‏הצגת רשומות עם תוויות בית מעצר קישון. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות בית מעצר קישון. הצג את כל הרשומות

פשעי לשכת הרווחה חדרה - התאבדות האם החד הורית: "תלשו לה את הלב"

לשכת הרווחה חדרה רצחה את האמא סיגל (שם בדוי)  

התאבדות האם החד הורית: "תלשו לה את הלב" , mynet , הילה נגר , 03.07.2014

בני משפחתה של סיגל (שם בדוי) מחדרה, ששמה קץ לחייה בשבוע שעבר, טוענים כי עשתה זאת לאחר שבתה בת ה-12 נלקחה ממנה ודורשים מרשויות הרווחה לעשות בדק בית. בן זוגה אהרון: "סיגל סיימה את חייה בצורה טראגית בגלל מערכת רווחה שפועלת בצורה מכאנית וקרה". העירייה: "אין לקשור בין מקרה ההתאבדות להחלטת בית המשפט להוציא את הילדה מחזקת אמה"

ביום שלישי שעבר, החליטה סיגל (שמות בני המשפחה בכתבה בדויים - השמות המלאים שמורים במערכת) מחדרה, בשנות ה-30 לחייה, לשים קץ לחייה. סיגל לא השאירה מכתב אחריה, אך לטענת בני משפחתה היא הייתה נסערת ועשתה זאת לאחר שמוסדות הרווחה החליטו להרחיק את בתה היחידה מחזקתה.

בעקבות האירוע הטראגי, נערכה במוצאי שבת, עצרת מול ביתה בעיר - אליה הגיעו עשרות אנשים מכל רחבי הארץ, וביניהם הורים שמזדהים עם המצוקה וקוראים לשינוי החוקים היבשים שמאפשרים לדבריהם לרשויות הרווחה אצבע קלה "על ההדק".



סיגל הייתה בהלם

עד לפני כשלושה חודשים, חיו סיגל ובתה עדן בת ה-12, בדירה צנועה בחדרה. אביה של עדן, נפטר לאחרונה. סיגל עצמה, שגידלה את עדן לבדה, סבלה מנכות, אובחנה כחולה נוירולוגית וסבלה מבעיות שיווי משקל, אובדן שמיעה ואובדן ראייה. לדברי אהרון, בן זוגה של סיגל בשש השנים האחרונות, סיגל גידלה את הילדה במסירות.

"הקשר בין האם לילדה היה מושא לקנאה", הוא מספר בדמעות. "סיגל שמרה על הילדה שלה כמו לביאה. הילדה למדה בבית ספר טוב בעיר והגיעה להישגים בלימודים, ילדה מטופחת ונקייה, אהודה על המורים והצליחה בכל התחומים. הילדה, לא סתם גדלה כך, הייתה לה אמא שדאגה לה ועמדה מאחוריה".

בשנה האחרונה חגגו סיגל ואהרון מסיבת בת מצווה לעדן ומהכסף שקיבלה באירוע, החליטה עדן לרכוש מכשיר נייד מדגם מתקדם. "עשינו לה מסיבת בת מצווה גדולה עם די.ג'יי, וקנינו לה בגדים יפים וצילמו אותה לבוק תמונות", מספר אהרון. "מהכסף שהיא קיבלה באירוע היא קנתה סמארטפון".


אבל מסתבר שהמכשיר הסלולארי הפך, לדברי אהרון, למוקד מתיחות בין האם לבתה. לדבריו, לאחר שהאם ניסתה להסביר לעדן על הסכנות הטמונות ברשת, החל ויכוח קולני ביניהן, שהסתיים במעצרה של סיגל. "סיגל צעקה עליה 'בואי לפה, אל תצאי עם הפלאפון, אני אעניש אותך - לא יהיה לך פלאפון שלושה ימים'", מתאר אהרון. "עדן חטפה את הפלאפון ויצאה למרפסת שממוקמת כמה מטרים מהמדרכה. סיגל ניסתה לתפוס אותה והילדה קיבלה מכה באף והתחיל לרדת לה דם. לסיגל לא הייתה שום כוונה לפגוע בה. היא לא הייתה מסוגלת לפגוע באף אחד".


אהרון השבוע. "היא הייתה אישה נאיבית ופשוטה" (צילום: אסף פרידמן)
אהרון השבוע. "היא הייתה אישה נאיבית ופשוטה" (צילום: אסף פרידמן)
באותה שעה לדבריו עברו במקום שתי בנות מהשכבה של עדן וקראו לה לבוא איתן. "סיגל אישרה לה ללכת כי היא חשבה שהיא תירגע ותחזור הביתה, אבל הבנות כנראה הזעיקו את המשטרה", הוא אומר. לדבריו תוך דקות אחדות הגיעה המשטרה לדירתה של סיגל בליווי של פקידת סעד ועצרו אותה, מבלי שהיא מבינה את אשר מתחולל סביבה. "יכול להיות שהילדה קיבלה מכה, אבל זה לא היה במתכוון", הוא אומר.

סיגל, לדברי אהרון, שהתה שלושה ימים בבית המעצר קישון ולאחר מכן הורחקה מביתה למשך 30 יום. עדן הועברה על ידי מוסדות הרווחה (לשכת הרווחה חדרה) לבית ילדים.

בעקבות האירוע טוען אהרון, סיגל שקעה במשבר. "היא הייתה שבר כלי, בהלם מוחלט", הוא אומר. "היא הייתה מתקשרת אליי בוכה. לקחו לה את הדבר הכי יקר, זה כמו לתלוש לבן אדם את הלב".

הפגישה הראשונה בין סיגל לבתה התקיימה בבית הילדים וסיגל הייתה בטוחה שהילדה תחזור אליה. אהרון אף הציע שיעברו לדירה גדולה ומרווחת יותר. "רק לפני עשרה ימים אני וסיגל חתמנו על חוזה שכירות חדש, דירה חדשה עם שלושה חדרים", הוא מסביר. "החלטנו לפתוח דף חדש, לעזוב את הבית עם כל העבר שהיה קשור בו ולהתחיל מחדש. סיגל באמת האמינה שהכל יהיה בסדר".

לפני כשבועיים, עדן שוחררה לביתה וביום ראשון כשהאם ליוותה אותה בחזרה לבית הילדים, היא קיבלה לידיה מסמכים מהעובדת הסוציאלית וקראה לי בדחיפות. "הקראתי לה את המכתב בו היה כתוב שהילדה תהיה מורחקת מחזקתה", הוא אומר כמי שעדיין לא מאמין. סיגל הסתכלה עליי בעיניים כואבות והזילה דמעות. היא לא האמינה".

ומה אמרת לה, ניסית להסביר לה שהדברים יכולים להסתדר?

"במהלך היומיים האלו היו לי עם סיגל שיחות שגרתיות, הרגשתי שהיא שרויה בעצב, אבל אמרתי לה שאנחנו נראה מה אפשר לעשות. ביום שלישי עדן התקשרה אליי בשעה 14:00 ושאלה אותי מתי אנחנו עוברים דירה, אמרתי לה שבקרוב. אחרי 20 דקות התקשרה אליי העובדת הסוציאלית מטעם הרווחה וגם שאלה אותי למתי סגרנו את החוזה של הדירה. תוך כדי שיחה איתה, ביקשתי ממנה שיתמכו בסיגל נפשית ויסבירו לה שהכל יהיה בסדר, ושהם יהיו לה אוזן קשבת.

"היא הבינה ובאותו רגע העובדת הסוציאלית נסעה לדירה של סיגל ומצאה דירה נעולה, טלוויזיה דלוקה וכלב נובח. אני הייתי באותו זמן בעבודה. העובדת סוציאלית התקשרה אליי והסבירה שאף אחד לא עונה. אמרתי שאולי היא הלכה לקופת חולים ותכף תחזור, אבל אחרי רבע שעה היא שוב התקשרה ואמרה שסיגל לא חזרה. התקשרתי לאבא שלי, שגר לא רחוק משם, וביקשתי שיבדוק למה סיגל לא עונה. כשהוא חזר אליי הוא אמר 'סיגל התאבדה'".

יומיים לפני שהייתה אמורה לחגוג את יום הולדתה ה-39, החליטה סיגל לשים קץ לחייה והתאבדה בתלייה על הדלת שבין פינת האוכל לחדר השינה בעזרת חוטי ניילון שהיא קשרה במו ידיה. "סיגל סיימה את חייה בצורה טראגית בגלל מערכת רווחה שפועלת בצורה מכאנית וקרה", אומר אהרון בדמעות. "היא הייתה אישה נאיבית וטובה שפשוט לא היה לה כוח להילחם בבירוקרטיה הקשה".

ממשרד הרווחה טרם התקבלה תגובה.

מעיריית חדרה נמסר: "עיריית חדרה ואגף הרווחה משתתפים בצערה של המשפחה ובאבלה הכבד. זהו אירוע טראגי, אולם לאור הנסיבות וההסתברות אין מקום לקשור את מקרה ההתאבדות להחלטת בית המשפט להוצאת הילדה מחזקתה של האם.

"תפקידם של העובדים הסוציאלים הוא לדאוג ולהבטיח שילדים יגדלו בחיק משפחתם בביטחון, תוך דאגה לשלומם הנפשי והפיזי וברגע שקיים סיכון וסכנה לשלומו וביטחונו של הקטין, מחובתם של שירותי הרווחה לדאוג לסידור חוץ ביתי עבורו. כך נהג לפני חודשיים אגף הרווחה בעיריית חדרה, בעת שהיה קיים חשש לשלומה של הקטינה, ובהתייעצות עם גורמי רווחה בכירים במשרד הרווחה, ולאחר חקירת ילדים שנעשתה לקטינה, ועל פי עדותה הומלץ להוציאה מהבית למרכז חירום, כדי להגן עליה ולדאוג לשלומה. ההחלטה על הוצאתה מהבית למסגרת חירום התקבלה בצו ביניים על ידי בית משפט לנוער בחדרה ושירותי הרווחה פעלו על פי הנחיות בית המשפט.

"בעבר, בעת שהתגוררה האם בעיר אחרת בארץ, כבר הוצאה הילדה מחזקתה למשפחת אומנה, ולאור ניסיונות השיקום של האם, המוכרת לשירותי הרווחה שנים רבות, וחיה מקצבת נכות פיזית ונפשית, הוחזרה הילדה לחזקתה.

"אגף הרווחה ימשיך לדאוג ולטפל בילדה שנשארה עתה יתומה, לדאוג לכל צרכיה ולהבטיח את המשך התפתחותה וגידולה התקין".

הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות חדרה"

עיריית כרמיאל מינהל הרווחה - הפקרת קטין בבית המעצר קישון - סיוט לכל החיים

שולה מנחם - ראש מינהל הרווחה כרמיאללשכת הרווחה כרמיאל הפקירה קטין בבית מעצר קישון לאונס והתעללות - ערוץ 1 , יומן , ינואר 2010 - זה התחיל במכות שהיכו שוטרים את ש', בן 17 מכרמיאל, שנחשד בהחזקת גרם אחד של מריחואנה. זה נמשך באונס קבוצתי בתא המעצר בקישון, וברציעת אוזנו של הנער. הפרשה נחקרת בימים אלו במחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים. מנחם הדר מביא תעוד קשה על הפקרה של אדם לסיוט שימשך כל חייו.
הנער מספר: "זה כואב, אני לא מצליח לישון, אני מקבל פלשבקים, אני לא מצליח לדבר עם אנשים. פשוט לא מצליח להעביר את היום בלי לחשוב, על מה שקרה לי, מה שהם עשו לי".






הנער ש' בן 17 שבור נפשית וגופנית, לפני שלש שנים עלה עם אביו אימו הרופאה ואחיו ממיאמי שבארה"ב. אחיו סיים לא מכבר שירות קרבי מלא בגבעתי. אחרי תקופה במרכז הקליטה עברה המשפחה לכרמיאל. הנער ש' השתלב חברתית ואפילו מצא חברה. יום אחד אחרי שהחזיר את חברתו הביתה נכנס לחצר סמוכה להטיל את מימיו.האב מספר: "השכנה ראתה אותו בחצר וחשבה לעצמה שמשהו חשוד. היא התקשרה לביטחון העירייה והופיעו שלשה ניידות לילד קטן. הוא עישן סיגריה, הם שאלו: 'מה אתה עושה פה ....' "

עו"ד אמיר מלצר מייצג את הנער מגיע לבית המעצר קישון לפגוש את הנער.
עו"ד מלצר מספר: "אני נתקלתי בילד כבול בידיו וברגליו, צנום עם תלתלים פשוט שנגמרו החיים שלו. ואז עוד לא ידעתי את הדבר הנורא את ה'אקספרס של חצות' שהוא עבר במהלך ארבעת הימים האחרונים שהוא היה במעצר. כולו עם תפרחת, אני ראיתי מוגלה נוזלת לו מהאוזן. ילד פשוט שבור לחלוטין. אני שאלתי אותו ' ש' מה קרה לך?' ואז הוא נפתח אלי הוא סיפר לי שניקבו לו את האוזן, כסוג של אות קין שהוא עבד בתא המעצר, של ילדים שהושמו עליו כאחראים, דבר שזעזע אותי. הוא סיפר לי שזה היה ההגנה שלו על חייו ...".

ש' סיפר איך אחזו אותו שלשה עצירים בבית המעצר קישון ואנסו אותו בזה אחר זה, כשהם מתחלפים ביניהם, אונס אנאלי ואוראלי. לא פעם אחת אלא יום אחרי יום. בבדיקה רפואית מדוקדקת שנערכה לו בבית החולים פוריה מאשרים הרופאים את כל הפגיעות הגופניות. הם מסכמים: "הממצאים הגופניים והאנאליים מתאימים לסיפורו של הנער".

.
מתוך חדשות 2 - הנער נאנס במעצר האישום נגדו בוטל

בן 16 מהצפון ללא עבר פלילי נעצר לפני 3 חודשים על החזקת כמות מזערית של חשיש והואשם בהחזקת סם. בשל מצוקת מקום בתחנת המשטרה המקומית, הוא נשלח ליום אחד בלבד לבית המעצר קישון - שם נאנס באכזריות ע"י 3 עצירים מתחת לאפם של הסוהרים. היום בוטלו כל האישומים נגד הנער, שעדיין סובל מדיכאונות קשים בעקבות הטראומה
יוסי מזרחי | חדשות 2 | 03/03/10

נער כבן 17 מהצפון ללא עבר פלילי שנעצר בעקבות עבירות קלות, שוחרר וכתב האישום נגדו בוטל לאחר שנאנס באכזריות בבית המעצר קישון.

תחילתה של הפרשה לפני כשלושה חודשים, אז התקשר למשטרה בכיר ברשות המקומית שבה מתגורר הנער, והתלונן על חבורת נערים שעשו רעש ליד ביתו ו"עישנו חשיש".

השוטרים הגיעו למקום וערכו חיפוש על הנער, ששהה במקום עם נערים נוספים. לטענת המשטרה, הבדיקה חשפה שרידים שיכולים ללמד על החזקת סמים קלים, ובעקבותיהם נעצר הנער. בעקבות מצוקת מקום בתחנת המשטרה המקומית, הנער הועבר לבית המעצר קישון.

למרות ששהה בבית המעצר יום אחד בלבד, הוא הספיק לעבור אונס אכזרי על ידי שלושה נערים אחרים ששהו בבית המעצר. על פי כתב האישום שהוגש נגדם, הם כבלו אותו בחצר הטיולים, מתחת לאפם של הסוהרים ואנסו אותו באכזריות בזה אחר זה.

סימנו את הנער כעבד בעזרת כבל חשמלי באוזנו

גם לאחר שהראשון סיים לבצע את המעשים, המשיכו שני הנערים האחרים לפי התור להתעלל בנער, כאשר השניים הנותרים אוחזים את המתלונן על מנת שלא יזוז. לאחר שהסיוט הזה הסתיים, אחד הנערים התוקפים לקח כבל חשמלי וחוררו באמצעותו את אוזנו של המתלונן.

הם "הורו למתלונן להשאיר את הכבל באוזנו ואמרו לו שכך הוא מסומן כעבד שלהם", נכתב בכתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז חיפה לבית המשפט המחוזי בעיר. "מיד לאחר סיום מעשיהם, איימו הנאשמים על המתלונן שאם יספר על מעשיהם לאיש יפגעו בחייו - כשהם עושים זאת בכוונה למנוע ולהכשיל הליך שיפוטי ולהביא לעוות דין".

ככל הנראה הנערים התוקפים, המתגוררים בכפר מכר, בחדרה ובחיפה, הכירו זה את זה בבית המעצר. השלושה נאשמים בביצוע מעשי סדום בנסיבות מחמירות, פציעה בנסיבות מחמירות ושיבוש הליכי משפט.

הנער התלונן על האונס בתא המעצר, והפרקליטות הגישה כתב אישום נגד 3 העצירים שהיו איתו בבית המעצר. מאז הגשת כתב האישום, הנער כבר שוחרר ממעצר, אולם סבל מדיכאונות ממושכים ונאלץ לעבור סדרת טיפולים פסיכולוגיים ארוכה. משפחתו של הנער אף שקלה לרדת מהארץ כדי לעזור לבנה להתאושש.

משפחתו של הנער: "אנחנו חשים הקלה"

לבני המשפחה יש טענות קשות למשטרת כרמיאל על עצם ביצוע המעצר מלכתחילה. "זה היה מעצר שנועד להרשים את איש העירייה ולא יותר מזה", אומרים בני המשפחה ומדגישים: "לא היתה הצדקה לשלוח קטין בפעם הראשונה בחייו לבית המעצר קישון". לאור הנסיבות האישיות הקשות של הנער, הוחלט היום במחלקת התביעות של משטרת המחוז הצפוני - לבטל את כתב האישום נגדו.

"זה יום מאד חשוב למשפחה. הם מאד מאושרים. לא יודעים למי להודות. זו שמחה, זו הקלה. הילד מרגיש שהצדק נעשה", סיפרה מקורבת למשפחה לחדשות 2. "זה שיפר קצת את המצב רוח שלו, הטראומה שהוא עבר קשה וזה לא עוזב אותו - אבל היום הוא יום טוב".

אביו של הנער: המשטרה כשלה בתפקידה

אביו של הנער ששוחרר היום סיפר בשיחה לחדשות 2 באינטרנט על התחושות ביום שאחרי: "אם היינו צריכים ללכת למשפט היינו מוכנים. היו לנו עדים שהיו מפריכים את כל השקרים שהמשטרה הפיצה. היה הרבה לחץ על משפחתי ובמיוחד על בני. אני מדגיש שתחנת המשטרה בכרמיאל ניהלה את העניין בצורה בלתי נסלחת, מההתחלה ועד הסוף".

"היו הרבה דברים שלא התחברו בחקירה, אחרי שמונה שעות חקירה היו על גופו של בני חבורות, איך החבורות האלה קרו?", שאל האב. לדבריו השוטרים הם אלו שהכו אותו והכריחו אותו לחתום על על הודאה במעשה. "בני שאינו דובר עברית טובה היה מבועת ולא ידע על מה חותם".

האב לא חסך ביקורת גם מהשופט שהחליט להשאיר את בנו במעצר. "השופט שהשאיר אותו במעצר ארבעה ימים צריך להיבדק", הוסיף האב. "מה שקרה לו בבית המעצר בקישון הוא הזנחה פושעת של שרות בתי הסוהר, שלושה אנשים תקפו את בני מינית, איפה היו הסוהרים בזמן שהם עינו אותו?". לטענתו, החלטה למחוק את האישום נגדו השיבה לו את האמון במערכת השיפוטית ובישראל. "במשך תקופה איבדתי אותה לגמרי", אמר.

כתב אישום נגד שוטרי תחנת כרמיאל
אוגוסט 2010 - מח"ש הגיש כתב אישום נגד שלשה שוטרים מתחנת המשטרה כרמיאל שהכו ילד על לא עוול בכפו. כתב אישום הוגש (א', 8.8.10) לבית משפט השלום בחיפה נגד שלושה שוטרים ממשטרת כרמיאל הנאשמים כי תקפו קטין שנעצר על ידם ושיבשו את חקירת המקרה. כתב האישום מייחס לשוטר אמיר רבאח עבירה של תקיפה סתם ולשוטרים עאטף ברכאת ורימון חינאוי עבירה של שיבוש מהלכי משפט.
.
קישורים: