות בתי ספר ומספר גינות ציבוריות בשעות אחר הצהריים והלילה המאוחרות בעיר בת ים.

זה לא היה בסיור בודד, מקרי, זו תמונת המצב החמורה למדי שנחשפה לעינינו במהלך מספר ביקורים במוקדים שונים ברחבי העיר, במהלך שיחות עם ילדים ונערים, תצפיות על מעשיהם, תיעודם בצילומים ובהקלטות.

רגע לפני שמתחיל החופש הגדול הדלקנו את נורת האזהרה גם בפני גורמים בכירים במשרד החינוך, ובכלל זה, את שר החינוך, גדעון סער. זה לאור המימצאים והצילומים, הורה על מנהלת המחוז לפעול מול הגורמים הרלוונטים בעיריית בת ים למיגור מימדי התופעה.

מסתבר שהחבר'ה, בעיקר מתוך שיעמום, כדבריהם, אינם מסתפקים בעישון או בשתיית אלכוהול. חלקם מכלים את זעמם "בגלל שעיצבנו אותם", אפילו בחתול רחוב או במחוסרת דיור שחשה את נחת הקרשים שהנחיתו עליה נערים בגן אשכול בעיר. אחרים פשוט מבצעים ונדליזם לשמו.

חשוב להדגיש, רוב הנוער בעיר הוא נוער איכותי, בחלקו הבלתי מבוטל אפילו מצטיין, אלא שמפגשים עם עשרות ילדים ובני נוער בעיר בשבועות האחרונים, מדליקים נורה אדומה, מצביעים על כך שיש גם ילדים שהולכים לאיבוד.

בכתבה שתוצג לפניכם מתואר חלק מהמפגשים עם הילדים, הנערים ואפילו עם הורים מודאגים. אלו שראו כי באחת מרשתות ההתכתבות הנפוצות ברשת, "רץ" סיפורה העגום של ילדה בת 15 הידועה כמי שמוכרת את גופה לקיום יחסי מין בתמורה לעשרות שקלים.

"אין לנו הרבה מה לעשות בעיר בערב, אז אנחנו באים לכאן או הולכים לשבת באיזה גן ציבורי", חוזר על משפט דומה נער שפגשנו באמצע השבוע שעבר ברחבת הכניסה לתיכון בעיר קצת אחרי 23:00. על ידו יושבים עוד שלושה נערים בני 14 עד 16. בידיהם בקבוקי בירה. בקבוקים ריקים אחרים פזורים מסביבם. הצעיר ביניהם אומר: "אנחנו כאן כדי להעביר את הזמן".

במהלך השיחה עולה נושא השימוש בסמים, ואז אומר אחד מהם: "השתמשתי, אולי שבע פעמים. באנגים, סמים, ג'וינטים. ניסיתי".

לא פחדת להיתפס?

"לא. מה מפחיד בזה? מה יעשו, יפתחו לי תיק? זה לשימוש עצמי. אני עושה את זה בשקט, במסיבות עם חברים. בחיים לא בחוץ".

הנערים מספרים על הרגלי הבילוי שלהם. "אתה נוסע למועדונים בתל אביב, שם זה החיים הטובים", אומר אחד מהם, שבגדיו החדשים והממותגים מבדילים אותו באופן ברור מחבריו. "אתה בא לשם 'קלין', יפה, אבל בשביל זה צריך כסף מהצד".

אתה עובד?

"לא".

אז מאיפה הכסף?

"צריך כסף, אז אתה מוכר. צריך כסף, אז אתה סוחר. מוכר, יש כסף בכיף. שלוש–ארבע אצבעות ביום".

לפני הפרידה מהם אני מנסה לברר מה לדעתם ממדי השימוש בסמים בקרב חבריהם. "יודעים, מכירים. אנחנו יודעים על אנשים שמשתמשים", אומר השקט שבחבורה, "יודעים על הסחורה".

איפה משיגים את הסחורה?

"משיגים. לפי מה שאנחנו יודעים, מי שמשתמש יודע איפה לקנות. זאת לא בעיה".

ואתה משתמש?

"גם אני עושה שטויות, אבל לא נתפס עלי כלום".

תגובות

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "עם קבלת פנייתכם הנחה שר החינוך, גדעון סער, את מנהלת המחוז, דלית שטאובר, לפעול באופן מיידי לטיפול בנושא. מנהלת המחוז יידעה באופן מיידי בנושא את רשויות החינוך והרווחה בעיר בת ים והחל טיפול משותף של משרד החינוך והעירייה".

מעיריית בת ים נמסר: "המקרים המצויינים בכתבה הינם מקרים נקודתיים בלבד והם מטופלים על ידי הגורמים הרלבנטיים. נדגיש עוד כי עיריית בת ים נחושה להגיע לכל תלמיד ובן נוער הזקוק לסיוע וליווי מיוחד".

ממשטרת מחוז תל אביב נמסר: "מחלק הנוער במרחב איילון פועל כנגד מעורבות קטינים בפשיעה מכל סוג שהוא".

קישורים:
  • עיריית בת ים - לא מספקת מענה לתושב חסר ישע ובני משפחתו - .ימים מספר לאחר פרסום הכתבה קיבלה אחותו של יוסף מכתב ממשרד הרווחה, שבו נאמר כי אחיה מתאים לבית אבות, וכי עליה לפנות לעובדת הסוציאלית של העירייה. האחות העבירה את המכתב לעובדת הסוציאלית, אך מאז מנסה לקבל את תגובתה, ללא הועיל. "הלכתי לשם פעמיים, ואיש הביטחון לא נתן לי להיכנס ... אני לא יודעת מה לעשות", אומרת האחות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה