משרד הרווחה לא הפיק לקחים מדו"ח מבקר המדינה על רשות חסות הנוער - נער בן 13 נכלא בכלא אופק למרות שלא ביצע כל עבירה

יולי 2009 - הנער היה שנתיים בטיפול משרד הרווחה - הילד גדל בשכונת מצוקה בנתניה. כשהיה בן 11 הוחלט להוציאו מחזקת הוריו ולהעבירו למוסד סגור, בשל בעיות ההתנהגות שמהן סבל וקשיים שגילה בשהייה במסגרת. משפחתו, התברר לשירותי הרווחה נתניה, אינה יכולה לספק לו את התמיכה הראויה. למרות שהנער נמצא כשנתיים בטיפול משרד הרווחה, המשרד נכשל במתן סיוע לנער ומשפחתו.
.
"טיפולי" משרד הרווחה לא הועילו
לפני כחצי שנה שוחרר הילד מהמעון, בניסיון לשלבו מחדש בקהילה. אלא שהוא הידרדר במהירות בהתנהגותו, ולאחרונה אף החל להסתובב עם נערה עבריינית המבוגרת ממנו בשנים רבות. הוא כנראה סובל מהזנחה קשה. אנשים המכירים את הילד טוענים כי מצבו הפיזי קשה, והוא רזה וקטן בהרבה מגילו - לכל היותר נראה בן שמונה. לפני חמישה ימים נתפס הילד כשהוא יושב ברכב פרוץ, שריח חריף של אלכוהול נודף ממנו - ונעצר. הוא הובא לבית המשפט, שהורה לשלוח אותו למעון סגור.
.
נער בן 13 שלא ביצע כל עבירה במעצר
בן ה-13 נכלא כי אין מקום במעון יישלח להוסטל. כיוון שלא נמצא מעון סגור, בו יכול להיות הילד הכלוא כבר שישה ימים בכלא אופק, הוצע כפתרון זמני הוסטל לילדים חסרי קורת גג בתל-אביב.
הילד הוחזק במעצר בימים האחרונים, מפני ששירותי הרווחה לא מצאו עבורו מקום פנוי במעון סגור העונה לצרכיו. הילד היה במעצר למרות שלא ביצע כל עבירה - מהסיבה הפשוטה שבמעון שאליו הוא אמור להישלח אין כרגע מקום. למרות ההבטחות של משרד הרווחה שהיום יוצגו בבית המשפט פתרונות לחלופת המעצר בו נמצא הילד, נציגי שירותי הרווחה לא הגיעו לדיון. בית המשפט זימן אותם בדחיפות שוב וכשהגיעו אמרו כי הם לא ידעו שמתקיים דיון.
.
למשרד הרווחה אין פתרון לנער במצוקה
בדיון התברר כי לשירותי הרווחה אין פתרון עבור הילד, כיוון שאין מקום במעונות סגורים. הילד עצמו הובא לדיון מבית הסוהר אופק שבו הוא כלוא כבר שישה ימים, כשהוא לובש את אותם הבגדים שלבש בעת שנעצר בידי המשטרה. בהיעדר פתרון במעון סגור העונה לצרכיו של הילד, הציעו נציגי חסות הנוער פתרון זמני, לפיו ישהה בהוסטל לילדים ללא קורת גג בתל-אביב.

עו"ד עידית קן ציפור, המייצגת את הילד מטעם הסנגוריה הציבורית, אמרה כי זהו אינו פתרון הולם. "מדובר במקום שאינו הוסטל טיפולי של שירותי הרווחה והמדינה. לילד צרכים מיוחדים, שהוא יכול לקבל רק במעון סגור. הילד הזה צריך מסגרת טיפולית במעון סגור של הרווחה.
בהיעדר פתרון אחר הסכמנו להצעה. עדיף שהוא ישהה בהוסטל הזה ולא בבית הסוהר על לא עוול בכפו ורק בגלל שאין עבורו מסגרת הולמת אחרת
".
.
משרד הרווחה לא הפיק לקחים מדו"ח מבקר המדינה על רשות חסות הנוער
בתחילת חודש מאי 09' פרסם מבקר המדינה דוח על רשות חסות הנוער של משרד הרווחה. הדוח מצביע על ליקויים מהותיים בתחומי פעילות מרכזיים של הרשות, ובהם: מאות בני נוער המתינו חודשים ארוכים להשמה במעונות הרשות, אף שהיה בכך כדי לסכן אותם ואת סביבתם; מחסור קשה במדריכים חינוכיים ובעובדים סוציאליים פגע בטיפול בחוסים ובהשגחה עליהם עד כדי סיכונם; ההכשרה המקצועית שניתנה לחוסים לא היה בה כדי למלא כראוי את צורכיהם; חלו ליקויים במערך הפיקוח המחוזי והארצי על המעונות; לא בוצע מעקב אחר רוב בוגרי המעונות, כנדרש בחוק הנוער; חל משבר עמוק ביחסי העבודה בקרב בכירים ברשות, והוא נמשך שנים ופגע בניהול המעונות ובפיקוח עליהם.
.
לשכת הרווחה נתניה - הפקירה את הנער - מתחמקת מאחריות
בכתבה "דני, בן ה-13 יושב בכלא" הגיבה עיריית נתניה הגיבה למחדל שבו הושלך הנער בן ה-13 תושב נתניה לכלא "אופק" לשבוע מוקף עבריינים, מפני שלא נמצא לו מקום לינה העונה לצרכיו. בתגובתה נרשם: "לצערנו יש עדיין בקרב אוכלוסיה זו נערים שלא הצליחו להימנע מהדרדרות לאחר שמאמצי המשפחה והרשויות המטפלות לא הביאו לתוצאה הרצוייה".
העירייה טוענת שהנער נכשל, בעוד עיריית נתניה היא זאת שכשלה.

.
למרות דו"ח מבקר המדינה הקשה על משרד הרווחה, המשרד לא הפיק לקחים מהליקויים המהותיים על רשות חסות הנוער. המשרד כשל בטיפול ומעקב על הנער, ומפקיר אותו למוסדות שונים אשר לא מתאימים לו.
מדובר בנער הנמצא באחת מהמצוקות הקשות ביותר, ולמשרד אין מענה, בעוד ילדים אחרים במצוקות הרבה פחות קשות מוצאים בכפייה מבתיהם.
בנוסף גם השירותים החברתיים והקהילתיים בנתניה כשלו בסיוע לנער.
דני בן ה- 13 יושב בכלא אופק - יולי 2009 - mynet
דני בן ה- 13 יושב בכלא אופק - יולי 2009 - mynet

קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה