מדיניות מחנות ריכוז נכים של משרד הרווחה - אלפי אנשים עם מוגבלות סגורים במוסדות בישראל

אלפי אנשים עם מוגבלות סגורים במוסדות בישראל , ynet ,יולי 2013
רק 8% מאוכלוסיית האנשים בעלי המוגבלות השכלית הזכאים להשמה חוץ ביתית, זוכים לדיור בקהילה. 82% ממנה מופנים למוסדות סגורים. קמפיין חדש "בית בקהילה - מפתח לחיים" קורא לשילוב אנשים עם מוגבלויות בקהילה

קמפיין חדש של קרן רודרמן ועמותת בזכות חושף את מצבם הקשה של בעלי המוגבלויות בישראל - אלפי אנשים עם מוגבלויות פיסיות, שכליות ונפשיות נשלחים על ידי מדינת ישראל למוסדות סגורים שבהם ישהו כל חייהם, בריחוק ממשפחתם ומחיי קהילה, בעוד מיעוט קטן בלבד זוכה לשילוב בדירות מוגנות בקהילה.

בעוד ניו זילנד, בריטניה, קנדה ומדינות בארה"ב סגרו את אחרוני המוסדות הממשלתיים ומשלבים אנשים עם כל סוגי המוגבלות בקהילה, מדינת ישראל מפנה מעל 12,000 איש למוסדות סגורים.

בישראל קיימים יותר מ-100 מוסדות בינוניים וגדולים שאליהם מופנית מרבית האוכלוסייה הזכאית ל"השמה חוץ-ביתית". רוב רובה של אוכלוסייה זו יכול וצריך לחיות בקהילה. ואולם המצב כיום הוא כי רק 8% מאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות שכלית ו-6% מאוכלוסיית האוטיסטים זוכה להגיע לדירה בקהילה, בעוד 82% ממנה מופנים למוסדות סגורים.

שר הרווחה מאיר כהן, יוסי סילמן ומנחם וגשל - מדיניות ריכוז נכים קשישים וילדים במוסדות סגורים


בית בקהילה - מפתח לחיים

במסגרת מאבקן של עמותת בזכות וקרן רודרמן עבור זכויות אנשים עם מוגבלות, יוצאים הארגונים בקמפיין רדיו ואינטרנט לסגירת המוסדות ושילוב בעלי המוגבלויות בקהילה. לקמפיין נרתמו בהתנדבות השחקנית קרן מור והשף חיים כהן השניים קוראים בתשדירי רדיו לשחרר את בעלי המוגבלויות מהמוסדות הסגורים ולאפשר להם את הזכות הבסיסית לחופש. ברשתות חברתיות יופץ סרטון שמציג את משמעות הפגיעה בזכויות האדם של אנשים הנמצאים במוסדות סגורים.

צפו בקמפיין החדש: "בית בקהילה - מפתח לחיים"


על פי נתוני משרד הרווחה, יותר מ-10,000 בעלי מוגבלויות בישראל נמצאים במוסדות סגורים (לא כולל ילדים, נוער וקשישים באשפוז גריאטרי), לעומת 1,370 אנשים בלבד שחיים בדיור מוגן בקבוצות של עד ששה אנשים בדירה.

מדובר באנשים עם מוגבלות שכלית, פיזית, או אוטיזם, הזקוקים וזכאים למסגרת מוגנת בתחומי הקהילה.

משרד הבריאות האחראי על מסגרות הדיור לאנשים עם מוגבלות נפשית מפנה 600 איש למוסדות פרטיים וממשלתיים שבפיקוחו, אלפי אנשים נוספים חיים בהוסטלים ואנשים במצב סיעודי חיים במוסדות גריאטריים, גם אם הם צעירים.

מחקרים רבים מראים בבירור שאיכות החיים של אנשים החיים בקהילה, יכולתם להשתלב וליהנות מן השירותים המוענקים להם וכן יכולתם לתרום, עולה באופן מובהק על איכות החיים של החיים במוסדות.

בניגוד למצב בעולם, בישראל ברירת המחדל היא הפניית אנשים אלה למוסדות סגורים שבהם נחשפים פעם אחר פעם מקרים של התעללויות, הזנחה ופגיעה במטופלים. בשנה האחרונה בלבד הורשעו מטפלות במוסד אילנית בהתעללות ובמעשים מגונים; בנובמבר האחרון נסגר מוסד נווה יעקב בשל ההתעללות במקום, ו-70 עובדיו נחקרו במשטרה. בבית החולים הפסיכיאטרי איתנים, הורשעו מנהלים ואנשי צוות בכיר בהזנחה ובהתעללות בדיירי בית החולים.

"חברה מתוקנת בימנו צריכה לדעת לקבל את כל אזרחיה ולא לחרוץ את גורלם של רבים מחוץ לקהילה." מסבירה מנכ"לית קרן רודרמן - שירה רודרמן, "עלינו מוטלת האחריות לשנות זאת".



חברה מתוקנת בימנו צריכה לדעת לקבל את כל אזרחיה

"המדיניות הקיימת מתעלמת מזכויות האדם הבסיסיות של האנשים לאוטונומיה, חופש תנועה, פרטיות וכבוד עצמי". מסכמת מנכ"לית ארגון 'בזכות', אסתר סיוון.

"הגיע הזמן שההפרדה וההזנחה יפנו את מקומן לטובת יצירת חברה מגוונת, תוססת ומקבלת. אנו קוראים למקבלי ההחלטות במשרדי הרווחה והבריאות לשנות את מדיניותם מן היסוד, לסגור באופן הדרגתי את המוסדות ולפתוח במקומם דירות בקהילה".

נתונים לגבי מגורי בעלי מוגבלויות במוסדות ובדיור מוגן בקהילה:

כ-12 אלף בעלי מוגבלויות בישראל נמצאים במוסדות סגורים, לעומת 1,370 אנשים בלבד החיים ב-363 דירות מוגנות בפיקוח משרד הרווחה והשירותים החברתיים.

כ-9,300 אנשים חיים היום במסגרות בינוניות וגדולות של משרד הרווחה (החל במוסדות בהם חיים מ-17 אנשים במוסד ועד מוסדות בהם חיים מאות אנשים).

7,777 מתוך ה-9,300 הם אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, 1,076

נכים פיסית, פגועי ראש, לקויות למידה קשות, ו-443 אנשים עם אוטיזם.

כ-2,000 אנשים נוספים חיים במסגרות שבין 7 ל-16 אנשים חיים בהן.

במסגרות לילדים ולנוער חיים כיום כ-5,200 חוסים במוסדות בינוניים וגדולים.

500 אנשים צעירים עם מגבלה סיעודית חיים בבתי חולים גריאטריים, שם הגיל החציוני של המאושפזים הוא 83.

הנתונים התקבלו מדו"ח של משרד הרווחה משנת 2012.


קישורים: 

מעון "נווה יעקב" של משרד הרווחה - תרבות הסאדיזם - ככה זה עובד - תרבות הסאדיזם של רשויות הרווחה, איומים, הפחדות, עלילות, אלימות, הזנחה, סמים פסיכיאטריים, קשר שתיקה, תאוות בצע ועוד - המאמר האם מטופל ב"נווה יעקב": "צוות סדיסטים, אנחנו בגיהנום" , שבתי בנדט ודנה ויילר-פולק , וואלה חדשות , אוקטובר 2012 - משפחות מטופלים במוסד בו נחשפה פרשת התעללות מתארים שנים של הזנחה ואלימות. "היו לו פנסים בעיניים, כוויות על הגב", מספרת אחת האמהות...
מעון למוגבלים כפר נחמן של משרד הרווחה - חשד להתעללות קשה - הכתבה "הוא פשוט הוריד לו סטירות" , נטע לי בינשטוק , mynet , מאי 2010 - אגרופים, הרעבות ופלפל חריף בפה. המשטרה חוקרת חשד להתעללות בבעלי פיגור שכלי בכפר נחמן ברעננה. העובדים מכחישים את המיוחס להם. חושפת הפרשה: "התמוטטתי מהמראות". משרד הרווחה: "פועלים על פי נוהלי המשטרה"...

משרד הרווחה - כליאת אנשים נורמליים במוסדות למפגרים למשך עשרות שנים - כתבת תחקיר - מרץ 2009 - "הסבל, הכאב, הפגיעות, והאונס, הכל נשאר בתוכי עד לעולם הבא" - מצעד האיוולת: משרד הרווחה מאבחן אנשים טובים, הגונים, ונבונים, ע"פ קריטריונים הזויים שאימץ לעצמו, כולא אותם, מתעלל בהם, והורס את חייהם...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה