פשעים נגד האנושיות - משרד הרווחה מאשפז ילדים במוסדות פסיכיאטרים שלא לצורך

 משרד הרווחה משתמש בילדים במוסדות פסיכיאטריים כבני ערובה לקבל תקציבים.

הכתבה בלי סיבה: אבי מאושפז שנים בבי"ח פסיכיאטרי , עומרי אפרים , פברואר 2013

זה שנים מבטיחים בממשלה להקים פנימייה לנוער שמשתחרר מאשפוז פסיכיאטרי, אך בהיעדרה נאלצים עשרות ילדים להמשיך לגור בבתי החולים, ללא צורך. "הנזק אדיר", קובעים המעורבים, אך הרשויות לא ממהרות: "כשיאושר התקציב נפרסם מכרז"

כשהיה אבי בגיל העשרה, הוא נאלץ להתאשפז במוסד פסיכיאטרי. לאחר שחווה רצף של טראומות, בהן אובדן אדם קרוב בתאונת דרכים, מצבו הנפשי הידרדר והוא מצא את עצמו חוזר שוב ושוב לבית החולים. לפני שנתיים הודיעו רופאיו כי מצבו הוטב וכבר אין לו צורך באשפוז - אך בהיעדר מסגרת אחרת שתתאים למצבו הוא נותר דייר קבע במחלקה הפסיכיאטרית, נודד שלא לצורך מבית חולים אחד למשנהו.

המקרה של אבי מייצג במידה רבה את סיפורם של עשרות ילדים ובני נוער בסיכון שמאושפזים במוסדות פסיכיאטריים אף שלא סובלים מבעיה נפשית המצריכה זאת. מדובר בקטינים הסובלים מתחלואה כפולה (ילדים הלוקים במספר מחלות או הפרעות נפשיות – ע"א), יתומים, נערים בעלי תיק פלילי או כאלו שהוריהם אובחנו כ"חסרי מסוגלות הורית".

כל אלו אמורים למצוא מחסה בפנימיות טיפוליות פוסט-אשפוזיות לקליטת נערים המשוחררים ממוסדות פסיכיאטריים, אולם ל-ynet נודע כי זה למעלה משנתיים מתעכבים משרדי הרווחה והבריאות בפרסום מכרז להקמת הפנימיות. עוד ב-2011 העריך משרד הבריאות כי כתוצאה מהסחבת ובהעדר מחסור במקום במסגרות הקיימות, מדי שנה כ-30 נערים ונערות נותרים "תקועים" במשך חודשים ארוכים בבתי החולים הפסיכיאטריים.

מוסד פסיכיאטרי נס ציונה - התעללות בילדים


במקרה של אבי אף מדובר בשנים. בשנתיים האחרונות פנו למשרד הבריאות ולמשרד הרווחה שני בתי חולים שבהם אושפז אבי, והודיעו כי "מצבו של אבי ממשיך להיות יציב, אך בהיעדר השמה הוא ממשיך להתגורר במחלקה הפסיכיאטרית". הארכת אשפוז של קטין מצריכה לפי הנהלים את אישורו של בית המשפט לנוער, ובתיק של אבי נאלץ השופט לאשר זאת בלית ברירה, לאחר שמתח ביקורת חריפה על רשויות הממשלה.

"לא אחת נאמר כי מסגרת כזו אמורה להיפתח", ציין השופט, "אך דבר לא התקיים מעבר להצהרות האלה. אין זה ראוי שהקטין ימשיך וישהה במסגרת בית החולים רק משום שאין מסגרת חלופית בנמצא". בתגובתן, העריכו הרשויות כי רק בעוד שנה תפתח מסגרת מתאימה, ובית המשפט לנוער הבהיר כי המתנה כזו אינה מקובלת עליו, אך כאמור, לאבי לא נמצא פתרון אחר.

באגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, שטיפל בתיק של אבי, מייצגים עוד כמה מקרים של ילדים שנותרו באשפוז שלא לצורך במוסדות פסיכיאטריים, בהם נירה (שם בדוי) בת ה-15, שנשארה באשפוז פסיכיאטרי במשך שנה שלמה אף שבית החולים ביקש לשחררה. בית המשפט קבע כי נירה אינה יכולה לשוב לבית הוריה, שכן שם היא נתונה בסיכון רב ומיידי, אולם בהיעדר מסגרת אחרת המתאימה לצרכיה ועקב התנגדות ההורים להמשך אשפוזה, נאלץ לבסוף בית החולים לשחררה לביתה לפני כחודשיים.

"מעבר לממד של שלילת החופש שיש באשפוז ללא צורך בבית חולים פסיכיאטרי", ציין עו"ד אייל גלובוס, הממונה על האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, "מדובר בילדים וילדות אשר במקום לגדול במקום מותאם ובחברת בני גילם - מיטת בית חולים הופכת למיטת הנעורים שלהם, תוך פגיעה בהתפתחותם התקינה".

משרד הרווחה מבטיח זה שנים: המכרז בעוד כמה חודשים

במשרד הרווחה מסרו בתגובה כי "קיימת הסכמה בין משרד הבריאות ומשרד הרווחה להקמת מסגרת משולבת של בריאות הנפש והרווחה, ומכרז להקמת מסגרת זו ותקציב להפעלתה קיימים - אולם בהעדר תקציב מדינה לא ניתן לצאת למכרזים חדשים. כשיאושר תקציב המדינה לשנת 2013 יפורסם המכרז", הבטיחו הגורמים הרלוונטיים. עם זאת, נוכח הסחבת שאפיינה את הסוגיה בשנים האחרונות, לא ברור עד כמה מהימנה הצהרה זו.

עוד במרס 2011 הצהירו במשרד בתשובתו לוועדה לזכויות הילד של הכנסת שבחנה את הנושא, כי "המשרד פותח בהליכים לפרסום מכרז חדש למסגרת פוסט-אשפוזית הצפויה להיפתח בעוד חודשים אחדים, זאת לאחר שמכרז קודם שפרסם המשרד נכשל". תשובה דומה ניתנה על-ידי משרד הרווחה למבקר המדינה כבר במהלך 2009. בדו"ח שפרסם המבקר באותה שנה על שירותי בריאות הנפש נקבע כי "יש עשרות ילדים ומתבגרים שמאושפזים על אף שנקבע כי הם יכולים לעבור למסגרת אחרת או לקהילה. הדבר נובע בעיקר בגלל אי-העברתם לפנימייה טיפולית שבאחריות משרד הרווחה".

"מדובר בשערורייה מתמשכת", אמר ל-ynet מנכ"ל המועצה לשלום הילד,

ד"ר יצחק קדמן. "היינו מצפים לראות שיתוף פעולה בין משרד הבריאות למשרד הרווחה בנושא הקריטי הזה אך בפועל יש נתק ביניהם, על הגב של הילדים". "אלו ילדים של אף אחד", הודתה עידית סרגוסטי, רכזת תחום בריאות הנפש בארגון "בזכות", שהוסיפה כי "הנזק באשפוז שלא לצורך הוא אדיר. בית חולים פסיכיאטרי הוא לא מקום שילדים יכולים לגדול בו".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "לצערנו ישנם מקרים שבהם השחרור של קטינים מתעכב בהעדר אפשרות לשובו של הקטין לביתו והעדר מסגרת קולטת חלופית. ככלל, האחריות לקטינים בקהילה אינה של משרד הבריאות, אלא של הרווחה, אך קיימת עבודה בין-משרדית שוטפת בנושא וגם נפתחות מסגרות חדשות. התקציב למסגרת חדשה שאמורה להיפתח השנה כבר אושר וצפוי להקל על המצב".

קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה