אגף הרווחה לוד - "רמת שירות שואפת לאפס"

מתוך הכתבה נשות לוד נגד גל הרציחות: "הדם הערבי שולי" , יעל ברנובסקי ובועז פיילר , אוקטובר 2010

תושבי לוד מטילים חלק מהאחריות למצב (רצח נשים בלוד) על העייריה, ובייחוד מחלקת הרווחה, שמתקשה לתפקד ולטפל כראוי בליקויים הרבים. באחרונה אף הועברו תלונות ללשכתו של שר הרווחה על מנהל המחלקה רון גלבוע. גלבוע היה מועמד לפיטורים עוד לפני חודשים, בין היתר בעקבות דו"ח ביקורת חריף שנכתב על התנהלותו, אך עדיין נמצא בתפקידו.

לדברי יו"ר עמותת "סינגור קהילתי" בלוד, סיגלית גבעון פדידה, ארגונה נאלץ לתפוס את מקום העירייה ולענות על צורכי התושבים. "אנחנו מטפלים בכמה מאות פניות בחודש ויש לא מעט פניות בנושא האלימות נגד נשים. הן חוששות להתלונן וגם כשמגיעות למצב של תלונה, לא מקבלות מענה במחלקת הרווחה של העיר, שרמת השירות שלה שואפת לאפס. גם לנו קשה לעבוד מול מחלקת הרווחה, כי יש תחלופה של העובדות ועומס של מאות תיקים על כל אחד", הוסיפה.

אגף הרווחה בלוד. "רמת שירות שואפת לאפס" (צילום: אבי מועלם)
אגף הרווחה בלוד - רמת שירות שואפת לאפס
פדידה מספרת כי בשכונת רמת אשכול למשל, בה 70 אחוז מהתושבים הם ערבים, עובדים סוציאלים מסרבים לעשות ביקורי בית בטענה שזה מסוכן. "לא הרבה נשים חושפות את בעיות האלימות כשאין מענה שמותאם תרבותית, בין היתר בגלל חשש רב", היא מסבירה. "יש מצוקה קשה של נערות, מגיל צעיר מאוד הן סובלות מאלימות ולא נמצאות במסגרת, ואין שום סיוע, אין תוכניות אינטנסיביות. זו אוכלוסיה הכי מוחלשת ובלי טיפול מתאים ותקצוב, שום דבר לא ישתנה".

גם ילדיהן של נשים ערביות שנרצחות על רקע כבוד המשפחה אינם זוכים לטיפול מתאים מצד שירותי הרווחה, בעיקר לנוכח המחסור בעובדות סוציאליות דוברות ערבית. "אין מספיק צוותים המוכשרים לכך", מגלה אמיל סמעאן ,יו"ר מנהלי רווחה בקרב אוכלוסיה הערבית. "אם יש עובד סוציאלי שמכיר את המנטאליות, הוא יכול לעזור באמת. אני גם רוצה לפנות למקבלי ההחלטות ולבקש מהם לגבש תוכניות שיעודדו יותר צעירים בחברה הערבית ללמוד עבודה סוציאלית".

עיריית לוד ציינה בתגובתה כי במינהל הרווחה מועסקים שלושה עובדים סוציאליים מהמגזר הערבי, כולם דוברי ערבית. "מינהל הרווחה מטפל בכל תושב בעיר לפי סדר קדימות מקצועי, ואין זה משנה אם הוא יהודי או ערבי. על אף שכ-30 אחוז מהמטופלים הם מהמגזר הערבי, מרביתם דוברי עברית כך שאין בעיות שפה", הובהר מהעירייה. "השירות באגף מקצועי וכל תוספת תקציב ממשרדי הממשלה הרלוונטיים בוודאי תסייע במתן שירות טוב ומקיף יותר".

ממשרד הרווחה נמסר כי נוכח הליקויים שנמצאו בתפקוד מחלקת הרווחה בעיר לוד, יזם המשרד דיון מיוחד בראשות המנכ"ל, נחום איצקוביץ, ובהשתתפות ראש הוועדה הקרואה של העיר לוד, אילן הררי, בו הוחלט על שורה של שינויים מבניים, בהם החלפת מנהל המחלקה. במשרד ציינו כי פרסמו מכרז כדין בנושא זה והם פועלים עם העירייה להשלמת המהלך בקרוב, וכי בכוונתם להשקיע בעיר משאבים נוספים.

קישורים:

תגובה 1: