בישראל ניתן לקנות תוספי מזון מסוכנים – שנאסרו להפצה בעולם

תחקיר בישראל ניתן לקנות תוספי מזון מסוכנים – שנאסרו להפצה בעולם , שרה ליבוביץ-דר , סופשבוע , מעריב , פברואר 2013

את התוסף "ג'ק 3 די", שפופולארי בקרב רצי מרתון ועשוי להיות קטלני, ניתן לקנות בחדרי כושר ואתרי אינטרנט. משרד הבריאות: "המוצר לא אושר ליבוא"

מרתון לונדון באפריל בשנה שעברה, עם 35 אלף רצים וכמיליון מעודדים לאורך המסלול, היה אירוע ססגוני ומלהיב. אבל ארבע שעות אחרי יריית הפתיחה, קילומטר וחצי לפני קו הסיום, התמוטטה קלייר סקווירס על המסלול. שעה לאחר מכן הוכרז בבית החולים על מותה. לפני שבועיים פורסמו תוצאות הנתיחה שלאחר המוות: בגופה של סקווירס, הודיע בדיון בבית המשפט המנתח פרופ' ויליאם מק'קנה, נמצאו רמות משמעותיות של אמפטמין. חוקר מקרה המוות ד"ר פיליפ ברלו אמר בדיון שכפי הנראה מותה של סקווירס נגרם משתיית מנה אחת של תוסף המזון ג'ק 3 די (Jack3d) המכיל את האמפטמין די-אם-אי-אי (DMAA). " אני מקווה", אמר ד"ר ברלו, "שהפרסום הרב שנלווה למותה של סקווירס יסב את תשומת הלב לסכנות שניצבות בפני מי שפוגעים בבריאותם בשימוש במוצרים כאלה".



מרתון ירושלים 2012 צילום ארכיון: פלאש 90כמיליארד קופסאות של תוסף המזון ג'ק 3 די נמכרו בשנים האחרונות ברחבי העולם. התוסף אסור לשימוש בתחרויות ספורט רשמיות. בכמה מדינות בעולם המכירה של ג'ק 3 די אסורה גם לציבור הרחב. במכתב אזהרה של מנהל המזון והתרופות האמריקני לעשר משווקות גדולות של התוסף נכתב שידוע כי האמפטמין די-אם-אי-אי מצר את העורקים והוורידים, ועלול להעלות את לחץ הדם ולגרום לפגיעה בגוף, החל בקוצר נשימה וכלה בהתקף לב.

בארץ, ג'ק 3 די הוא אחד התוספים הפופולריים. הוא נמכר בחדרי כושר ובאתרי אינטרנט. "הרבה ספורטאים קונים את זה", אומר יהודה בן נעים, שמוכר את ג' ק 3 די באתר האינטרנט "באדי בילדינג" ב-270 שקלים לקופסה שמכילה 45 מנות. "זה תוסף שנותן מרץ, והוא טוב לפני אימון לספורטאים שאין להם בעיות בריאותיות". יעקב עזרא, שמוכר את התוסף באתרים "דיאט טו אול" ו"הלת'נפיט", נלהב מהמכירות. "איך שהוא מגיע ככה הוא נעלם. קשה למצוא אותו על המדף. זה מוצר שעובד טוב מאוד ונותן אנרגיה. ברגע זה אין לי ג'ק 3 די. אקבל בשבוע הבא". האתרים שלו ממליצים על התוסף ומתארים אותו כמפחית עייפות, מגביר את הביצועים, הכוח וההתאוששות. ג'ק 3 די הוא תוסף הכוח לפני אימון הנמכר ביותר בעולם. בזמן קצר מאוד הוא דרס את כל מתחריו, נכתב בהלת'נפיט, בגלל שילוב מנצח של כמה רכיבים חשובים.

"לא שמענו על משהו שקרה בעקבות השימוש בג'ק 3 די", אומרים באתר "הרדקור", שמציע את התוסף למכירה תמורת 256 שקלים, כולל משלוח. "זה אחד המוצרים הכי חזקים שיש היום בשוק. הוא עוזר לריצה, לערנות ולאימוני כוח".

כמה עשרות אלפי רצים חובבים בישראל ישתתפו בשבועות הקרובים במרתונים ובריצות חצי מרתון בעין גדי, בתל אביב ובירושלים. הם יוכלו לקנות את התוסף שנמכר באבקה, למהול אותו במים, וכמו סקווירס ללגום ממנו במהלך הריצה. "אי אפשר לפקח על השימוש בתוספים אצל ספורטאים חובבים", אומר ז' ק כהן, מזכ"ל איגוד האתלטיקה. "אין שום מירוץ בארץ שיכול להגיד שעשרות אלפי רצים עוברים איזשהו פיקוח לפני התחרות. זה בלתי אפשרי, וזה לא קורה בארץ וגם לא בעולם".

עופר פדן מחברת "מרתון ישראל", שמפיקה בארץ מירוצים כמו מרתון טבריה, אומר שאין דרך לדעת מה הספורטאים לקחו לפני המרתון או במהלכו. "ספורטאים חובבים לא עוברים בדיקות לפני תחרויות", אומר פדן, "אין לזה חוק". גם אורי מנחם, מנהל אגף הספורט בעיריית ירושלים שאחראי על מרתון ירושלים, סבור שאין שום דרך לפקח על עשרות אלפי הספורטאים החובבים שישתתפו במרתון בעוד שבועיים. "אי אפשר להעביר את כל המשתתפים בדיקות מקיפות. גם אם נבדוק את הרצים לפני הריצה, תמיד יש דרך לעקוף אותנו ולהיכנס לריצה בלי להירשם, כך שבכל מקרה אין שום דרך לפקח על הרצים ועל התוספים שהם לוקחים לפני הריצה. המרב שאנחנו יכולים לעשות הוא להמליץ למשתתפים לא להיחשף למצב של פגיעה ולוודא שהם חתמו על הצהרת בריאות".

טרגדיה מול הארמון

מרתון לונדון נחשב לאחד מחמשת המרתונים היוקרתיים בעולם, לצד המרתונים של ניו יורק, ברלין, בוסטון ושיקגו. המרתון ה-32, ב-22 באפריל 2012, כארבעה חודשים לפני האולימפיאדה של לונדון, היה מוצלח במיוחד. פאוג'ה סינג בן ה-101, הרץ מבוגר ביותר במירוץ, סיים את המרתון בשבע שעות ו-49 דקות . המנצח הקנייתי, וילסון קיפסאנג, הגיע אל קו הסיום אחרי שעתיים, ארבע דקות ו-44 שניות . חלק מהמשתתפים רצו בתחפושת. אלכס- נדר שרץ, הרץ המהיר ביותר בתחפושת של ליצן, סיים את הריצה בשלוש שעות ודקה. דייוויד טומלין, הרץ המהיר ביותר המחופש לחייל רומאי, הגיע לקו הגמר אחרי שעתיים ו-57 דקות . על קו הסיום המתין לרצים הנסיך הארי. "זה נהדר", הוא אמר לבי-בי-סי. "זו הפעם הראשונה שאני רואה את הריצה מקו הסיום. האווירה מדהימה, כולם מאוד מאושרים".

לא כולם היו מאושרים. קלייר סקווירס, ספרית בת 30 מגרט באודן במחוז לייסטרשייר הייתה נחושה לשפר את תוצאת הריצה שלה ולרדת מתחת לארבע שעות. היא רצה כדי לאסוף תרומות לארגון הצדקה סאמאריטאנס, קו טלפוני לאנשים במצוקה. אמא שלה, פרסילה סקווירס, מתנדבת בארגון שנים רבות. סקווירס הייתה ספורטאית עם חזון. לפני 12 שנים נפטר אחיה גראנט, שבוע אחרי שראה את חברתו נהרגת בתאונת דרכים. הוא הזריק לעצמו הרואין ותרופה נוגדת דיכאון, והתמוטט. חבריו ניסו לסייע לו והשקו אותו במי מלח. כשנכשלו הסיעו אותו לבית החולים, ושם הוכרז על מותו מהצפה של מים בריאות. חבריו הואשמו בהריגה, אך כתב האישום בוטל בסופו של דבר. סקווירס, האחות האבלה, הקדישה מאז חלק ניכר מזמנה לפעולות צדקה. חודש לפני שהשתתפה במרתון היא טיפסה על הר הקילימנג' רו בטנזניה כדי לעודד תרומות למען התאחדות חיל האוויר המלכותי. "היא האישה היחידה שאני מכירה שלקחה להר מחליקי שיער", צייצה חברתה קלי רייט בטוויטר.

המרתון של לונדון נתפס בעיני סקווירס כפסגת השאיפות החברתיות והספורטיביות. הריצה המתוקשרת איננה רק תחרות ספורט, אלא גם אירוע גיוס הכספים הגדול בעולם. רבים מהמשתתפים מגייסים כספים לארגוני צדקה. מאז המירוץ הראשון ב-1981 גייסו המשתתפים במרתון יותר מחצי מיליארד דולרים לארגוני צדקה. במרתון של 2002, שלושה רבעים מהמשתתפים רצו כדי לגייס תרומות, ואכן הצליחו לגייס כחמישים מיליון דולר.

לפני שהתמוטטה הצליחה סקווירס לאסוף 500 פאונד לארגון הסאמאריטאנס. עשרות אלפי תורמים בכל העולם תרמו יותר ממיליון פאונד לארגון, אחרי שנודע על מותה של סקווירס. הכסף שנאסף יממן 130 אלף שיחות טלפון ושנה של הכשרות מתנדבים באגודה. "היינו רוצים שזה לא יקרה בנסיבות האלה", אמרה מנכ"לית ארגון הצדקה לבי-בי-סי, "אבל אנחנו המומים מהתגובה של התורמים. נעביר את הכסף לפרויקטים שהיו חשובים לקלייר".

סקווירס ראתה במרתון לא רק אמצעי לגיוס כספים אלא גם תחרות ספורט חשובה. היא השתתפה במרתון של בלפסט ובריצת הגרייט נורת', חצי מרתון שנערך בחודש ספטמבר באנגליה. השיא האישי שלה עמד על ארבע שעות לריצת המרתון, וסקווירס חלמה לשפר את התוצאה ולרוץ בפחות מארבע שעות. חבריה בחדר הכושר המליצו לה על תוסף המזון ג'ק 3 די, שנחשב לממריץ יעיל במיוחד. קלייר קנתה קופסה של התוסף באינטרנט. "היא לא אהבה את הרעיון", סיפר במסיבת עיתונאים בן זוגה סיימון ואן הרווג', אחרי שפורסמו תוצאות הנתיחה שלאחר המוות. "היא אמרה לי שתשתמש בתוסף רק אם תיתקל ב' קיר' במהלך הריצה. היא אמרה שזה ייתן לה את הדחיפה הסופית. קלייר התנגדה לשימוש בסמים, ולעולם לא הייתה משתמשת ביודעין במשהו שהיה עלול להזיק לה או לסכן את חייה. היא השתמשה בתמימות בתוסף שהיה אז חוקי ונמכר בחנויות", אמר כשהוא ממרר בבכי לעיני העיתונאים.

קילומטר וחצי לפני קו הגמר, לא רחוק מארמון בקינגהם, סקווירס, שמהלה את התוסף בבקבוק המים שלה, התמוטטה. האזור המה רצים ששעטו אל קו הגמר בניסיון לסיים את הריצה בפחות מארבע שעות. כמה דקות חלפו בטרם הצליחו כוחות ההצלה לפלס את דרכם ולהגיע אל סקווירס. פרופ' סנג' אי שרמה, המנהל הרפואי של המרתון שהמתין על קו הסיום, רץ במהירות אל סקווירס והגיע עם האמבולנס. סקווירס נלקחה לבית החולים סנט תומס. שעה אחר כך הכריזו הרופאים בבית החולים על מותה של סקווירס. "בשעה שלוש ותשע דקות אחר הצהריים, בערך בזמן שהייתה אמורה להיות על הרכבת בחזרה הביתה ולשלוח מסרונים לחבריה שהיא'עשתה את זה', הוכרז על מותה", נכתב בעיתון הבריטי טלגרף. תחקיר של הגרדיאן שפורסם לפני שבועיים מצא שסקווירס הייתה כפי הנראה רגישה במיוחד לתוסף, מפני שסבלה מקצב לב לא סדיר.


קלייר סקווירס. רצת המרתון הבריטית שהתמוטטה צילום: איי-פי


סקווירס היא האישה הראשונה שמתה במהלך ריצת המרתון של לונדון או מיד לאחריה. מאז תחילת קיום המירוץ ב-1981 מתו במרתון של לונדון 11 ספורטאים, עשרה מהם גברים. כל הנפטרים, מלבד סקווירס, היו מעל גיל 40. שבעה מתו מבעיות לב, אחד משתייה מוגזמת של מים ושניים משטף דם במוח.

הקורבן הראשון של ריצת המרתון, לפחות לפי האגדה, היה פידיפידס האתונאי, בשנת 490 לפני הספירה. פידיפידס רץ מהעיר מרתון עד אתונה כדי להביא את בשורת ניצחון האתונאים על הפרסים בקרב מרתון. הוא מת מיד לאחר שמסר את ההודעה. ריצת המרתון המודרנית, שאורכה כ-42 קילומטרים , מבוססת על אורך המסלול המשוער של הריצה ההיסטורית ההיא.

לפי המגזין "אמריקן ז'ורנל פור ספורטס מדיסין", מבין 3,718,336 ספורטאים שהשתתפו במרתונים בארצות הברית בעשר השנים שבין 2000 ל-2009, מתו 28 בני אדם במהלך הריצה, ובהם 22 גברים. רובם נפטרו בגלל בעיות לב. בישראל נפטר רץ בן 42 במרתון של תל אביב ב-2011, אחרי שסבל ממכת חום. סם אסור


רץ מרתון צילום: shutterstock
סם אסור

האמפטמין די-אם-אי-אי, המרכיב הבעייתי של ג'ק 3 די, פותח בשנות ה-40 של המאה הקודמת בחברת התרופות אלי לילי. מטרתו הראשונית הייתה לטפל בבעיות גודש באף. בשנות ה-70 המוצר נעלם מהשוק, וב-2004 החזיר פטריק ארנולד, כימאי שנוי במחלוקת, את הדי-אם-אי-אי לשוק - הפעם לא כתרופה אלא כתוסף. בארצות הברית אפשר לשווק תוספי מזון ללא פיקוח בתנאי שהם מיוצרים מחומרים טבעיים ואם היו בשימוש לפני חקיקת חוק תוספי המזון ב-1994. ארנולד טען שהאמפטמין די-אם-אי-אי מיוצר משמן של צמחי גרניום. פרופ' כריסטיאן אייט, מנהלת מעבדת וודה במונטריאול, אמרה ל"נשיונל פוסט" הקנדי בספטמבר האחרון שאין די-אם-אי-אי בגרניום, אולם מנהל המזון והתרופות האמריקני התיר את השימוש בג'ק 3 די, למרות שהוא מכיל די אם-אי-אי. שוק תוספי המזון המכילים את האמפטמין המסוכן הוערך בשנה שעברה בארצות הברית במאה מיליון דולרים.

ג'ק 3 די מיוצר ב"יו-אס-פי לאבס", מפעל לייצור תוספי מזון בטקסס שנוסד בידי ג'ייקוב גייסלר לפני שמונה שנים. הניו יורק טיימס חשף לאחרונה שגייסלר הורשע בטקסס ברכישת סטרואידים לא חוקיים זמן קצר לפני שהקים את יו-אס-פי לאבס, ונידון לעבודות שירות. ג'ק 3 די נחשב לאחד ממוצרי הדגל של יו-אס-פי לאבס. באתר האינטרנט של החברה אפשר למצוא תגובות של גולשים נלהבים. זאק רוצ'סטר מניו יורק כתב שהתוסף מושלם. "אף פעם לא הרגשתי כל כך חזק", כתב קרל פרדי מווירג'יניה. "ניסיתי וזה עבד", כתב באתר ג'ואל פרנקו מפלורידה. "יש לי יותר אנרגיה וכוח ואני מרוכז באימון. מדהים", כתב דיוויד פיין מאיידהו.

לא כולם חושבים כמו פיין מאיידהו. ב-2010 הכריזה הסוכנות האמריקנית נגד סמים על הדי-אם-אי-אי כסם אסור לשימוש בתחרויות. שחקן הרוגבי האוסטרלי קורט פוגו והרץ הבריטי יוהן בלייק, שבדמם נמצאו עקבות של האמפטמין, הושעו מפעילות. שנה אחר כך מתו שני חיילים אמריקנים מהתקף לב במהלך שיעור כושר גופני בבסיס צבאי בדרום מערב ארצות הברית. בקיץ 2011 התמוטט חייל בן 22 אחרי שלקה בלבו במהלך אימון, וארבעה חודשים אחר כך מת חייל בן 32 באותו בסיס במהלך אימון גופני. בגופות שני החיילים נמצאו עקבות של האמפטמין די-אם-אי-אי. בתחילת 2012 אסר הפנטגון על מכירת ג'ק 3 די בבסיסי הצבא. כמה ימים אחרי מותה של סקווירס שלח מנהל המזון והתרופות האמריקני מכתבי אזהרה למשווקים גדולים של תוספי מזון המכילים די-אם-אי-אי, ובהם משווקים של ג'ק 3 די. "הדי-אם-אי-אי ידוע כמצר את העורקים והוורידים", נאמר במכתב, "והוא עלול להעלות את לחץ הדם ולגרום לאירועי לב, החל בקוצר נשימה וכלה בהתקף לב. הגיעו אלינו 42 דוחות על מוצרים המכילים די-אם-אי-אי, ולמרות שהתלונות לא הצליחו להוכיח שהדי-אם אי-אי הוא הסיבה לאירועים, כמה מהאירועים היו הפרעות בלב ובמערכת העצבים, הפרעות פסיכיאטריות ומוות". לפני כמה שבועות זכו תובעים ייצוגיים שהשתמשו בתוסף בפיצוי של שני מיליון דולרים.

בעקבות מכתבי האזהרה של מנהל התרופות והמזון האמריקני אסרה קנדה על מכירת ג'ק 3 די לציבור הרחב. באוסטרליה משתמשים בתוסף תלמידי תיכון, כורים וספורטאים שרוצים לשמור על ערנות. לפני כשנתיים מת כורה אוסטרלי אחרי שהשתמש בתוסף. אוסטרליה, ניו זילנד, אירלנד וברזיל אסרו על מכירות התוסף. "הסכנות של הדי-אם-אי-אי הן לחץ דם גבוה, הפרעות פסיכיאטריות, שטף דם במוח ושבץ", הודיעה הרשות למוצרים תרפויטיים באוסטרליה. אולם ספורטאים אוסטרלים התחילו לאגור קופסאות של התוסף לפני שהמכירה נאסרה כדי שיוכלו להשתמש בג'ק 3 די גם אחרי שהתוסף יצא מחוץ לחוק. באוגוסט שעבר, ארבעה חודשים אחרי המרתון, אסרה גם בריטניה על מכירת ג'ק 3 די "המהווה פגיעה בביטחון הציבור", כך נכתב בהודעת הסוכנות לפיקוח על מוצרי בריאות בבריטניה, אם כי תחקירנים של הסאנדיי טיימס מצאו שהתוסף עדיין נמכר בכמה חנויות.

בחודשים האחרונים עסוקה חברת יו אס-פי לאבס בהדף המתקפות. שני מוצרים של החברה, ג'ק 3 די ו"אוקסי אליטה פרו", מכילים את האמפטמין די-אם-אי-אי. באתר של החברה נמכר ג'ק 3 די בכחמישים דולר, אך המלאי אזל - כך נכתב באותיות אדומות. לפי האתר של החברה, מחקרים חדשים מוכיחים שמוצרים המכילים די-אם אי-אי הם בטוחים ויעילים. "מחקר שבדק במשך שבועיים שבעה גברים בריאים שהשתמשו בג'ק 3 די", נכתב באתר, "מצא שלא היה שינוי בלחץ הדם של הנבדקים, בקצב הלב או בתפקודי הכבד". מחקר אחר בדק 25 גברים במשך עשרה שבועות והגיע לממצאים דומים. מדוברות החברה נמסר לניו יורק טיימס, שערך תחקיר על ג'ק 3 די, שהחברה מאמינה בבטיחות וביעילות של מוצריה. אחרי שהתבררו נסיבות מותה של סקווירס פרסמה החברה הודעה האומרת שהאמפטמין די-אם-אי-אי בטוח לשימוש, שהוא נבדק כמה פעמים ושהוא נחשב לתוסף שעבר את המספר הגבוה ביותר של בדיקות מבין כל תוספי המזון.

למרות זאת החלו ביו-אס-פי לאבס לייצר לאחרונה את הג'ק 3 די מיקרו, שאינו מכיל את האמפטמין די-אם-אי-אי. באתר הרדקור ממליצים על גרסת המיקרו של ג'ק 3 די, שהוא יקר יותר- 300 שקלים לעומת 256 שקלים. "אבל הראשון אחלה", אומר אחד מעובדי האתר המזדהה בשם אופיר, "וגם המחיר אטרקטיבי יותר. נעשה הזמנה? "

בישראל חייבים תוספי מזון לקבל אישור של משרד הבריאות. לג'ק 3 די אין אישור כזה. במשרד הבריאות טוענים כי עד היום לא התבקש אישור למוצר ג'ק 3 די, וכי אם תוגש בקשה לאישור, הוא לא יינתן ככל הנראה. לעומת זאת, קיימים בשוק מוצרים אחרים בעלי אישור של משרד הבריאות המכילים די.אם.אי.אי במינון נמוך, כך שבניגוד למדינות אחרות, לא קיים בישראל איסור גורף על מכירת החומר.



אזהרת "קופסה שחורה" על אריזת Jack3d

אזהרת "קופסה שחורה" על אריזת Jack3d
אזהרת "קופסה שחורה" על אריזת Jack3d
"מוצר זה עלול לייצר תחושה עזה של מוקד, אנרגיה ומודעות. בנוסף, מרכיבי המפתח שלה עשויים לאפשר שליטת אימון בשילוב עם אימונים ותזונה נכונים. לכן,  יש לנקוט בזהירות רבה ולא צריך להיות בשימוש על ידי ספורטאים מתחילים. השתמש בזהירות במינון בפרוטוקולים מחמירים".

 ג'ק 3 - תוסף מזון קטלני

חומרים מסוכנים פרופ' אלי כרמלי מבית הספר למקצועות הבריאות באוניברסיטת תל אביב סבור שחלק גדול מהתוספים לספורטאים עלולים לגרום לנזק, "אבל אנשים גם מתו משתיית חלב ואז התברר שיש להם רגישות ללקטוז", הוא אומר. "אנשים מתים מתרופות שונות. קשה לדעת אם הם מתו ממינון מוגזם של התוסף או שהייתה להם רגישות לתוסף הספציפי הזה".

רופאת הספורט פרופ' נעמה קונסטנטיני אומרת שלעולם לא תרשום אמפטמינים לספורטאים שבטיפולה. "יש להם תופעות לוואי והם אף עלולים לגרום למוות. בארצות הברית תחת הכותרת של 'תוסף תזונה' ניתן להכניס חומרים שעלולים לפגוע בבריאות, מפני שתוספים תזונתיים אינם כפופים לרגולציה החלה על תרופות. אני יכולה להבין מדוע ספורטאי מקצועי משתמש בתוספי תזונה, אבל בשביל מה ספורטאי חובב זקוק לחומרים כאלה? ספורטאי חובב צריך לעשות ספורט לשם ההנאה והבריאות ולא כדי להרוג את עצמו. מה זה משנה אם הוא ירוץ מרתון חמש דקות נוספות? לצערי התוספים הם חלק מהטרנד, ויש לא מעט ספורטאים חובבים שמציבים לעצמם מטרות גדולות ונעזרים בתוספים מיותרים ואף מסוכנים כדי להגיע למטרות האלה".

"אני לא מבין למה ספורטאים חובבים לוקחים תוספי מזון מהסוג הזה", אומר יוסף גיזאצ'ו, רץ מרתון ואלוף ישראל לשעבר בעשרה קילומטרים, ומאמן קבוצות ריצה בתל אביב. "אני לא מאמין בתוספי מזון. כל מה שמגיע מהתוספים אפשר להשיג מהאוכל. מה שאסור לספורטאים מקצוענים קל וחומר שאסור לספורטאים חובבים. למתאמנים שלי אני מכניס לראש שהם צריכים לשמור על תזונה מאוזנת ועל ארוחות בריאות ומסודרות. אם הם יקפידו על ההוראות האלה הם לא יהיו זקוקים לתוספי מזון".

לקלייר סקווירס העצות האלה כבר לא יועילו. עשרה חודשים חלפו מאז שהתמוטטה על המסלול לא רחוק מארמון בקינגהם, וחבריה ובני משפחת מתקשים לשכוח אותה. "מותה הותיר חור ענק בלבנו ובחיינו", כתבו בני משפחתה באתר של ארגון הסמאריטאנס, "אבל תמיד נזכור אותה עם חיוך גדול על פניה, מנסה לגרום לכל מי שפגשה להרגיש טוב עם עצמו. קלייר התנגדה לסמים. היא לקחה בתמימות תוסף מזון חוקי. צריך להיות פיקוח הדוק יותר על תעשיית התוספים, כדי שטרגדיות כאלה לא יקרו עוד".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "החומר די-אם-אי-אי לא אושר לשימוש במזון ובתוספי תזונה. המוצר ג'ק 3 די לא אושר ליבוא על ידי שירות המזון הארצי, של משרד הבריאות. ככל הנראה, מדובר במוצרים המוזמנים באמצעות האינטרנט ואינם עוברים דרך מסלול משרד הבריאות. היחידה למניעת פשע פרמצבטי במשרד הבריאות תבדוק את הנושא".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה