משרד הרווחה מחריב חיי הילדים בפנימיות ומתנער מאחריות

הכתבה פנייה למבקר: מי אחראי לשלומם של ילדי הפנימיות? , יובל גורן | 18/3/2013

לאחר שמדריך הורשע באונס נער בפנימייה, ניסתה המועצה לשלום הילד לברר איזה גוף ממשלתי אחראי על תפעול המוסד ועל שלום הילדים בו - אך ללא הצלחה משרד הרווחה: "הנושא באחריות משרד החינוך" משרד החינוך: "זו אחריותו של משרד הרווחה"

על רקע פרשת אונס בפנימייה בצפון הארץ דרשו במועצה לשלום הילד לברר איזה משרד ממשלתי אחראי על הגנתם ורווחתם של ילדי הפנימיות בישראל, אלא שאז התברר להם כי התחום פרוץ. תקיפה מינית, אילוסטרציה. מי יגן על ילדי הפנימיות צילום אילוסטרציה: אלי דסה לחלוטין: משרד החינוך ומשרד הרווחה מגלגלים זה על זה את האחריות בנושא, ואין שום גורם שיכול לספק מענה לשאלות הנוקבות.

המועצה לשלום הילד החליטה לפנות לרשויות ההמשלתיות בעקבות גזר דין שניתן למדריך לשעבר בפנימייה בצפון הארץ לפני כחודשיים, שהורשע בהתעללות מינית קשה ובביצוע מעשי סדום בילד בן 13 ששהה בפנימייה.

שופטי בית המשפט המחוזי בנצרת גזרו על המדריך שמונה שנות מאסר בפועל ופסקו: "הנאשם שימש כאיש חינוך אשר נועד לשמש כמשען ומקור חום וביטחון לנער הצעיר שנשלח הרחק מביתו וממשפחתו, ובמקום זאת פגע פגיעה אנושה בקורבנו בצורה אכזרית ומכוערת".

כתגובה לפניית המועצה לשלום הילד הסירו מעצמם גורמים רשמיים בכירים במשרד הרווחה ובמשרד החינוך, כל אחד בתורו, את האחריות לפיקוח על שלומם של הילדים בפנימיות, לרבות דרך מיון המדריכים וקליטתם לעבודה בפנימיות אלו.

"הפנימייה ממומנת ומפוקחת באופן אינטנסיבי על ידי המנהל לחינוך התיישבותי", כתבה מנהלת השירות לילד ולנוער במשרד הרווחה בתשובה לפניית המועצה. שבוע לאחר מכן התקבלה תשובה דומה, הפעם ממשרד החינוך: "מדובר במסגרת ייחודית שהינה באחריות משרד הרווחה, במימונו ובפיקוחו. לא ברור לי מדוע השירות למען הילד מתנער מאחריות זו ומעביר אותה אלינו", כתב ד"ר יחיאל שילה, מנהל המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך.

"המקרה המזעזע הזה העלה לא מעט שאלות קשות שנוגעות לדרך הגיוס והמיון של עובדי הפנימיות. האם יש כתובת זמינה ונגישה לילדים שנקלעים למצוקה? ", אומר ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד.

קדמן פנה לאחרונה למבקר המדינה, וביקש ממנו לבצע בדיקה מקיפה ומעמיקה באשר לגוף הנושא באחריות על ילדי הפנימיות. "דווקא ילדים ובני נוער הנמצאים במצוקה ובסיכון נחשפים לפגיעות קשות בתוך המסגרת שבה הם חיים, ונותרים ללא הגנה של ממש כאשר הרשויות המוסמכות'מפילות' את האחריות זו על זו", כתב קדמן למבקר. "אנשי המשרדים השונים שהשיבו לפנייתנו מוכרים לנו כאנשי מקצוע מסורים, מיומנים ואכפתיים. הבעיה נעוצה במדיניות, בחוסר תיאום בין המשרדים, בנפילה בין הכיסאות".

בתגובה ששלח המבקר לפניית המועצה נכתב: "בעבר נבדקה אחריות הרשויות המקומיות לילדים השוהים בפנימיות בתחומן, אולם לאור הפנייה ביקש מבקר המדינה לקבל את התייחסות האגפים המתאימים במשרד המבקר". ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "הנושא מצוי בטיפול מנכ"לית משרד החינוך מול משרד הרווחה". ממשרד הרווחה נמסר: "הנושא נמצא בטיפול מול משרד החינוך ".


קישורים: 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה