העובדת הסוציאלית מרים פיירברג איכר ראש העיר נתניה תובעת מיליון שקל מספריית העיוורים בעיר

עובדת סוציאלית מרים פיירברג איכר - התעמרות סדרתית בחלשיםאם לא די לעו"סית מרים פיירברג איכר בהתעמרות באוכלוסיה מוחלשת בעיר נתניה באמצעות לשכת הרווחה, ועדות החלטה פרזיטיות ועוד... הרי שהעו"סית פיירברג תוקפת עתה את העיוורים, כמנהגם המגונה של עסקני הרווחה עשיית כסף מסבלם של אחרים.

הכתבה נתניה: העירייה תובעת את הספרייה לעיוורים , nrg מקומי , זיו גולדפישר , ספטמבר 2011
עיריית נתניה תובעת מהספרייה המרכזית לעיוורים מיליון שקלים בגלל חובות ארנונה שהצטברו בשנים האחרונות. במשרד הפנים סירבו להעניק לספרייה פטור מארנונה מכיוון שהיא משרתת את כלל תושבי המדינה. העירייה: התביעה הוגשה כחוק. הספרייה: זו אי-הבנה

האם הספרייה המרכזית לעיוורים בנתניה תעמוד שוב בפני קשיים כספיים? העירייה הגישה באחרונה תביעה כספית בסך מיליון שקל נגד הספרייה בגלל חובות ארנונה שצברה. הספרייה, היחידה מסוגה בארץ, משרתת יותר מ-10,000 עיוורים וכבדי ראייה מכל רחבי הארץ, שזוכים לקבל ספרים וכתבי עת הכתובים בכתב ברייל וכן קלטות אודיו.

בראשית השנה שלחה העירייה, באמצעות עו"ד אילן תמאם, מכתב התראה להנהלת הספרייה. במכתב כתב תמאם כי חובות הארנונה של הספרייה בשנים 2010-2005 עומדים על כ-903 אלף שקל. "למרות פניות ונשנות של מרשתי אליכם, ועל אף דרישת תשלום שנמסרה לכם, לא פרעתם את חובכם", נכתב.

לאחר שהחוב לא הוסדר, הגישה העירייה תביעה כספית בבית משפט השלום בעיר. בתביעה נכתב כי הספרייה מחזיקה בשלושה נכסים בעיר: מבנה הספרייה עצמו, הנמצא ברחוב ההסתדרות, ומשתרע על 580 מ"ר, ועוד שני מבנים - האחד ברחוב המסגר והאחר - ברחוב שמואל הנציב. התביעה שהגישה העירייה כללה גם את שנת 2011, ולכן החוב הגיע לכ-1.1 מיליון שקל.

במקרה שבו בית המשפט יחייב את הספרייה לשלם את חובה לעירייה, הדבר עלול להוות מעמסה תקציבית כבדה עליה ולפגוע בתפקודה. תקציבה השנתי של העירייה הוא כ-6 מיליון שקל, והדרישה לשלם יותר ממיליון שקל עלולה להעמיד בספק את המשך תפקודה.

יש לציין כי במהלך שנות התשעים וכן בשנת 2007 סגרה הספרייה את שעריה בגלל קשיי תקציב, וחזרה לפעול בעקבו התערבות ועדת החינוך של הכנסת. בשנת 2010 עמדה שוב הספרייה בפני סכנת סגירה בגלל אי סדרים כספיים, שמנעו ממנה לקבל אישור ניהול תקין.

רוב העמותות והמוסדות ללא כוונת רווח (מלכ"רים) נהנים מהנחות בארנונה בשיעור של שני שלישים. ראשי הספרייה פנו לממונה על המחוז במשרד הפנים, רות יוסף, בבקשה לקבל הנחה בארנונה. משרד הפנים דחה את הבקשה, בטענה שהספרייה היא מוסד המשרת את כלל תושבי הארץ. על פי הנחיות משרד הפנים, אפשר להעניק הנחה מארנונה רק לעמותה המשרתת בעיקר את תושבי העיר.

לפני שבועות אחדים פנתה ראש העירייה מרים פיירברג ליוסף, וביקשה להעניק הנחה חריגה לספרייה. "עמותת הספרייה מבקשת להחיל פטור מארנונה. התשובה שנתקבלה עד היום לפנייה זו מהממונה על המחוז הייתה שלילית מכיוון שמדובר בספרייה המשרתת את כלל תושבי ישראל", כתבה ראש העירייה.

"אני סבורה שיש צדק בהחלטת הממונה, שכן אין העירייה צריכה לסבסד את כלל תושבי המדינה, אך מאחר שמדובר באוכלוסיית עיוורים ובספרייה יחידה, יש לנהוג לפנים משורת הדין ולהיענות לבקשתה".

"התביעה נעשית בהתאם לחובתנו"

הספרייה לעיוורים הוקמה בשנת 1951, ומאז שנת 1955 היא ממוקמת בנתניה. בגלל הייחודיות שלה והעובדה שאין עוד ספריות נוספות מסוגה, אין לה אפשרות לרכוש מספריות אחרות ספרים בעברית ובשפות אחרות.

מסיבה זו, היא מפיקה ומוציאה לאור את מרבית החומרים הדרושים לה. לצד הדפסות ספרים בכתב ברייל ובאותיות גדולות במיוחד, בספרייה יש גם אולפן הקלטות שבו מוקלטים ספרי קריאה על גבי תקליטורים. הספרייה מפיקה ספרים בעברית, בערבית, ביידיש וברוסית, וכן ספרי לימוד באנגלית.

בגלל צרכיה המיוחדים של הספרייה, היא נקלעה כאמור לקשיים כספיים. ועדת החינוך של הכנסת דנה במצבה של הספרייה פעמים אחדות. מנכ"ל הספרייה לשעבר, אורי כהן, אמר במהלך אחד הדיונים:

"אי אפשר להשוות את הספרייה שלנו לספריות ציבוריות אחרות כי הפונקציה שלנו היא ייצור ספר. בשביל זה צריך מערכת, צריך מחשבים, מדפסות, מיומנות מקצועית מיוחדת של האנשים העוסקים במלאכה. הפקת כל ספר עולה אלפי שקלים.

"כדי להחזיק את כל המערכת הזאת צריך כסף. יש לנו מערכת מאוד מתקדמת שהוקמה מתרומות של אנשים בעלי רצון טוב. אבל הם לא מוכנים לממן את ההוצאות השוטפות של הספרייה. את
זה הם אומרים, ובצדק, שהממשלה תממן". כעת, מתברר, הספרייה עלולה להתמודד עם הוצאה נוספת, נוכח תביעתה של עיריית נתניה.

דובר הספרייה, אופיר שפיגל: "הנהלת הספרייה התחלפה לפני כמה חודשים, ואז התברר לנו שהייתה אי-הבנה עם עיריית נתניה. הנושא נמצא כרגע בטיפול ובבירור, ואנחנו מאמינים שהוא יסתדר על הצד הטוב ביותר".

מעיריית נתניה נמסר: "מדובר בעמותה ארצית הפועלת בנתניה ולה סניף נוסף בתל-אביב. כידוע, מתן הנחות לעמותה נמצא בסמכותו הבלעדית של משרד הפנים. העירייה היא גורם ממליץ בלבד לממונה על המחוז במשרד הפנים, ושיקול הדעת לגבי מתן ההנחה הוא כאמור בידי המשרד.

"אחד הקריטריונים במתן הנחות שקבע משרד הפנים הוא שהעמותה המבקשת תפעל בעיקר עבור תושבי העיר שבה היא ממוקמת, מתוך העיקרון שתושבי עיר אחת לא יסבסדו תושבי עיר אחרת, שכן ההנחה גורעת מהכנסות מארנונה.

"מתוך עיקרון זה, דחה משרד הפנים באופן עקבי את הבקשות להנחה למרכז בנתניה, ולעומת זאת אישר בעקביות את הבקשות לסניף תל-אביב. לגבי מתן הנחה לשנת 2011 טרם קיבלנו התייחסות משרד הפנים לבקשה. נציין, כי התביעה נעשית בהתאם לחובתנו על פי חוק".

קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה