משרד הרווחה ובתי משפט לנוער מפקירים נערים למעשי סדום ואלימות בכלא אופק

הכתבה מעשי סדום ואלימות: כך חיים הנערים בכלא אופק , מיכאל פרוסמושקין , נובמבר 2012 , mynet

ביצוע מעשי סדום ואונס, עבירות אלימות קשות והתעללות מתמשכת. mynet ו"ידיעות השרון" חושף את עדויותיהם הקשות של נערים הכלואים בכלא "אופק" שבשרון, החושפות מציאות בלתי אפשרית. גורם בכיר בכלא: "אין לאסיר הקטין דרך להיות מוגן". שירות בתי הסוהר: "גילויי האלימות חריגים ומטופלים"

עבירות מין מזעזעות, הכוללות, בין היתר, ביצוע מעשי אונס וסדום, אלימות קשה ושימוש בנשק קר, מאבקי כוח, סחיטה באיומים, מכות, גניבות, והכל כשהסוהרים נמצאים בקרבת מקום. כך מתנהלים, מדי יום, חייהם של רבים מכ-200 בני נוער העצורים ואסורים בכלא אופק, הנמצא בסמוך לכלא 'הדרים' בשרון ומיועד לכליאת קטינים.

מעדויות קשות שהגיעו ל-mynet ו"ידיעות השרון", נחשפת תמונת מצב עגומה וקשה של מעשי התעללות קשים המתרחשים, לכאורה, מאחורי הסורגים וגדרות התיל ויוצרים אווירת פחד בקרב הנערים, שנותרים מצולקים נפשית, גם לאחר שחרורם. צלקות המקשות על שיקומם ועל השתלבותם מחדש בחברה.

חנה סלוצקי - גלית מור ויגוצקי - מדיניות רווחה מופקרת מחריבה ילדים ומשפחות
מדיניות רווחה כושלת הורסת ילדים ומשפחות

"יש כאן הרבה דקירות ומכות", מספר ג', נער בן 17 הכלוא במקום. "המכות הן על בסיס יומי ואנחנו מרגישים שהסוהרים לא עושים מספיק. מה שקורה כאן זה סדום ועמורה. קשה לשרוד כאן".

יוסי וילנר, ראש תחום נוער וצעירים ברשות לשיקום האסיר מספר כי הוא מודע למצב החמור. "הפתרון היחיד למתרחש הוא סגירת הכלא", הוא מבהיר.


כלא אופק. "הפתרון היחיד למתרחש הוא סגירת הכלא" (צילום: מאיר פרטוש)

עיניים עצומות לרווחה

כלא אופק פועל כיחידה עצמאית החל מחודש מאי 2001 ומסוגל לקלוט כ-200 אסירים ועצורים. בכלא מתקיימות פעילויות לטיפול, חינוך ושיקום הנערים הכלואים בו, אך מהעדויות ולדברי גורמים במערכת שיקום בני הנוער, תוצאות הטיפול מתפוגגות כאשר הם נחשפים למציאות קשה של פחד ואלימות ונופלים קורבן לעבירות שונות. זאת בנוסף לעובדה כי בני הנוער, החווים התעללות ממושכת לעתים, חיים בתחושה כי אין מי שיעזור להם, מאחר שלטענתם הסוהרים אינם עושים מספיק להפסקת מעגל האלימות במקום.

על פי עדויות שהגיעו ל-mynet, מדובר הן באלימות בין הנערים עצמם והן באלימות של סוהרים כלפי הנערים. עוד עולה מהעדויות כי בחלק מהמקרים נטען כי הסוהרים ידעו, לכאורה, על המעשים ולעתים אף היו עדים להם, אך למרות זאת לא נעשה מספיק כדי להפסיקם.

"אנסו את החבר שלי בתוך התא", מספר ב', בן 17 המרצה בימים אלה עונש מאסר בכלא. "הרביצו לו, הורידו לו את המכנסיים ואנסו אותו. סוהרים לעתים מאיימים עלינו שלא נתלונן, ובחלק מהמקרים, הם אלו שגורמים לאלימות".

גורם בכיר בכלא אישר בשיחה עם "ידיעות השרון" ו-mynet את התמונה הקשה שמצטיירת מעדויות הנערים. "יש הרבה מקרי אלימות בכלא כתוצאה מחוסר מיומנות, מקצועיות או פשוט חוסר סבלנות של הסגל", הוא אומר. "זה בא לידי ביטוי גם באלימות סוהרים כלפי קטינים וגם בין הקטינים לבין עצמם. האסירים הקטינים התריעו על כך והנהלת הכלא לא עשתה דבר. זו מדיניות של אי התערבות".

וכך אכן עולה גם מעדותו של ח', נער כבן 16, שהשתחרר רק לפני מספר ימים מכלא אופק לאחר מספר חודשי מאסר. "באחד הימים נרדמתי על המיטה ופתאום התחלתי להרגיש תחושת צריבה נוראית", הוא מספר. "כשהתעוררתי גיליתי ששמו לי צמר גפן בין אצבעות הרגליים והדליקו אותו. התחלתי להישרף וזה לא נעשה כמעשה קונדס".


כלא אופק. מציאות יומיומית של אלימות (צילום: עמית שעל)

לדברי אותו גורם בכיר בכלא, בקרב הנערים קיימת תחושת פחד שמונעת את חשיפת המתרחש בכלא. "כל מידע שהאסיר מוציא, חייב לעבור דרך הסוהר", הוא מסביר. "אם הוא יפנה לעורך דין והסוהר ידע על כך, הוא עלול להתנכל לו. אין לאסיר הקטין דרך להיות מוגן באופן שיאפשר לו, בצורה חופשית, להתלונן ולהציל את עצמו בזמן אמת".

א', שריצה בכלא אופק עונש מאסר כשהיה כבן 15, מספר על התנכלויות לנערים החלשים. "מי ששולט, זה מי שהכי הרבה מתעלל, דוקר ואונס", אומר א'. "הם עושים את זה כדי להיות דומיננטיים. ככה הם למעשה אומרים שאסור להתעסק איתם".

דו"ח חמור של הסניגוריה הציבורית משנת 2007 הנוגע לכלא אופק, היה אמור להביא לשינוי במצב. זאת לאחר שבעקבות מסקנותיו, נקט שירות בתי הסוהר בפעולות מערכתיות שונות וכמה מבעלי התפקידים אף התחלפו. דוח נוסף שפרסמה הסניגוריה הציבורית השנה, קבע כי חל שיפור ניכר בכלא. הגורם הבכיר, עימו שוחחנו, טוען מנגד כי המצב לא השתנה כלל.

"היה אז גל חד פעמי של תלונות של נערים, אך מאז, אף אחד לא מדבר", הוא טוען. "בקרב הקטינים קיימת תופעה של פחד מוות מלהתלונן. הדו"חות, לדעתי, לא משקפים את המציאות".

עו"ד אלי בניה, המייצג קטינים שמגיעים לכלא אופק, אומר שהדרך היחידה לשרוד שם היא להפגין כוח. "זהו עולם מאוד היררכי שיש בו אדונים ועבדים", אומר בניה. "כל מה שקורה שם נגזר מזה שילד שנחשב למלשן, מתעללים בו. זו חברה אכזרית, חסרת רחמים ורק מי שחזק שורד".

"התלונות על הסגל זרות לנו"

משירות בתי הסוהר נמסר: "בבית הסוהר אופק מועסק צוות רחב של סגל ביטחוני וטיפולי, המוכשר לעבודה עם נערים והעובד בשיתוף פעולה עם גורמים רבים מהקהילה. תלונות כלליות על התנהלות לא נאותה של הסגל זרות לנו. חשד או תלונות על מקרים נקודתיים מועברים לחקירת המשטרה ומטופלים במלוא החומרה.

"כבכל בית סוהר, גם בכלא אופק ישנם אירועים חריגים של גילויי אלימות של אסירים ועצורים כלפי אסירים וסגל, אך אלה אינם מעידים על הכלל וכולם נבדקים ומטופלים בהיבט המשמעתי, הפלילי ועל פי הנהלים.

"לעניין המקרה המתואר בכתבה והחשד לתקיפה מינית של אסיר על ידי שכנו לתא, הרי שעם קבלת הידיעה על האירוע, הופרדו השניים. כנגד התוקף נפתח תיק פלילי והוא צפוי לעמוד על כך לדין. הנער שהותקף קיבל ומקבל תמיכה וליווי מקצועי טיפולי, כמתחייב. האירוע תוחקר על ידי גורמי הנציבות ונמצא כי הנער שהותקף לא התלונן בפני הסגל ולא שידר אותות מצוקה שיכלו להצביע על חשד למעשה וכך, הסגל, שלא ידע על כך לצערנו, לא יכול היה למנוע אותו.

"חשוב לציין כי מביקורות רבות של גורמים חיצוניים ופנימיים, עולה כי בשנה החולפת בבית סוהר 'אופק' ישנה ירידה במקרי האלימות וכי בית הסוהר מנוהל ומתופעל בצורה איכותית ומקצועית הנותנת מענה ביטחוני ושיקומי למגוון האסירים השוהים בו".

קישורים:

משרד הרווחה שולח ילדים במצוקה לכלא "אופק" שבשרון, כתחליף לסידור מגורים - קלונה של לשכת הרווחה נתניה - משרד הרווחה נוקט מדיניות דורסנית על מנת להוציא ילדים מבתיהם ומשפחתם תוך טענה כי הם מוזנחים או בסיכון. פקידי הרווחה אינם מחויבים לראיות כדי להוכיח טענותיהם, והם זוכים לגיבוי מלא ממערכת בתי משפט לנוער, משטרה, פרקליטות, מערכת החינוך, בריאות, ועוד. מולם ניצבת משפחה לעתים גם חד הורית מוגבלת באמצעים המנסה למנוע הוצאת הילד מביתו...

 משרד הרווחה לא הפיק לקחים מדו"ח מבקר המדינה על רשות חסות הנוער - נער בן 13 נכלא למרות שלא ביצע כל עבירה

עשרות נערים פליטים מוחזקים בכלא פלילי בתנאים שאינם הולמים את גילם , הארץ , יולי 2009

 נשיא בתי משפט לנוער הפורש אברהם שיינפלד מודה על פשעי הרווחה - הפקרת והשחתת קטינים בידי מערכת הרווחה ובתי משפט לנוער מתמשכת - אברהם שיינפלד - פשעי הרווחה ובתי משפט לנוער נשכיםהכתבה הפקרת הקטינים נמשכת , הארץ , יולי 2011 - שופט הנוער הפורש, אברהם שיינפלד, מתח בסוף השבוע ביקורת קשה על טיפול המדינה בנוער בסיכון. "נאלצתי לשלוח נערים בסיכון לכלא בגלל חוסר מקום במוסדות סגורים", אמר לתומר זרחין ("הארץ", 1.7), והוסיף כי זמני ההמתנה של נערים ונערות למוסדות אבחון וטיפול הם מתכון לאסון חברתי. "החברה", ציין השופט, "מתעלמת מהמקרים הקשים ביותר של בני נוער בסיכון"...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה