עיריית ראש העין - חינוך עצמאי בית יעקב - אתיופים? לא בבית ספרנו

הכתבה אתיופים? לא בבית ספרנו , ישראל היום , ליאת עזר , מאי 2010

תלמידת כיתה ב' מראש העין יושבת בבית 8 חודשים • הסיבה: ביה"ס החרדי "בית יעקב" מסרב לקבלה • האם: "אם צבע העור שלנו היה שונה היא היתה מתקבלת"
.

.
ש' ואמה. "אני כבר רוצה ללמוד ולהיות עם ילדות בגיל שלי" | צילום: יהושע יוסף
בזמן שחברותיה של ש', תלמידת כיתה ב' מראש העין, הולכות מדי בוקר לבית הספר, היא יושבת בבית יחד עם אמה ואחיה הקטנים כבר שמונה חודשים. הסיבה: בית הספר החרדי "בית יעקב" לבנות בעיר מסרב, ככל הנראה, לקבל אותה לשורותיו. להוציא תלמידה אחת בת העדה שמשמשת "עלה התאנה" בתוך יותר מ־250 הבנות הלומדות בבית הספר, מסרבת המנהלת גיטה וייס בכל תוקף לקבל תלמידה נוספת לספסל הלימודים.

ש' התחילה אשתקד את כיתה א' בבית הספר הממלכתי-דתי "אוהל שרה" שבראש העין, אך אמה רצתה שתעבור לבית הספר החרדי בעיר. העירייה, כך טוענת אמה של הילדה, הבטיחה שאם היא תמשיך ללמוד כרגיל ותסיים את השנה, תשובץ בבית הספר החרדי "בית יעקב", לבקשתה. אולם, השנה עוד מעט מסתיימת וש' עדיין יושבת בבית ולא לומדת בשל התעקשות בית הספר והאם, שמסרבת לשלוח אותה לבית ספר אחר.

לאחרונה זומנה האם אל משטרת ראש העין, לאחר שהרשות המקומית החליטה להפעיל את סמכותה באמצעות קצין ביקור סדיר כדי לאלץ את הילדה לשוב ללימודים.

אמה של ש' עלתה לפני כשבע שנים לישראל היא מגדלת שמונה ילדים בכוחות עצמה לאחר שהתגרשה לפני כשנתיים מבעלה. "אין לי ספק שאם לא היינו אתיופים, וצבע העור של הילדה שלי לא היה שחור – בית הספר היה מקבל אותנו. העירייה הבטיחה לנו בשנה שעברה שהיא תתחיל ללמוד השנה ב"בית יעקב", אבל אנחנו מרגישים שעבדו עלינו. למה? כי אנחנו אתיופים? כי אנחנו לא מבינים? מה אנחנו מבקשים כבר? ללמוד בחינוך חרדי? במקום להעריך את זה - מענישים את הילדה".

האם קבלה גם על מצבה הכלכלי הקשה בבית, "העירייה לא מוכנה לעזור לנו, לא עם הילדה, ולא עם המצב הכלכלי הקשה בבית. בא לי פשוט למות. אני בסוף אתאבד. אני לא רואה פתרון אחר לסיים את הסבל הזה. אני לא רואה שום תקווה. לאף אחד לא אכפת ממני. אני קמה בבוקר, חושבת מאיפה לחסוך ואיפה להילחם כדי שהילדים שלי יהיו מאושרים. לפעמים אני הולכת לישון רעבה, כי הבחירה היא או לחם לילדים או לי. בעיריה רק מבטיחים ומדברים ולא עוזרים".

ש' שלא מבינה עדיין על מה כל המהומה אמרה: "אני כבר רוצה ללמוד. להיות עם ילדות בגיל שלי. נמאס לי לשבת בבית. אמא קונה לי חוברות ואנחנו עושות אותן כל יום אבל אני רוצה כבר שהמנהלת תקבל אותי לכיתה ב' בבית הספר החרדי. למה מכריחים אותי ללכת לבית ספר שאני לא רוצה?".

יוסי דמארי, שנרתם לעזרת המשפחה בהליכים הפרוצדורליים, הוסיף: "זה אבסורד שילדה יושבת בבית ללא שום הסדר ובלי שום פתרון. בית הספר פשוט לא רוצה אותה, וכולנו יודעים שזה ממניעים גזעניים. איפה מערכת החינוך? איפה משרד החינוך? מה שהולך פה, זו אפלייה נוראית, התעלמות מהילדה קטנה. כאילו הם אזרחים סוג ד'".

הניסיונות להשיג את תגובתה של מנהלת בית הספר "בית יעקב" לא צלחו וטענת המנהלת היתה: "אני עסוקה בישיבות".

לי ליבר, דוברת עיריית ראש העין, מסרה בתגובה כי העירייה התערבה אולם נסיונות אלה לא צלחו. בעירייה העבירו ביקורת על האם וטענו: "העובדה שהילדה אינה מגיעה באופן סדיר לבית ספר, מהווה עבירה על החוק, לכן, המקרה הועבר לטיפול התביעה העירונית כמתחייב על פי חוק".

ממשרד החינוך נמסר כי העירייה אחראית לשיבוץ תלמידים. "בית הספר אינו ציבורי אלא שייך לרשת 'החינוך העצמאי' - בבעלות פרטית. יודגש כי נמצאה לתלמידה מסגרת חרדית מתאימה, אך האם עומדת בסירובה ומבקשת שבתה תתקבל אך ורק לבית יעקב".

4 תגובות:

  1. כתושבת ראש העין אני ממש לא מופתעת.
    מחלקת החינוך בראש העין היא הדבר הרחוק ביותר שניתן לחשוב מן הערך "חינוך".
    משווקים את ראש העין כעיר שבה רמת חינוך גבוהה, הובלה במבחני בגרות. לא היה ולא נברא.
    חלק גדול מן התושבים כלל אינו מרוצה מן המערכת. הפטנט של ראש אגף החינוך הוא "לסגור את שערי העיר" בפני החפצים ללמוד מחוץ לעיר.
    בפרסומים רשמיים דואג ראש אגף החינוך (וראש העיר..) לפזר סיסמאות:
    "בשנים האחרונות תושבים אינם בוחרים ללמוד מחוץ לראש העין בגלל רמת החינוך הגבוהה" הבל הבלים וכזבים, רבים מעוניינים ללמוד במוסדות רציניים וטובים יותר שבהם אין כל כך הרבה אלימות, רמת הלימודים טובה יותר, בחירה רבה יותר, דגש רב יותר על ערכים וחינוך אמיתי- אך ראש אגף חינוך אינו מאשר לאף תלמיד מראש העין ללמוד מחוץ לעיר. כולם שבויים של המערכת.
    אם מישהו שוקל לרכוש בית/ או דירה בראש העין, וחינוך מהווה ערך חשוב עבורו שידיר רגליו מעיר חשוכה זו.

    השבמחק
  2. שלוש שנים עברו מאז העם פתרו את הבעיה של הילדה שתלמד ותתחניך בבית הספר כשווה בן שווים

    השבמחק
  3. זה לא הגוון עור!!!
    זה השפה,היכולת והרמה הלימודית !!
    אני ממש מבינה!!
    ומציעה לכל האתיופים ליזום ולפתוח ביהס לתלמידים כדוגמת המדוברת ולהעצים את התלמידים במה שהם יכולים ויודעים!

    השבמחק
  4. בס"ד
    א'-חילול ד' שהמנהלת לא עונה כי היא בישיבות.
    ב'-אם הרמה הלימודי איננה מתאימה תנו לתלמידה להבין זאת לבד.
    ג'-האם יכולה להתעקש זו זכות של כל אמא להלחם על הכי טוב בשביל הילד,
    אצל אשכנזיה-לא היה בכלל דיון וכולם יודעים זאת.
    ד'- אם יש בי"ס חרדי קרוב לבית והאם ללא אמצעים כלכליים היא צריכה לשלוח את הילדה מחוץ לעיר? רכב בטח אין לה . אנושיות לפני חינוך.

    השבמחק